Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: Erat bästa insektmedel.

Ja jag tänker definitivt testsa Flusa efter att ha läst om effekten de här som har har provat fått. En liten skvätt på rumpan som test först bara.

Nån som vet var man köper Flusa i Malmö-området?

Flusa finns inte som standardlager hos apoteket. Pratade med dem precis. Man får beställa hem men det tar bara några dagar trodde han. 331 kr för 250 ml.

Tack! Satt precis och funderade över detta efter som det ej finns i butiken. Men nu har jag oxå beställt Flusan!

:bow:

Switch och RD86 brukar vi använda på våra hästar och det har funkat toppen men förra sommaren var ju en jätte plåga så då räckte inte dessa till riktigt:crazy: , har inte provat att spraya på vitlök, bara gett i maten.:D

Equimin i den gröna flaskan är helt outstanding. Det blir lugnt i hagen direkt efter att man sprejat på.

Har provat det mesta annat i flygsprays väg men bara fått dåligt resultat (inget resultat), hudreaktioner (äckligt!) och tunnare plånbok.

Hittade igår fyra ljusgröna flaskor på Granngården, köpte allihopa (vem köper flygspray för över 600 kr? :D). Jag har nog räddat i alla fall den här säsongen...

*kl*

Vad finns det mer än Switch som inte är på sprayflaska och som funkar?
Min häst tål inte riktigt sprayflaskor, lite jobbigt att hälla ut ur sprayflaskorna och svampa på, dessutom räcker det ju inte lika länge, men kanske får bli så iaf om det visar sig att sprayflaskemedlena är bäst.

Senast ändrad:

Bägge lånehästarna har varit helt allergiska mot sprayljudet. Det är så tröttsamt att bli släpad genom hela hagen efter en galen häst (som skenar baklänges) så vi vande dem vid ljudet helt enkelt. Det tog 10 minuter/häst. Klart.

Det finns annars en bra sprayflaska där man först pumpar upp tryck och sedan kan spraya utan så stora ljudsensationer, bara ett tyst "pffffffffff" när det fina regnet landar på hästen. Kan vara bra om man inte orkar vänja hästen och den trots allt klarar vätskan, men inte ljudet.

Vill bara tillägga att jag varit i kontakt med företaget som tillverkar Flusa, hon tyckte inte att man skulle använda preparatet till häst, då hästar är känsligare än kor.

Vad jag förstått det som, så är Switch och Flusa i princip samma sak, bara att Switch används till hästar och är något mildare (som sagt hästar är känsligare än kor). Och till kor använder man Flusa.

Men vart köper man den här Equimin Sommarspray då??
Jag vart väldigt sugen på den nu :P

//Malin

Equimin Sommarspray är huuur bra som hellst, aldrig några problem. min mammas kompis är typ säljare/'ägare? för Equimins sortiment o vi använder en massa olika därifrån, allt från hovspray, sommarspray pälsglans, tabortsmuts spray mm mm

har många gånger märkt att denna produkt är mycket bättre än hemmagjorda hopakok, hästen luktar bara som en marinerad vitlöksbomb men det tycks inte hjälpa nå vidare. jag o en stalkompis (som är en representant av vinäger o vitlöksmarinad) brukar rida ut o hennes häst är helt omsvärmad att fluor bromsar o annat otrevligt medans min lille gubbe i stort sett slipper dem, så utan att vara partisk :angel: så kan ja mycket väl rekomendera Equimin :banana: framför marinad ;) huuur bra som hellst, men ah huvudsaken är ju att det fungerar för endel kanske maridaen funkar utmärkt :d

AHHH äntligen är det sommar o hästarna luktar mumms! :D

Jag försökte förra sommaren och jag har försökt med glanssprayen, men nej, än går det inte iaf. Ska jag borsta ur hennes svans med glansspray får jag gömma mig bakom boxarna och spraya i borsten och sen borsta i svansen. Ja, jag har en tönthäst. :angel:
Iofs, hon gillar inte att bli blöt över huvudtaget, hon är skeptisk till svampen i början också men efter ett tag går det bra, vattenslang behöver vi ju inte tala om.
Däremot tycker hon regn ute är okej.. :p

Så, sånt man inte behöver spraya och som nån testat och det funkar, tipsa oss gärna! :D

Men vart köper man den här Equimin Sommarspray då??
Jag vart väldigt sugen på den nu :P

//Malin

vi köper våra produket direkt av mammas kopis eftersom hon är säljare i sverige men annars säljer hon bara till återförsäljare. I Borås finns det att köpa på Eko/Ekohallen men i restrerande sverige vet ja inte? men det är ju populärt och hon säljer bra så det borde finnas på många ställen kanske typ på granngården/odal mm.. kolla efter färglada flaskor.. lycka till..

Oj då, har Granngården Equimin?
Ska ringa "min" Granngård och kolla om de kan ta hem.
De återförsäljare jag har hittat ligger helt fel geografiskt för mig.

Sv: bästa flugmedlet?

Vi har kört en del med äppelcidervinäger. Dock var inte alla hästar så förtjusta i lukten så på en del kunde vi inte använda det för nära ansiktet, men det var verkligen bra mot alla irriterande, flygande insekter. Hur det är med fästingar och sådär vet jag faktiskt inte...[/QUOTE

hjälper de även om man ger hästarna de i maten?? en tjej i stallet ger sin polle de i maten för nått med lederna typ:)

Switch är ju som de andra sa bra mot t ex fästingar. Men bromsarna stoppar det inte tycker jag :(

Jag fick tips om en spray som heter Equimin (stavning?) Sommarspray och som jag sen köpte på EKO. Den vart jättebra verkligen! Bromsarna skydde den som pesten :devil:

det har jag med testat, funkar super :)

Det enda som fungerar är flugtäcke.

Annars är switch bra mot knotten och fästingarna. Nåt annat tar det inte. Det enda som hjälper mot broms är täcke.

Hej har köpt equimin tycker jättebra om det finns att köpa på ekohallen samt på internet

Inte ens switch håller all knott och fästingar borta. Och andra insekter har det ingen effekt mot öht.

Jag tycker den bästa sprayen jag testat är Mygga. Dessutom är den en av få som inte innehåller citronella olje, vilket min häst är väldigt allergisk mot!

Och täcke+huva borde alla hästar ha!

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka