Erfarenhet av MSM?

Ja, du skrev att brist på D-vitamin skapar sämre immunförsvar.
Då vill jag att du visar att du har fog för det påståendet.

IllVet gjorde ingenting för dig?
Bara så jag vet vilken nivå vi ligger på?
Redan där skriver dom att T-cellerna inte gör sitt jobb utan adekvat mängd D-vitamin i blodet.
Så redan där har jag egentligen "bevisat" den tesen.
Och ja, jag var kanske lite dryg i "en snabb googling", men det stör mig att man skall ha saker
serverat, men man kan lägga minutrar på att käfta om saken.
Jag har sett spaltmeter här där man bråkar om vem som är topdog, när det hade tagit 2 min
om man gjorde det själv.

Min osäkerhet beror på att jag inte kommer ihåg om det var i pappersform eller på nätet.
Är det det förstnämnda kommer det ta mig en bra stund att efterkomma din begäran.

IllVet gjorde ingenting för dig?
Bara så jag vet vilken nivå vi ligger på?
Redan där skriver dom att T-cellerna inte gör sitt jobb utan adekvat mängd D-vitamin i blodet.
Så redan där har jag egentligen "bevisat" den tesen.
Och ja, jag var kanske lite dryg i "en snabb googling", men det stör mig att man skall ha saker
serverat, men man kan lägga minutrar på att käfta om saken.
Jag har sett spaltmeter här där man bråkar om vem som är topdog, när det hade tagit 2 min
om man gjorde det själv.

Illustrerad vetenskap är visserligen en vetenskapligt baserad tidning men de har en benägenhet att lyfta fram mindre studier som inte blivit bekräftade vid senare kontroller.
De andra påståendena i samma artikel, om att D-vitamin kan förhindra MS och diabetes, är synnerligen suspekta.
Så nej, den artikeln duger inte som belägg: det är inte en vetenskaplig studie.

Jo, du ska servera belägg för dina påståenden. Tyvärr för din del, då.

Och jag är så trist så jag anser inte att halvt populärvetenskapliga tidskrifter är vetenskapligt belägg utan då är det originalstudien jag vill se.

Och förresten: att man funnit att D-vitamin finns med i aktiveringen av T-lymfocyter bevisar inte att brist på D-vitamin de facto försvagar immunförsvaret.
För att bevisa att D-vitaminbrist orsakar försämrat immunförsvar, behöver man också kontrollera huruvida en ökning av mängden D-vitamin i blodet också förbättrar immunförsvarets funktion. Först då kan man dra slutsatser om kausal-samband.

Illustrerad vetenskap är visserligen en vetenskapligt baserad tidning men de har en benägenhet att lyfta fram mindre studier som inte blivit bekräftade vid senare kontroller.
De andra påståendena i samma artikel, om att D-vitamin kan förhindra MS och diabetes, är synnerligen suspekta.
Så nej, den artikeln duger inte som belägg: det är inte en vetenskaplig studie.

Jo, du ska servera belägg för dina påståenden. Tyvärr för din del, då.

Och jag är så trist så jag anser inte att halvt populärvetenskapliga tidskrifter är vetenskapligt belägg utan då är det originalstudien jag vill se.
Läser du igen är du snäll, då jag uppdaterade mitt svar.

Edit:
Jag läser som en kratta. Återkommer när jag hittat.

Läser du igen är du snäll, då jag uppdaterade mitt svar.

Läst, och uppfattat.
Och har också uppdaterat mitt senaste svar till dig.

Dessutom: jo, googlade på namnet på den utpekade forskaren, och fick inget napp. Eller rättare sagt, för många napp och lade då till D vitamin och då bidde det inget.

Att använda dem som upplever sig ha märkt skillnad som bevis och argument för att alternativa behandlingsmetoder och kosttillskott fungerar, kallas anekdotisk evidens och är inte vetenskapligt. Precis som @Mabuse skriver så kan placebo och slumpen lika gärna ligga bakom dessa individers upplevelser! Jag blir på allvar rädd för vart samhället är på väg, när så många börjar likställa personlig erfarenhet och åsikter med fakta och vetenskap. Liksom, ska vi stänga ner alla universitet och högskolor eftersom Nisse UPPLEVER att något förhåller sig på ett visst sätt?
Och alla läkare är idioter som inte kan nånting när jag inte får den medicin som jag själv tycker ska vara bra, :devil:.

Och förresten: att man funnit att D-vitamin finns med i aktiveringen av T-lymfocyter bevisar inte att brist på D-vitamin de facto försvagar immunförsvaret.

Fast just det är ju matematik: Fungerar det inte utan, är det sämre.
Kausal-samband håller jag med om.
Dock lägger du värdering i mina tangenter.
Jag vidhåller biten att det är sämre utan D-vitamin då de inte fungerar med för låga värden.

En flank utan soldater är ingen flank.
Eller kanske snarare en flank utan General... :angel:

Fast just det är ju matematik: Fungerar det inte utan, är det sämre.
Kausal-samband håller jag med om.
Dock lägger du värdering i mina tangenter.
Jag vidhåller biten att det är sämre utan D-vitamin då de inte fungerar med för låga värden.

Nu är jag inte alls med.

Du skriver att du håller med mig gällande kausal-sambandet.

Om man inte har tagit reda på kausal-sambandet så har man ju heller inte kunnat konstatera om det handlar om orsak och verkan, eller om det handlar om slumpmässig samvariation som kan bero på något annat.

Jag anser att när det gäller tillskott i form av vitaminer och mineraler så är det sunt förnuft som gäller:
Intas på egen risk. Läs på ordentligt om hur det påverkar kroppen, vad som påverkas och varför. Läs om eventuella negativa biverkningar och håll koll på kroppen, känn efter.

.

Det är väl snarare så att man hittat samband mellan D-vitaminbrist och MS, men det är vad jag förstår inte så mycket mer klarlagt. Sedan menar vissa att det kan vara positivt med höga doser D-vitamin för sjukdomen, andra menar att det inte spelar så stor roll.

Det är väl snarare så att man hittat samband mellan D-vitaminbrist och MS, men det är vad jag förstår inte så mycket mer klarlagt. Sedan menar vissa att det kan vara positivt med höga doser D-vitamin för sjukdomen, andra menar att det inte spelar så stor roll.

Precis.
Och ett så klart påstående som i Illustrerad Vetenskap är ju inte "sant" och ordentligt beforskat.
Mycket tyckande och lite vetande.

Det var vad min bekant med MS fick höra också, att det var värt att prova att öka intaget men att det inte var säkert att det skulle ge effekt (det var alltså den behandlande läkaren som sa det till hen).

Det var vad min bekant med MS fick höra också, att det var värt att prova att öka intaget men att det inte var säkert att det skulle ge effekt (det var alltså den behandlande läkaren som sa det till hen).

Jag tror att det inte är alla som ger det förslaget, men inte heller att någon läkare låter bli att skriva ut om patienten ber om det. Jag själv har haft rejäl D-vitaminbrist förr och bad om tillskott på recept nu. Sedan får vi se om det ger varken från eller till. Jag har läst mig till vissa patienter som valt att behandla sin MS helt med mängder av D-vitamin tex. Det jag menade med mitt första inlägg var väl att understryka att även om man hittat ett samband mellan D-vitaminbrist och MS så innebär det inte att det är vedertaget att det kan motverka MS med ett högt intag.

Nu tycker jag du är dum faktiskt.
Jag kanske är trött och grinig men jag tyckte det där var väldigt oförskämt skrivet av dig. @Manza argumenterar genomgående och sansat, bara för att du inte håller med behöver du inte kalla henne dum.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
673
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama