Angående det här med musik och filmer till exempel, så tänker jag att det bör vara upp till er hur ni gör. Jag kan tycka att den som inte vill höra något ska slippa höra detta, och det känns inte helt okej för mig att "köra bort" någon från ett gemensamt hem. D. v. s. om jag skulle vilja lyssna på en predikan, som min man inte skulle vilja höra, skulle jag få ta på mig hörlurar. På samma sätt om han skulle vilja lyssna på musik som jag av någon anledning inte ville höra, så skulle han få ta på sig hörlurarna. Som jag ser det handlar det inte om att begränsa partnern, utan att visa hänsyn för den som inte vill höra.
Ja, fast det är lätt att det blir att man lägger över ansvaret för ens egna problem med att titta/lyssna på något på partnern om man uttrycker sig som att det ska "döljas". Ansvaret ligger på parten som har begränsningen/problemet tycker jag i det fallet. Men som sagt, min oro är att det är toppen på ett isberg, skulle det bara finnas topp på det här isberget så är det nog lösbart, även om det ändå skaver redan där.
Jag kan tänka mig ett scenario där partnern inte är hemma, man sätter på en go film på halvhög volym, partnern kommer hem och utsätts därför ofrivilligt för det hen absolut inte vill lyssna/titta på - och ansvaret hamnar på den förstnämnda. Vilket är tokigt med hissade varningsflagg. Istället för att bara den andre partnern kommer in i bostaden och rummet, ser att det är något hen inte vill se eller höra och ber om att volymen sänks lite och håller sig sen undan, eller om man vill umgås - frågar om partnern kan titta klart senare. Det är lite svårt att uttrycka, för det finns mycket hänsynstagande i det här också som är relevant.