Jag vet inte riktigt vad du argumenterar mot.
Jag svarade på ditt svar på
@Mia_R s inlägg där hon skrev såhär:
"En sak gemensamt för abortmotståndare finns, de hycklar om människovärdet för när fostret väl är fött så är dess värde som individ lägre än när det låg i magen.".
Mitt inlägg handlade alltså om hur jag tolkade hennes inlägg. Jag skrev inte heller att det finns en kausalitet mellan brist på fri abort och barns och ensamstående mödrars lidande, eller att det är katolicismen som gör att barn lider. Och jag skrev också "i ett makroperspektiv", dvs jag sa inget om enskilda personer.
Min poäng var att det i vissa kulturer/länder/religiösa samfund finns en inställning att ett fosters "liv" är så otroligt heligt. Men barnens liv när de väl är födda verkar inte vara så heligt. Då hade man ju varit lika mån om att barnen när de väl var födda också fick ett värdigt liv och slapp bo på gatan och ensamstående mödrar hade sluppit ses som andra klassens medborgare. Håller man inte linjen om livets helighet även när barnet har fötts och ger människor förutsättningar för ett värdigt liv så blir det ju bara hyckleri.
Hur Brunei kommer in i bilden förstår jag inte riktigt.