Produkter för exem och aknehy?

Har läkare varit inkopplad?
Annars rekommenderar jag att göra en ordentlig utreding iom att även exem finns med i bilden.

Mitt ena brorsbarn brottades med svår acne och provade allt verkligen. Vid utredning hos hudläkare kom man fram till att hen troligtvis hade en reaktion på mejeriprodukter.
Efter att ha uteslutit mejeriprodukter i kosten har hen fått helt normal hy.

Min sambo led svårt av acne under tonåren och även andra hudproblem och fick tillslut medicin utskriven vilket hjälpte.

Har läkare varit inkopplad?
Annars rekommenderar jag att göra en ordentlig utreding iom att även exem finns med i bilden.

Mitt ena brorsbarn brottades med svår acne och provade allt verkligen. Vid utredning hos hudläkare kom man fram till att hen troligtvis hade en reaktion på mejeriprodukter.
Efter att ha uteslutit mejeriprodukter i kosten har hen fått helt normal hy.

Min sambo led svårt av acne under tonåren och även andra hudproblem och fick tillslut medicin utskriven vilket hjälpte.
Inte nu på senare år. Han har pollenallergi och var på en utredning för det när han var ganska liten (tror inte att födoämnen kollades då eftersom han hade typiska pollenallergi symptom) . Efter det har vi mest varit på vårdcentralen för att få kortison utskrivet vid behov (nu får vi det utskrivet digitalt utan kontroll...) Men det har inte varit tal om att göra någon annan typ av utredning kopplat till exemet. Vi har dock bestämt att om det blir värre, eller inte bättre så behöver vi kontakta vårdcentralen för rådgivning. Jag skulle inte säga att han har svår akne, men eftersom han har både exem och akne i ansiktet så är det svårt att veta hur vi ska ta hand om huden.

Vi har pratat en del om hur kosten påverkar, så just nu utesluter vi röda bär och frukter. Han gillar att äta jordgubbar.

Nu har jag fått svar från dottern angående vilka produkter hon använder.

För rengöring använder hon Revuele Probio Skin Balance Probiotic Cream Cleanser. Även L300 verkar ha flera rengöringsprodukter med prebiotika, som inte ruinerar en när man testar sig fram. Min dotter önskar sig bland annat milda rengöringsprodukter med probiotika från Dr Ceuracle i julklapp, så jag förmodar att det också är ett bra alternativ.

Hudkrämen hon använder är Eucerin pH5 Creme.

Serum har hon flera olika som hon använder efter behov, men det hon använder mest är Catrice Hydro Supercharged Serum (1 % Hyaluronsyra och 5 % Niacinamide). Hon använder också serum med salicylsyra, men väldigt sparsamt och lokalt där det behövs, och högst ett par gånger i veckan. Hon har också något mer återfuktande serum med hyaluronsyra, som hon använder i bland.

Hon har varit intresserad av hudvård och hur olika ämnen reagerar och påverkar huden o. s. v. och för henne är det "snälla produkter" som fungerar bäst. Nu har hon som sagt inga större besvär av akne, så det kan ju tänkas att mer omfattande problem behöver lite starkare produkter också. Min dotter har i alla fall märkt klar förbättring sedan hon använder snällare hudvård, och undviker de starka, uttorkande medel som ofta säljs mot akne och fet hy. Produkter med AHA, Retinol och vitamin C undviker hon helt, salicylsyra/BHA använder hon numera mycket sparsamt (till skillnad från tidigare då hon även hade rengöring med AHA och BHA). Niacinamide är ett "snällt" ämne, men hon föredrar ändå serum med 5 % hellre än 10 %. Nu läste jag precis att det även verkar antiinflammatoriskt, så kanske vill man testa 10 % om man har mer omfattande problem med akne?

Min dotter har nästan uteslutande haft billigare produkter, men har nu önskat sig lite dyrare saker i julklapp. Inte för att det egentligen behövs, tror jag, utan mest för att det är roligt och känns lite "lyxigt". Jag vet att hon annars köpt det mesta på apotek, Normal, och Lyko, och de flesta produkter hon använder regelbundet kostar under 100 kr.
Tack så jättemycket 🤩

Jag ska börja med att kolla upp serumen. Det skulle kunna vara ett bra komplement till den vårdande salvan han har just nu. Vi ska testa att punktbehandla aknen med den salvan med salicylsyra, men tror inte att vi använder den varje dag och inte på exemet såklart. Ja eftersom det finns så otroligt mycket olika märken, ingredienser mm är det nog bra att sätta sig in de olika alternativen.

Inte nu på senare år. Han har pollenallergi och var på en utredning för det när han var ganska liten (tror inte att födoämnen kollades då eftersom han hade typiska pollenallergi symptom) . Efter det har vi mest varit på vårdcentralen för att få kortison utskrivet vid behov (nu får vi det utskrivet digitalt utan kontroll...) Men det har inte varit tal om att göra någon annan typ av utredning kopplat till exemet. Vi har dock bestämt att om det blir värre, eller inte bättre så behöver vi kontakta vårdcentralen för rådgivning. Jag skulle inte säga att han har svår akne, men eftersom han har både exem och akne i ansiktet så är det svårt att veta hur vi ska ta hand om huden.

Vi har pratat en del om hur kosten påverkar, så just nu utesluter vi röda bär och frukter. Han gillar att äta jordgubbar.
Min anhörig utreddes genom hudmottagningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sadelfråga
  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka