L
loka75
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord
Någon med hoppgjord som kan svara?
Tack ni som svarat
Med vänlig hälsning,
Någon med hoppgjord som kan svara?
Tack ni som svarat
Med vänlig hälsning,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte att det är någon skillnad på min vanliga dressyrgjord i läder och ELTs dressyrgjord. Min pålles ELTsadelgjord åker ändå fram.Jag hoppas att jag kan få svar även fast tråden är gammal.
En sadelmakare tipsar mig om Eric le tixerant hoppgjord, mitt problem är inte sadeltvång utan att gjorden åker fram och lägger sig för långt fram på ett skav hon har, det får inte ligga en gjord där, och när sommaren och det hemska gräset ploppar upp så växer magen på henne och då är det ännu svårare
sadeln glider inte fram pga att jag har en svanskappa utan gjorden glider fram
Min fråga: har Eric gjorden en tendens till att åka fram om hästen har lite mage eller ligger den snällt kvar där man började sadla? Erfarenheter tack![]()
Med vänlig hälsning
Om du skall köpa ny så se till att det är den nya med den svarta resåren, den är mkt bättre än den grå, flera saker som är åtgärdade på den som haft problem på de grå bla är den inte lika elastisk som den grå så den behöver inte spännas lika mkt.
Vad gäller storlek hade jag inte tagit längre med tanke på att hästen är sommartjock så kommer det ju förhoppningsvis gå på andra hållet snart samt att man inser när man varit med om att sadeln glider första gången att man skall spänna dem rätt hårt, hårdare än man tror innan man är van vid dem.
Oj det låter otäckt med att de har gått av, jag har nu beställt en dressyrgjord svart till sto som haft flera föl och fått en rejäl mage, får även hem en sadel beg som jag ska prova Kentaur medea, har en Globus clic som åker fram, Funkar det med dressyrgjorden kommer jag även investera en till min häst att ha till hoppsadlarna, blir dyrt men bara lyckan att ha saker som fungerar så är priset lågt. Hade aldrig hört om dessa sadelgjordar och närmaste butik är hööks 12 mil bort och de har ju sitt eget sortiment, läste genom allt ni skrivit i förrgår så det är toppen med forumet, håll tummarna att gjorden funkar
Jag tycker du skall prova att spänna lite hårdare och se var den hamnar. Man måste spänna ordentligt annars glappar det när hästen rör sig.
Ta på schabrak och pad om du brukar ha det!
Som gylle säger så är det inte kul om den blir för lång heller! Om du planerar att banta hästen så hade jag nog behållt den stl du provade.
Gylle; är det så stor skillnad på svart vs grå alltså? Jag har den grå, haft den i flera år och den är lika fin.![]()
Min häst hade 70 i vanliga gjordar och 55 i ELT-gjorden