Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: bästa flugmedlet?

*KL*

Själv har jag provat Equimin tidigare (den turkosa flaskan), men kommer faktiskt inte i håg hur resultatet var.

Dock så tog jag på sådant medel på mina hästar i går och effekten kanske var bra (har dålig koll på det efter en dag), men tydligt är att den ena hästen inte tålde detta medel. Stora och kanske en halv cm höga bulor på massa ställen. Kan inte se det som att det var ngt annat än flugmedlet...
Så var noga med att kolla så er häst tål medlet. Kan tillägga att denna hästen inte fått reaktioner av ngt annat medel tidigare, har haft Switch (funkar mkt bra mot fästingar, men inget annat), renons, lincoln mfl.

Jo, absolut att man ska testa lite först. Det ska man göra med alla medel tycker jag. Det som den ena hästen tåler, tåler inte den andre..... :)

Jag brukar använda Föllinge myggdeo på min häst :) Tycker det är ett bra medel, dock lite smådyrt, men men sånt man får ta.

*kl*

Är det någon som provat "Effol bromsblockerare"? Låter ju effektivt och skulle väl (om jag kommer ihåg rätt) ta i princip all ohyra... Funderar på en sådan flaska,

N (som provat Equimin till kusingarna, funkade kanon i början men sen var det som om ohyran vande sig och flockades runt hästarna igen).

*lånar knapp*

Förra året hade jag ett flugmedel från Pharmaka Horse Care (de som tillverkar Foxfire pälsglans) som heter Deo-Lotion. Supereffektivt men hu vad det luktade illa. Eftersom pållan kliade av sig manen (inte exem enl vet) och vart rekommenderad att prova Ekholms PROB-olja passade jag på att köpa deras schampoo och Häst Deo mot flugor. Luktar mycket godare och minst lika effektivt så den tänker jag fortsätta med.

I år tänker jag även ge Dodson&Horell's örter "Itch-Free" som ska vara insektsbortstötande.

Sv: Erat bästa insektmedel.

Vart finns den och köpa någonstans?

Jag har en flaska sån. den sista som fanns. Köpte den på Till Häst, såg du är från Örebro, så du vet kanske vart jag menar.
Har inte hunnit använt det så jag vet hur det fungerar än, men har bara hört positivt om det.
Det var den sista flaska dom hade och beställe från england. Tydligen oerhört svårt att få tag på, hon visste inte om hon kunde ta hem mer. Tydligen förbjudet i Danmark numera(varför vet jag inte), har med det att göra som jag förstog..

Jag tycker helt klart att RB86 och switch pour on är bäst.

Det bästa är "effol bremsen blocker" Köpte det första gången förra sommaren av någon tysk på falsterbo. Super bra.
Fanns på City Gross i Norrköping förra veckan med. :) passade på att köpa en flaska så jag har.. kostar 200:- för (tror det är 1 liter) men det är drygt.. Det bästa jag har haft iaf. :)

Använder Föllinge Myggdeo, vilket har varit oerhört bra på det mesta. Dock har den inte greppat broms, men där fick jag ett annat hemlig medel som funkar. Fråga inte vad det är, för det vet jag inte. Jag sprutar det på täcket, och bromsen vil inte går på. Luktar lite anis, så möjligen kan det finnas med i denna blandning.

Jag tycker helt klart att RB86 och switch pour on är bäst.

Switch använder jag också, men tänk vad olika vi tycker. Själv anser jag RB 86 vara bland det vidrigaste som tillverkats, äcklig, klumpar sig och lukta illa. Dessutom fick hästen svullnader på kroppen av RB vilket inte är så ovanligt vad jag hört.

som jag nyss skrev i ett annat inlägg :rofl: switch pour on och RB86 tycker jag är funkar bäst!

Svullnader :eek: det har aldrig mina fått, men det är nog bäst jag håller extra koll i år!! och för att det inte ska klumpa sej måste man värma det lite och skaka som en tok. Att det lukat illa kan jag faktist hålla med om.

Jag har testat Absorbine Ultrashield. Jag tycker det funkade bra, men inte så bra som lovat. Har för mig att man skulle spraya väldit sällan med det, det skulle hålla flera dagar. Men skulkle det vara någon mening att ha det behövde man spraya varje dag, vilket blev väldigt dyrt (betalade 400spänn för en flaska).

Nu använder jag Equimin Sommarspray och Bremsenblocker. Suveräna båda två.

*kl*

Jag tycker att det bästa jag har provat är Mygg & Sånt, som jag köpte på Eko.

Förra året använde jag även Apotekets Mygga deo, som egentligen är avsett för människor. Supereffektivt är det.

Sv: Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Vi använder Switch tror jag det heter.
Funkar super

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka