Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det är så diskussionerna går.

Jag kan förstå tankegången i resonemanget. Det är alltså enbart de upphöjda "fälten" på plattan som ger upphov till diskussion, ingenting annat. Jag märker ingen skillnad på min, men jag märkte ingen skillnad när jag hoppade henne med "teknik-skydd" heller.

dom sk upphöjda fälten ÄR ju gjordens platta. annars vore den bara en resår. dom är ju jämna och platta och väldigt väldigt mjuka. vore en annan sak om dom var hårda el spetsiga på nåt sätt men det här är ju bara för dumt. :crazy:

Det är ju upphöjda fält på gummiplattan, de är de som diskussion kring. Att gjorden är elastisk och med mycket stor tryckfördelning är det (som jag fattat) ingen som ifrågasätter, bara det "korsliknande" upphöjningen.

Jag har funderat en hel del på vad just de här upphöjda fälten på plattan har för funktion, varför man inte skulle kunna ha en helt slät gummiplatta i samma material. Jag har ännu inte funderat klart ;).

Förutom att min gick sönder (reklamerad) så är jag nöjd. Jag vill bara upplysa om den diskussion som pågår.

Senast ändrad:

Det är alltså inom hoppningen den kan förbjudas? Eller inom dressyren också?

Vadå forma sig bättre? I min hjärna borde det vara bättre med en urgröpning vid bröstbenet för att fördela trycker mer jämt.

Men som sagt. Min häst gillar gjorden så jag tänker behålla den för evigt :).

Senast ändrad:

Det är ju upphöjda fält på gummiplattan, de är de som diskussion kring. Att gjorden är elastisk och med mycket stor tryckfördelning är det (som jag fattat) ingen som ifrågasätter, bara det "korsliknande" upphöjningen.

Jag har funderat en hel del på vad just de här upphöjda fälten på plattan har för funktion, varför man inte skulle kunna ha en helt slät gummiplatta i samma material. Jag har ännu inte funderat klart ;).

Förutom att min gick sönder (reklamerad) så är jag nöjd. Jag vill bara upplysa om den diskussion som pågår.

Dom upphöjda fälten ska efterlikna bröstbenet som jag förstått det.:idea:

Ja precis. Det är därför jag inte förstår varför det ska vara upphöjt. Man borde ju vilja ha BORT trycket från bröstbenet, inte öka det.

Jag förstår lixom inte logiken, men uppenbarligen funkar den :).

Så långt fattar jag också. Trög är jag, men inte fullt så trög ;). Jag förstår inte varför det är UPPHÖJT, i min värld blir trycket högre då och sadeltvångshästar borde ju vilja ha mindre tryck.

Men uppenbarligen har jag fel eftersom den fungerar, hade bara varit trevligt att få det att gå ihop i hjärnan också.

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord - storlek

*kl*

Till er som har denna gjord:

Jag har precis köpt en Eric Le Tixerantgjord, den korta dressyrgjorden, men är lite osäker om storleken är rätt. "Alla" säger att man ska köpa en kortare gjord än vad man normalt har så jag köpte en som är 55 cm, har normalt 60 cm. Provade den igår men tyckte den då var för kort, spännena hamnade precis vid armbågen (har tyvärr ingen bild). Kommer gjorden att töja sig ju mer man använder den? För i så fall kommer den säkert att passa senare. Är rädd att om jag köper en något längre gjord så kommer den senare att bli för lång.

/Karin

Någon som vet om det finns fejkade sånna här sadelgjordar till trevligare pris? :)

Knapplån..

Funderar en hel del på om jag ska köpa en eric gjord, men känner mig lite osäker och den är ju inte billig så vill inte köpa den bara för att.

Har idag en HrM gjord anatomisk formad, men min häst har inge bra sadelgjords läge så läder gjorde måste spännas ett hål hårdare på den fram (drssyrsadel) och den åker väldigt gärna fram. Känns som om eric gjorden skulle kunna fungera men är fortfarande inte helt hundra på om den gör det. har ni märkt förbättring?? För köpa en gjord för 2000 och problemer kvarstår känns lite sådär.

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord - storlek

Jag har haft min i över 6 månader och den har inte töjt sig alls. Tycker att de flesta brukar säga att det är väldigt elastiska men att de inte töjer sig.

Jag brukar ha 60 cm, men den Tixerant jag köpte var 65 cm (det var den enda som fanns begagnad). Den har inte töjt sig ett dugg, så jag tycker att man ska köpa den storlek som man brukar ha.

Någon som vet om det finns fejkade sånna här sadelgjordar till trevligare pris? :)

Det har jag svårt att tro, behöver man en så får man nog snällt betala vad den kostar.

Jag tycker att den var värd varenda krona! Min häst har slutat visa sadeltvångstendenser sen han fick sin gjord. Då jag har långa stroppar på både dressyr och hopp/terrängsadeln så kan jag använda samma gjord till båda. Och 1700:-/2 = 850:-, det är vad en vanlig gjord utan finesser kostar annars.

Jag hoppas att jag kan få svar även fast tråden är gammal.

En sadelmakare tipsar mig om Eric le tixerant hoppgjord, mitt problem är inte sadeltvång utan att gjorden åker fram och lägger sig för långt fram på ett skav hon har, det får inte ligga en gjord där, och när sommaren och det hemska gräset ploppar upp så växer magen på henne och då är det ännu svårare :(
sadeln glider inte fram pga att jag har en svanskappa utan gjorden glider fram
Min fråga: har Eric gjorden en tendens till att åka fram om hästen har lite mage eller ligger den snällt kvar där man började sadla? Erfarenheter tack ;)

Med vänlig hälsning

På min med kasst sadelgjordsläge så ligger sadelgjorden kvar där jag spänner den. Även om hon mellan varven har varit lite rund. Men jag har en dressyrgjord så jag vet inte om det är skillnad.

Säger som Corax: min har också kasst sadelgjordsläge, men gjorden ligger kvar där jag lagt den. Jag har dock också en dressyrgjord.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna... 2
Svar
22
· Visningar
4 183
Senast: CarEr
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 387
Senast: bigganl
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka