erfarna hundägare se hit(långt)

B

blondi3958

Vi har en omplacering han hund på 5 år som är så jätte gullig och snäll.
Men han skäller så fort vi skall gå ut och det går inte att få tyst på honom :crazy:Det blir välldigt jobbigt för öronen efter en liten stund när man skall klä på sig och så.
Vi har provat allt.Omplaceraren sa att man skulle ta under hakan och det fungerade så länge man höll där men sen skällde han igen.
Vi har sagt TYST, TIG, håll käfften :o :crazy: men inget fungerar.
Det är bara då innan man hinner klä på sig som han skäller som vet inte vad.
Och sen är det löp perioder och han är välldigt dragig har vi märkt :(
Antar att en operation för att ta bort kulorna inte hjälper på en sådan "gammal" hund.
Men vad skall vi göra?
Han har nu ett halvstryp på sig men han är så jäkla stark att min mor inte årkar hålla honom när han väl drar iväg.
Har funderat på att skaffa ett helstryp eller ett "gå fint" sele år honom.
Vad rekomenderar ni? Alltså bara nu under löp perioden.
Han är en bastant svensk lapphund :love:

Har ni försök att ignorera honom när han skäller? det brukar vara den bästa metoden att få en hund att inte hoppa när man kommer hem och jag kan tänka mig att de kan funka på samma sätt när han skäller. Annars (om ni har tid och lust) kan ni lära honom att skälla på komandot "skall" och ge massor med beröm, sen även berömma MASSOR när ni lär honom komandot "tyst" eller "tig"

Ett annat knep kan väl vara att använda sig av en blomspruta och spruta vatten på honom. Det använder man ofta på valpar som ska lära sig vad som INTE är ok att gnaga på. (eftersom att kan ska hålla vattensprutan väl gömnd så uppfattar inte hunden att det kommer ifrån dig, och tror tycker då att det är obehagligt att bita i ex skorna när dom sprutar vatten på en :D) Låtsas då som om du inte ser honom och blir han förvånad över vattenstrålen så titta inte på honom, säg inget,m låtsas som om du inte vet vad som hänt. då kommer han att uppfatta det som att det inte var ni som fyade honom. :) Funkar jätte bra på valpar och kanske kan fungera på en skällig hund. :)

Jag har alltid rekomenderat att man använder strypkedja om man kan använda den på rätt sätt. Dvs, inte segdra utan ett snabbt ryck när hunden drar för hårt. se också till att kedjan är vänd på rätt sätt så den inte fastnar i ett tajt läge utan att en löper fritt. Kom ihåg att ALLTID berömma och prata med hunden när den gör rätt.
Allt som den lär sig att det är behagligt kommer den att fortsätta med!!!

Hoppas jag var till hjälp på något sätt... Och lycka till!

först och främst hade jag tagit kontakt med en hundtränare som kunde visa er hur man blir ledare över flocken igen.

när det gäller skällandet kommer man ingen vart med att skrika eller ta tag i hunden, kanske ni skulle prova ett citronhalsband, så att valpen inte lär sig.

man kan prova med kemisk kastration för att se om det påverkar hunden, men troligtvis gör det inte det. förhoppningsvis kommer en del problem att lösas när han dalar på rangskalan.

alla halsband är egentligen skadliga om hunden drar, men om man får tro mer kunniga här inne så skulle helstryp vara det minst farliga. problemet är att de flesta hundar drar minst lika bra med ett helstryp. jag hade nog satt på en halti tills ni fått bukt med ledarskapsproblemen.

Lånar din knapp!

Det finns ett annat sätt att handskas med en hund som drar. Ska försöka förklara! Och om jag inte lyckas, så fråga på bara.

Sätt på hunden hans halsband som vanligt (ej stryp). Koppla i kopplet som vanligt, med kopplet högst upp på nacken, dvs ryggen. Sen lägger du kopplet längs med ryggen ända bak till ljumskarna ungefär. Håll fast kopplet med höger hand där bak över ryggen, medan du med vänster hand för kopplet neråt vänster under magen hunden. Sen upp igen på höger sida, under kopplet som ligger på ryggen och rakt upp. Då har du helt plötsligt hunden i en ögla av kopplet baktill runt ryggen och han kan inte längre dra!

Hoppas någon förstod min beskrivning. Man får ju INTE dra/rycka till såklart, då kan man göra hunden illa. Precis som om man har en Haltigrimma på den.

den där metoden måste man vara försiktig med, en del hundar är mycket rädda om sina ljumskar, och på den hunden jag sett det användas på blev snoppen helt klämd. det såg vrkligen obehagligt ut.

vi har inte valpen kvar :crazy:

Jag har provat att sätt på ett halti nosgrimma, men det fungerade inte.Han vägrade att gå :(
Men jag får köpa ett stryp eller ett Anti-dragsele Relax
sele bild

jag fattar nästan, men inte helt.
Du kan inte göra en skiss och visa?

Usch, har sett en hund med en sån anti-dragsele. Drog gjorde den iaf och snörena trängde in i bogen. :crazy:

Drar han så stanna och vänta ut honom, vänta tills han ger upp och tar kontakt med dej. Det tar tid och promenaderna kan bli väldigt långa tidsmässigt. Men det skadar varken dej eller hunden.

jag har provat att stanna upp och vänta ut honom men när jag tar ett steg så är han igång och drar igen*suck*

Men om man syr på "nosludd" på snörerna mellan bogen så blir det väll bättre?
Och något mjukt typ skumm gummi :crazy:

Då får man stanna igen.
På min hund funkade det bäst i dåligt väder, för det gillar on inte. ;)

Det vet jag inte.

det där med anti-dragsele var uppe i en tråd för inte allt för länge sedan. tydligen var det så att snörena går precis där det finns lymfkörtlar och att dessa kunde skadas om hunden drog. jag har sett det användas en gång, och den hunden skrek av smärta :(

vad hände med valpen?

vi har en väldigt besvärlig omplacering också och han skällde förut för att kommendera då han tyckte att han kunde bestämma. något av det första vi(jag) lär nya hundar vare sig egna eller dagbarn så är det att de ska vara snälla. det är ett vitt begrepp, javisst, men effektivt för de får höra att de är snälla när de är det också och förstår det därför.

för att få bukt med skällandet så stängde vi igen dörren i rummet han var och när han sedan var snäll så fick han komma ut. mind you, detta är inte en elak metod, men jag rekommenderar den inte heller. den nyttjades ett fåtal gånger och vi uppnådde önskat resultat med just denna hund (den enda vi använt den på)! han var inte heller ifrån flocken länge.

helstryp är att föredra till en hund som drar måttligt. i fel typ av sele så blir hunden starkare, och denna lär nödvändigtvis inte hunden något heller, så väljer du en sele läs på om alla typer och prova dig fram!

att ta tillbaka hunden (halsband) tillsammans med att säga att hunden inte ska dra fungerar också, vardagsdressyr helt enkelt. var konsekvent med detta så är det borta på en vecka även om du har en envis hund.

nosgrimma är också ett alternativ (även kallad dressyr-nånting vet inte så noga. jag kallar den nosgrimma eftersom det är en nosgrimma), men kan klia och irritera rejält på vissa hundar, och den är inte att föredra alls egentligen enligt min åsikt. men är effektiv trots allt och jag tycker att den endast bör vara som extrem åtgärd om det har gått alltför långt med en hund som är tung i koppel (även fast det inte bör komma dit). med en tung hund (stor) som är tung i koppel kan detta vara en TEMPORÄR lösning tills den är lättare att handskas med och man då kan gå tillbaka till halsband.

Jag tycker inte heller att vissa "gå fint- selen" är bra!var hundvakt åt en hund för några månader sen som smet när selen skulle på, han skadade av skräck och tyckte nog att den var ytterst obehaglig!

Hmm, ja det kanske funkar bättre på en tik? Man måste ju så klart vara försiktig med hur man hanterar det hela! Men det måste man ju faktiskt med en Halti-grimma eller dragsele med. Som alltid måste man ju använda sitt sunda förnuft! Och man måste ju inte heller lägga öglan just i ljumskarna, det går att ha den lite längre fram med.

Jag vet inte hur jag ska kunna lägga ut en bild! Men som sagt, det finns ju andra metoder. Den jag nämde är ju bara som alternativ...inget man ska hålla på med hela tiden.

Jag tycker främst att du ska ta kontakt med en tränare, privat eller via brukshundklubben!

Får man fråga varför? Jag hoppas det inte var för att den drog i kopplet! Antar att det låg annat bakom?

Ursäkta, jag kanske är dum, men vad är egentligen meningen med Halti och Antidragsele?

Var hundvakt ett par veckor åt en dalmatinertik som överlämnades med en Antidragsele på sig och en Halti i medföljande påse.
Hunden drog som en galning i A-selen. Vad är då poängen?
Ska man rycka i den? :crazy:
Försökte ta på Haltin, men hunden visade tydligt att hon inte ville vara med, sprang iväg och försökte krypa under soffan.
Är det inte risk för nackskador om hunden drar eller rycker till med Halti?

Åh, herregud vilken skrämmande läsning. Man blir ju mörkrädd! Hoppas vid gud att de inte skaffar fler hundar/djur. Någon måtta måste det ju ändå vara! :crazy: :mad: :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 911
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar