Erfarenhet av shetlandsponny som kompis till stor häst?!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tant Acka
  • Startdatum Startdatum
T

Tant Acka

Hej på er.
Har fått tag på en supersöt liten minishettis (82 cm) som förhoppningsvis skall bli hag och res-sällskap till vår varmblodsvalack.
Har ni några erfarenheter angående just detta med liten häst som sällskap??
Positiva eller negativa, allt av intresse.

Sv: Erfarenhet av shetlandsponny som kompis till stor häst?!?

Jag köpte en liten hingst till min dåvarande 3 års vbl hingst...det gick världens bästa :love:
Det enda man ska tänka på är hagarna + kanske fångrisken..eftersom jag hade hingst så sägs det att det inte är så stor fångfara..mina åt samma mat och gick i stora gräshagar

250651.jpg

Det var en söt liten rackare!! :love:
Det där med fång....usch, usch.
Gräs.......proteinrikt foder, är det sådant som brukar utlösa fång, eller?
Sen hörde jag från en av banveterinärerna som har en egen shettis att motion är A och O.
Fast det är det väl alltid, även om undertecknad brukar försöka undvika just detta i mesta möjliga mån. ;)

Det enda problemet är att shettisen oftast får för mkt mat.
De blir smällfeta.
Jag har en shettis som sällskap, på vintern bantar han :-)
Det bästa är att ha en shettisunghäst, de SKa ju ha mkt mat

Min första shettis var tänkt som sällskap och på den vägen är det... (just nu har jag 6 st varav 3 avelsston) Han åkte land och rike runt tillsammans med min dåvarande hopphäst som tyckte att transporten var en styggelse. Men efter ett halvår behövde han inte längre transportsällskap.

Det enda jag vill påminna om är att du måste hitta någon bra lösning i transporten, för att det ska följa reglerna. Det är inte så lätt att transportera minishettis tillsammans med stor häst på ett bra sätt. Det står ju i föreskrifterna att det ska finnas en bom i boghöjd framför hästar som transporteras uppbundna i fordonets längdriktning och att bommen ska vara lätt att få loss om en häst hoppar över den - vilket inte är helt ovanligt att shettisar gör om bommen är lagom hög. (jag har sett andras lösningar på hemmabyggda bommar, fastskruvade i väggen och har även hjälpt till att få loss en ponny som klivit över bommen och hängde över bommen precis framför bakbenen, med huvudet fortfarande kort bundet i bommen. (1. kapa grimskaftet, 2. lyft ponnyn i bakbenen så den kommer över bommen med dem också - fördelen med att shettisar inte väger så mkt...)
En variant kan vara att i stället fästa en plyfaskiva nedanför bommen på storhästhöjd och låta ponnyn åka baklänges med rumpan mot skivan, lös eller fastbunden

Senast ändrad:

Min första shettis var tänkt som sällskap och på den vägen är det... (just nu har jag 6 st varav 3 avelsston) Han åkte land och rike runt tillsammans med min dåvarande hopphäst som tyckte att transporten var en styggelse. Men efter ett halvår behövde han inte längre transportsällskap.

Det enda jag vill påminna om är att du måste hitta någon bra lösning i transporten, för att det ska följa reglerna. Det är inte så lätt att transportera minishettis tillsammans med stor häst på ett bra sätt. Det står ju i föreskrifterna att det ska finnas en bom i boghöjd framför hästar som transporteras uppbundna i fordonets längdriktning och att bommen ska vara lätt att få loss om en häst hoppar över den - vilket inte är helt ovanligt att shettisar gör om bommen är lagom hög. (jag har sett andras lösningar på hemmabyggda bommar, fastskruvade i väggen och har även hjälpt till att få loss en ponny som klivit över bommen och hängde över bommen precis framför bakbenen, med huvudet fortfarande kort bundet i bommen. (1. kapa grimskaftet, 2. lyft ponnyn i bakbenen så den kommer över bommen med dem också - fördelen med att shettisar inte väger så mkt...)
En variant kan vara att i stället fästa en plyfaskiva nedanför bommen på storhästhöjd och låta ponnyn åka baklänges med rumpan mot skivan, lös eller fastbunden

TACK för tipsen angående själva transporten och transporteringen. :bow:
Fasiken, det är mkt man skall tänka på med de här små charmtrollen. :)

För övrigt så skrattar jag gott åt din sällskapsponny som sedemera blev sex stycken.
Ja, kanske inte just DEN förökade sig så till den milda grad, men du förstår säkert vad jag menar.....:bump:

Shettisar är jättebra "sällskapsdjur" och "tuggleksaker" åt större hästar....:banana:

Tänk bara på att dom kan vara lite knepiga att stänga in... De respekterar sällan elstängsel pga all sin ulliga päls.
Vi har löst det genom att sätta tråd som "knäpper" just i hans höjd - då vet han att strömmen är på - och respekterar tråden.

Billiga i drift är dom oxå - föder sig oftast väl på det den större hästen spiller.

Vår shettis har funnits på gården i 11 år nu - han har haft många varierande sysslor genom åren; lekfarbror och ressällskap åt unghästarna, rid- och körhäst åt små barn mm
Här får han stanna livet ut (tror jag) han är "bara" 15 år - så det blir många år till som han får tjänstgöra som "sällskapsdjur":bump:

Vi har haft Shettisar som bl.a. sällskap åt de större. Fångrisken, som tidigare sagts, bör man tänka på. Vi har dock haft tur så de shettisar vi haft inte har haft ens en tendens av det. Jäkla trevliga små djur, men hu så envisa.....

Ja och därför ska det vara "bättre" med hingstar då dom rör sig av naturen generellt mer än ston o valacker...Lycka till för dom ÄR charmtroll :love:

Ja och därför ska det vara "bättre" med hingstar då dom rör sig av naturen generellt mer än ston o valacker...Lycka till för dom ÄR charmtroll :love:

Det här är NATURLIGTVIS en valack, så då var ju DET kört. :crazy:
Men kanske ponnyn och jag kan motionera tillsammmans, det vore helfiffigt, iaf för mig. ;)
Har ni några foton på era småtroll så släng gärna in dem!! :bump:

En bekant till mig har två underbart söta minishettisar tillsammans med hennes stora varmblodsvallack. Funkar utmärkt!

Dock funkar detta bara under vinter/höst, eftersom de små pållarna gärna äter för mycket av det goda gröna gräset annars ;)

Kan ni tänka er....på tisdag kommer 82 cm ponny till stallet. :love:
Om nu allt löser sig med transporten. *håller en tumme*:banana:

Åh vad kul... Hur gammal är den?
Jag har själv en litten plutt på 2år. Hingst....
Håller på att få passet klart... Men mamman håller på att DNA typas.. Vet någon vad det är för något?
När vi hämtade plutten så fick vi göra en extra bom... + han fick ha ett hö nät att äta ur... han stod stilla hela vägen... ca 23mil.. gjorde en paus... Han har fått åkt transport 1 gång till sen jag köpte han... så han har åkt transport 3ggr.. han går på direkt... Men han vill inte backa ur transporten... Så man får flytta mellanväggen när man ska lasta ur så han får vända... Kräsen herre... Snart är det dax för andra vaccinations sprutan.. hihih

när travhästar DNA typas så tas det ett tagel från svansen iaf.. för att kolla om stammen stämmer.. (haha ibland älskar jag svenska)

Åh vad kul... Hur gammal är den?
Jag har själv en litten plutt på 2år. Hingst....
Håller på att få passet klart... Men mamman håller på att DNA typas.. Vet någon vad det är för något?
När vi hämtade plutten så fick vi göra en extra bom... + han fick ha ett hö nät att äta ur... han stod stilla hela vägen... ca 23mil.. gjorde en paus... Han har fått åkt transport 1 gång till sen jag köpte han... så han har åkt transport 3ggr.. han går på direkt... Men han vill inte backa ur transporten... Så man får flytta mellanväggen när man ska lasta ur så han får vända... Kräsen herre... Snart är det dax för andra vaccinations sprutan.. hihih

Det här är en 12-årig liten fuxkille med lång ljus man och svans som skall bli "travmaskot" åt vår stora (170 cm) varmblodskille. :love:
Lite ridning blir det också för honom, samt lite annat smått och gott.
Om allt stämmer så åker han upp till Norrland på tisdagförmiddag.
Jag längtar. :)

P.S. Angående DNA-typningen så har du ju redan fått svar. :idea:
Tidigare var alla våra svenskregistrerade hästar blodtypade, men nu har man alltså gått över till mer modern DNA-typning.

Vad spännande!

Dom är för söta dom där små!
Så otroligt personliga med!
Men envisa som någon annan sa..:angel:

En väninna släppte in en 74 centimetare till sina ardennrar.
Den lille tog skydd under deras magar när det regnade!
Tyvärr fick hon plocka ut vilddjuret och placera honom i hundgården i avvaktan på försäljning för han blev en monstergrävling som gav sig på de stora hästarnas senor efter en tid!

Martha; Åh...:love:

Ps! När vi skulle hämta hem en minihingst på ca 80 cm som sällskap åt brorsdotterns "stora" shettis så hämtade vi den i brorsans pickup!
(eller pickup heter dom inte..Det är en liten bil med två framsäten och sedan ett litet lastutrymme där bak. En sådan som rörmokare och en del hovslagare har)
Var i kontakt med div. olika myndigheter innan men fick klartecken i o m att det fanns nät mellan framsätet och lastutrymmet!
Så in med en massa spån och lillhingsten!
Sedan stod han där och kikade bakom oss och såg ut som Alf med allt spån i skägget!

Senast ändrad:

Med min gick de alltid bra, han sa ifrån när de var för hård hänta med thats its. Dock hände det en olycka en gång....

Min shettis var bortrest som lektionshäst en period och då släppte de ihop honom med vktor(?) typ 170 hög. De stod och lekte och drog i grimman. Så fick Fridolf tag i UNDERLÄPPEN på Viktor och han kasta upp huvet = Viktor fick HÅL i läppen och vart tvungen att sy...sen hade de bara Fridolf med adra ponnysar ;)

Vad spännande!

Dom är för söta dom där små!
Så otroligt personliga med!
Men envisa som någon annan sa..:angel:

En väninna släppte in en 74 centimetare till sina ardennrar.
Den lille tog skydd under deras magar när det regnade!
Tyvärr fick hon plocka ut vilddjuret och placera honom i hundgården i avvaktan på försäljning för han blev en monstergrävling som gav sig på de stora hästarnas senor efter en tid!

Martha; Åh...:love:

Ps! När vi skulle hämta hem en minihingst på ca 80 cm som sällskap åt brorsdotterns "stora" shettis så hämtade vi den i brorsans pickup!
(eller pickup heter dom inte..Det är en liten bil med två framsäten och sedan ett litet lastutrymme där bak. En sådan som rörmokare och en del hovslagare har)
Var i kontakt med div. olika myndigheter innan men fick klartecken i o m att det fanns nät mellan framsätet och lastutrymmet!
Så in med en massa spån och lillhingsten!
Sedan stod han där och kikade bakom oss och såg ut som Alf med allt spån i skägget!

Nu visar det sig att ponnyn kommer på onsdag istället. :crazy:
Men den som väntar på ngt gott.... :love:

Nu jäklar är det bråttom, mot start i Östersund. :eek: :eek:
Håll en tumme!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 096
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar