Erfarenhet av MSM?

Men du kan ju fortfarande inte dra några slutsatser om ifall en hypotetisk förändring i så fall beror på kosttillskotten?

Nu tycker jag du är dum faktiskt.
Om jag får återbildande av diskar eller fastare (nu ödematosa) kotor, eller att mina kroniska sen 20 år tillbaka inflammerade SI-leder med förändringar, eller några andra förbättringar i min sargade kropp, som röntgas, ULas, MRas samt behandlas kontinuerligt, helt plötsligt bestämt sig för att spontanläka?

Eller är det mer troligt att det är balanseringen utav mineraler (till skillnad från kosttillskott) som i så
fall gjort det möjligt, när det är den enda förändringen som gjorts sen sista röntgen?

OM nu något skulle visa sig...

OCH det skulle bara vara för min skull då jag inte är med i någon studie och därför inte finns i
statistiken? (inte dryg, enbart saklig då jag vet hur det fungerar)

Jag menade inte så! Blir någon bra pga placeboeffekt eller endast tro så blir den ju bra = sant.

Ser du också vad jag skrev innan? "Upplevd och vetenskapligt bevisad är inte samma sak"
Men att överhuvud taget föra en argumentation om människors subjektiva upplevelser och placebo som något som kan mäta sig med vetenskapligt beprövad medicin och behandling (bara människor blir friska så är det bra!) gör ju att dessa visst upplevs som sammankopplade och kanske ändå lite utbytbara! Alltså förstår du inte vad konsekvenserna blir av att människor förkastar vetenskap till förmån för humbug?

Nu tycker jag du är dum faktiskt.
Om jag får återbildande av diskar eller fastare (nu ödematosa) kotor, eller att mina kroniska sen 20 år tillbaka inflammerade SI-leder med förändringar, eller några andra förbättringar i min sargade kropp, som röntgas, ULas, MRas samt behandlas kontinuerligt, helt plötsligt bestämt sig för att spontanläka?

Eller är det mer troligt att det är balanseringen utav mineraler (till skillnad från kosttillskott) som i så
fall gjort det möjligt, när det är den enda förändringen som gjorts sen sista röntgen?

OM nu något skulle visa sig...

OCH det skulle bara vara för min skull då jag inte är med i någon studie och därför inte finns i
statistiken? (inte dryg, enbart saklig då jag vet hur det fungerar)
Men du. Jag missunnar liksom inte dig att bli frisk. Det vore ju fantastiskt om människor slapp gå runt och ha ont!

Det jag vänder mig mot är att alternativbehandlingar och kosttillskott framställs som något som kan ersätta eller ge samma effekt som, och här kommer det igen, vetenskapligt beprövad medicin och behandling. Konsekvenserna av att desperata människor, eller människor som bara lider av kunskapsförakt, vänder sig ifrån vetenskapen kan bli förödande för både individen och samhället.

Utan att ha läst allt i tråden så,,,,,,,, jag hade fått "frozen shoulder" i ena axeln och plågats av det i en längre tid. Jag fick en burk MSM och en påse pulvriserad jävulsklorot av en kompis som håller på en del med alternativmedicin till hästar. Jag trodde inte på det men började käka det och på 2 veckor var mina smärtor borta och har aldrig kommit igen. Om det var pga. det eller att kroppen redan innan börjat självläka vet jag ju inte men det är min erfarenhet av dom två preparaten.

Men att överhuvud taget föra en argumentation om människors subjektiva upplevelser och placebo som något som kan mäta sig med vetenskapligt beprövad medicin och behandling (bara människor blir friska så är det bra!) gör ju att dessa visst upplevs som sammankopplade och kanske ändå lite utbytbara! Alltså förstår du inte vad konsekvenserna blir av att människor förkastar vetenskap till förmån för humbug?
Du vill uppenbart inte förstå vad jag menar. Jag kan inte förklara bättre, och jag vill inte och orkar inte strida om mina åsikter och min tro mot er som har 100% konventionell medicintro.

Jag har heller ingenstans sagt att man skall förkasta vetenskap. Menar det inte heller. Vetenskap är bra, men inte allt...som jag skrev. Min tro (måste jag väl tillägga igen)

Det jag vänder mig mot är att alternativbehandlingar och kosttillskott framställs som något som kan ersätta eller ge samma effekt som, och här kommer det igen, vetenskapligt beprövad medicin och behandling. Konsekvenserna av att desperata människor, eller människor som bara lider av kunskapsförakt, vänder sig ifrån vetenskapen kan bli förödande för både individen och samhället.

Den här tråden handlar inte om det.

Du vill uppenbart inte förstå vad jag menar. Jag kan inte förklara bättre, och jag vill inte och orkar inte strida om mina åsikter och min tro mot er som har 100% konventionell medicintro.

Jag har heller ingenstans sagt att man skall förkasta vetenskap. Menar det inte heller. Vetenskap är bra, men inte allt...som jag skrev. Min tro (måste jag väl tillägga igen)
Du avslutar ofta dina inlägg med Min tro eller Min åsikt - som om det skulle göra att ingen fick argumentera emot. Men så funkar det inte på ett diskussionsforum ...

Jag menade inte så! Blir någon bra pga placeboeffekt eller endast tro så blir den ju bra = sant.

Nej.
Det vill säga: blir en person bra, så blir den bra = sant.
Men det går inte att veta att det är åtgärden (pillret, pulvret eller vad det nu var) som gav effekten.

och jag är medveten om att detta tjafset handlar om kulturkrockar.

Kultur X: vetenskap
Kultur Y: tro utifrån anekdotiska berättelser.

När det gäller eventuell effekt av sådant som förväntas/ska ge effekter på vår hälsa, tycker jag definitivt (men det beror rimligen på min bakgrund också) att det är lämpligt att ta reda på om medlet de facto har en egen effekt, i stället för att låta oss saliggöras via tro.

Men visst är reklam för olika tillskott effektiv, just för att man reklamför genom individers berättelser om hur mycket hjälp de fick. Det slår an våra känslor och ger ett hopp, och sådana meddelanden har vi människor lättare för att ta till oss, och gärna tro på, jämfört med torr fakta och siffror.

Dessutom fokuserar forskningen även en del på biverkningar och nackdelar och det är lätt att få uppfattningen att "tillskott" (och den termen får nu täcka hälskostmedel, mineraler, vitaminer, andra alternativa saker vi stoppar i oss) är ofarliga men effektiva medan "mediciner" är farliga (vilket de också är, felaktigt använda).

Jag sitter inte och roar mig med att missförstå med flit. Jag förstår utmärkt väl vad du skriver, men håller verkligen inte med om dina resonemang. Återigen så vänder jag mig starkt emot att, på det sätt som du gör ovan, först hävda att man inte ska förkasta vetenskap (och kalla det konventionell medicintro!), för att i nästa andetag invalidera det uttalandet med att du har en annan tro. De båda går inte att likställa, för det första är inte en tro!

Studien har jag inte läst sen slutet på 2011, och jobbar på en "restricted acces"-arbetsplats, så kan inte söka upp den.
Men du kanske kan söka upp den själv?
Det var Gejser eller Geisler (Dansk professor) som ledde studien runt T-Celler

Studien har jag inte läst sen slutet på 2011, och jobbar på en "restricted acces"-arbetsplats, så kan inte söka upp den.
Men du kanske kan söka upp den själv?
Det var Gejser eller Geisler (Dansk professor) som ledde studien runt T-Celler

Än en gång: bevisbördan ligger hos den som kommer med påståendet.
Du påstår att det är bevisat att D-vitaminer stärker immunförsvaret. Jag ifrågasätter och du bör då visa din källa.

Du avslutar ofta dina inlägg med Min tro eller Min åsikt - som om det skulle göra att ingen fick argumentera emot. Men så funkar det inte på ett diskussionsforum ...
Jag gör det endast och enbart av den anledningen att jag inte ska bli påskälld för att tala för flera. Jag trodde mig genom detta framhålla att detta är bara min åsikt. Jag har lärt mig av mina misstag, men det var inte heller bra.

Argumentera emot ni!

NEJ!!
Jag dööör! :rofl::rofl::rofl::rofl:
På riktigt alltså?
Var? :D

På riktigt.
Karolinska.

Sedan var det inte en välgjord studie utan det var läkare som var försökspersoner, både med och utan tillskott av vitamin D. Skrevs om den i Läkartidningen för något år sedan.

Skälet till den lilla studien var just påståenden om att tillskott med D-vitamin skulle förbättra immunförsvaret.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
674
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama