Erfarenhet av MSM?

Jag blir på allvar rädd för vart samhället är på väg, när så många börjar likställa personlig erfarenhet och åsikter med fakta och vetenskap. Liksom, ska vi stänga ner alla universitet och högskolor eftersom Nisse UPPLEVER att något förhåller sig på ett visst sätt?
Jag är mycket medveten om att vetenskap inte består i vad Nisse upplever, men jag personligen tror att det finns massor av grejer som finns/sker (inte bara medicinskt) men som dagens forskning inte kan påvisa. Forskning och bevisad fakta är bra, men inte allt. Min tro.

Jag är mycket medveten om att vetenskap inte består i vad Nisse upplever, men jag personligen tror att det finns massor av grejer som finns/sker (inte bara medicinskt) men som dagens forskning inte kan påvisa. Forskning och bevisad fakta är bra, men inte allt. Min tro.
Och sådan tro gör att oseriösa företag kan tjäna miljoner på människor som vänder sig ifrån den etablerade vetenskapen. Just "kosttillskott" är en sådan bransch, och det är så jävla oetiskt att jag får magsår.

Fast det är inte så det fungerar :) Du kan vara hur "väldokumenterad" som helst och ändå inte fungera som bevis för att en viss behandlingsmetod fungerar.
Nja, jag menade för egen del, kontra din "placeboeffekt".

Då jag är skeptiker och inte innehar en foliehatt, hoppas jag på något mätbart för min skull.

Jag tror dock mycket på en mening jag hörde för ett tag sedan:
"Det finns inga sjukdomar, enbart brister".
Tweakar man det lite så kan man få det att stämma på det mesta.

Ett gott råd: säg aldrig det till någon med svår sjukdom - om du inte vill ha en smäll på käften.

Det är tillräckligt illa att du skriver det på ett forum där du inte vet vilka sjukdomar folk har.

Inte enligt mig.

Kanske det.
Men den som påstår en sak är också den som ska kunna visa att det stämmer.
Och i det här fallet ligger alltså bevisbördan på tillverkarna av preparatet.

Att man inte gjort några "riktiga" studier på preparatet kan bero på att det är för dyrt att forska, eller att tillverkarna möjligen har något slags insikt i att man antagligen inte skulle få hållbara resultat.

Nej, du tycker inte att frånvaron av studier har någon koppling med frånvaro av visad effekt.

Jag är helt med om du menar av frånvaron av studier inte har någon koppling med frånvaro av upplevd effekt, men upplevd effekt och visad effekt är inte samma sak.

Ett gott råd: säg aldrig det till någon med svår sjukdom - om du inte vill ha en smäll på käften.

Det är tillräckligt illa att du skriver det på ett forum där du inte vet vilka sjukdomar folk har.

Kan inte annat än att hålla med. Brister kan orsaka sjukdom ja, men alla sjukdomar beror inte på brister.

Även om jag fyller på med folsyra, B12 och järn kommer min sjukdom som orsakat de bristerna inte att försvinna.

Nja, jag menade för egen del, kontra din "placeboeffekt".

Då jag är skeptiker och inte innehar en foliehatt, hoppas jag på något mätbart för min skull.

Men du kan ju fortfarande inte dra några slutsatser om ifall en hypotetisk förändring i så fall beror på kosttillskotten?

Mandalaki:
Jag menar inte att skuldbelägga någon, gjorde jag det ber jag om ursäkt.

Jag menar heller inte att silvervatten läker cancer och allt annat som sägs.
Det jag menade med tweaka var just:
"Brist på lugn skapar stress-sjukdomar"
"Brist på tarmbakterier skapar sämre immunförsvar som skapar sjukdom"
"Brist på D-vitamin skapar sämre immunförsvar" (Detta ÄR ju faktiskt vetenskapligt bevisat)

En kronisk sjukdom skapas säkerligen utav brist på en mullinoj X, men att då tillsätta Mullinoj X
läker/botar/lagar det nödvändigtvis inte.

Mandalaki:

"Brist på D-vitamin skapar sämre immunförsvar" (Detta ÄR ju faktiskt vetenskapligt bevisat)

En kronisk sjukdom skapas säkerligen utav brist på en mullinoj X, men att då tillsätta Mullinoj X
Nej. Alla sjukdomar beror inte på brister.

Mandalaki:

Nej, alla sjukdomar orsakas inte av brist på X eller Y! Många kroniska sjukdomar har komplexa orsaker och även om man har flera faktorer för att få dem är det inte säkert att man får dem. Samtidigt som man kanske har ingen känd faktor eller bara en faktor som har betydelse men ändå får sjukdomen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
674
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama