Erfarenhet av shetlandsponny som kompis till stor häst?!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tant Acka
  • Startdatum Startdatum
Sv: Erfarenhet av shetlandsponny som kompis till stor häst?!?

Jag lånade en ponny som sällskap till min kallblodstravare när jag hade henne här hemma, jag var helt säker på att hon skulle rymma så jag hade 4 trådar i stängslet för säkerhetsskull (veterinären undrade om jag byggt vargstängsel men det var ju bara ponnystängsel ;))
När jag flyttade min häst till ett stall i närheten blev ponnyn sällskapsdam åt min mammas travare istället, fösta dagarna avskydde travaren sin nya kompis och gjorde sitt bästa för att ha ihjäl henne, så jag var på väg att hämta hem henne igen men det lugnade sig och nu är dom istället oskiljbara, vilket kan vara en nackdel det också.
Rymningsbenägen är det sista hon är, nu går hon med två trådar utan ström och har aldrig tagit sig ut, nackdelen är dock som flera har skrivit att hon lätt får för mycket mat vid lunchfodringarna i hagen.
Jag vet inte om det att varmblodet hade svårt att acceptera henne i början har med hennes färg att göra, mitt kallblod tyckte också hon var äcklig ett par dagar men sen funkade det jättebra förutom att det ju är tråkigt att klia någon som bara kliar tillbaka på bogen. :p

KL

De värsta som hänt mig är att en D-ponny började vakta min shettis som om de vore hennes bäbis :eek: ochd e va ju lite olustigt att bli jagad ev henne . . . .

Jag har en shettis som barnhäst men han har fungerat som jättebra sällskap och stöd till många stora hästar. Han är inte rädd för något utan fungerar perfekt som stöd vid transporter, uteritter osv. Han är kompis med alla, men vissa fega stora vallacker kan ge sig på honom och vara elak om det har funnits ston med i bilden. Han är egentligen vår bästa häst i det långa loppet (trots att vi haft betydligt dyrbarare halvblod här som kommit och gått) som gett så mycket glädje och roliga stunder.:love:

Min shettis jag hade när jag var liten gick tillsammans med varmblodshingsten och det var fullt röj hela tiden (shettisen blev valack väldigt fort innan varmblodet ens var påtänkt).

Där var det inte snack om att vara bitleksak, blev varmblodet för tuff så tvingade shettisen ner honom på knä (bet i knävecken) och vände sig om och kickade.

Perfekt för en överaktiv 2-3-årshingst.

Kan man tänka sig.....

Nu har vår Eject fått sin egen minishettis.
......själv är jag nykär....(i ponnyn inte sambon). :love:

Åh..:love:

-Bilder?

Eller tillhör du -som jag- dom där som vet att det ska ligga en digitalkamera med trasigt batteri någonstans. I en låda eller så...samtigt som övriga tillbehör till den ligger någon helt annanstans, men vart??;)

Åh..:love:

-Bilder?

Eller tillhör du -som jag- dom där som vet att det ska ligga en digitalkamera med trasigt batteri någonstans. I en låda eller så...samtigt som övriga tillbehör till den ligger någon helt annanstans, men vart??;)

Nej då, jag tillhör dem som knäpper bilder!! (Fotar kanske det heter?) ;)
Ibland iaf, inte så många på barnen.....men på hästen......och hunden.....och katterna....och grodan....och nu på nya ponnyn. :)
Problemet är bara att jag är så infernaliskt tekniskt obegåvad så att jag inte får upp dem här på Buke. :crazy:
Men trägen vinner......och jag är fortfarande nykär. :love:

Jag har en tjugo+ enögd shettis som sällis till mina fyllisar och han är underbar :love::love::love:

När min lilla märr drar repor i hagen, och hon tar i allt vad hon orkar, tar han rygg på henne och när hagen tar slut och hon vänder så mopsar han upp sig och är så underbart söt att man bara dör!!

Alla borde få han en shettis!:banana:

*kl

Min medryttarhäst har två shettisar som sällskap och han bara älskar dem :bump:. Vi ställde ihop honom med andra nordisar en gång pga hagproblem och han blev så depprimerad. Stod bara och hängde vid utgången. Nu står han med sina shettisar igen och är lycklig :)

Jag har en tjugo+ enögd shettis som sällis till mina fyllisar och han är underbar :love::love::love:

När min lilla märr drar repor i hagen, och hon tar i allt vad hon orkar, tar han rygg på henne och när hagen tar slut och hon vänder så mopsar han upp sig och är så underbart söt att man bara dör!!

Alla borde få han en shettis!:banana:
Åsså finns det de som påstår att shettisar är lata och tjuriga... :crazy: De vet inte vad de pratar om...

Vad man däremot kan råka ut för om man skaffar en sällskapsponny är att den blir lite extra påhittig om man inte ser till att stimulera den litegrann (=låta den arbeta), det är oftast understimulerade shettisar som börjar rymma ur hagar och hitta på andra hyss... De är små i storleken, men deras hjärnkapacitet är inte mindre för det. :idea:

Livet är härligt!!

Det tycker både jag och 170 centimetershästen. :)
Vi har ju fått en ny bästis bägge två.
Det går helt fantastiskt bra, den stora juvelen som kastrerades i höstas och jämt och ständigt har gått själv i hagen har nu en alldeles egen kompis att mysa med.
Det är underbart att stå och titta på dem i hagen.
Man kan inte låta bli att le...........stort. :) :love: :)

vår tävlingshäst har en liten Turbo med sig. En fyraårsshettis som går md i hagen och följer med på långresor eftersom tävlingshästen är så nervös när han åker.
det funkar klockrent!

Enda nackdelen är att på alla banor kan han inte följa med, isf måste han stå i transporten hela tiden, men när det är riktiga boxar går det.
Har det inte gått bra under loppet blir Turbo runtbossad i boxen efteråt, runt runt runt runt...

Går de bra är det ju för att han har Turbon med sig :angel:

vår tävlingshäst har en liten Turbo med sig. En fyraårsshettis som går md i hagen och följer med på långresor eftersom tävlingshästen är så nervös när han åker.
det funkar klockrent!

Enda nackdelen är att på alla banor kan han inte följa med, isf måste han stå i transporten hela tiden, men när det är riktiga boxar går det.
Har det inte gått bra under loppet blir Turbo runtbossad i boxen efteråt, runt runt runt runt...

Går de bra är det ju för att han har Turbon med sig :angel:

Härligt! :)
Det är tanken med vår minishettis också. Den skall få åka med och coacha vår halvknepiga vblvalack. :idea:
Vår pålle håller nämligen på att riva transporten med jämna mellanrum, även om det sakta men säkert blir bättre och bättre.

Nej då, jag tillhör dem som knäpper bilder!! (Fotar kanske det heter?) ;)
Ibland iaf, inte så många på barnen.....men på hästen......och hunden.....och katterna....och grodan....och nu på nya ponnyn. :)
Problemet är bara att jag är så infernaliskt tekniskt obegåvad så att jag inte får upp dem här på Buke. :crazy:
Men trägen vinner......och jag är fortfarande nykär. :love:

NYFIKEN I EN STRUT... Jag vill seee hur ditt nyförvärv ser ut!!! :)

Peppe1.jpg

Ber om ursäkt för ngt stoooor bild.

Här är han den lilla godingen!!!! :love:
Detta var det första fotot jag fick på honom från f.d ägaren.
Inte svårt att bli kär i detta lilla charmtroll. :)

18637095.jpg

Min lilla ögonsten :D:D

Men gaahhh :love:
Känns som att man verkligen är i behov av en shettis, synd att min bättre hälft inte tycker det...
Han är ju huuur söt som helst!!!!!

Men gaahhh :love:
Känns som att man verkligen är i behov av en shettis, synd att min bättre hälft inte tycker det...
Han är ju huuur söt som helst!!!!!

Vet du vad??
DET tyckte inte min sambo heller. ;)
Men nu är han helt frälst. :love:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 096
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar