Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Nja, det var nog minst 30 ml iaf, jag fick ju en skvätt av kompisen som jag hällde över i sprayflaska. Och sprayade på allt det. Däremot blevd et ju bara en dag. Dock - jag har inte plockat någon fästing på henne sen dess iaf.

Så, jag har idag faktiskt beställt en hel flaska. Dels för OM det fungerar mot fästingarna iaf, då får det vara värt det, iom att hon inte tål att switchas. Och så vill jag se om effekten kanske blir bättre om man tar det tre dagar i rad som rek (jag hade ju inte så mkt att jag kunde det)

Ja det har du förstås rätt i! :idea: Det finns ju så klart en anledning till varför man ska spruta på tre dagar i följd första gången.

Men du, har du någon uppfattning om hur medlet verkar mot fästingarna? Du skrev att du inte hade plockat en enda fästing på pållen men var sprutade du på det? Jag funderar på om det fungerar likadant som Switch? Dvs att det verksamma medlet sprider sig själv genom hårremsfettet?

Eller man måste spraya ända nerifrån på benen där fästingarna kan tänkas krypa upp samt kanske smörja på med en svamp i huvudet eftersom fästingarna kan ta sig upp den vägen när hästen betar?

Det står (har jag för mig) att man ska spraya på "utsatta" ställen, men vad är utsatta ställen egentligen?

Jag använder SWITCH . Och det funkar Jättebra,men det är dyrt 300-400 kr.

Jag använder SWTICH, det funkar jättebra,men det är dyrt ca 300-400 kr.

Det som funkat mot broms hos oss är Equimin Sommarspray och Effol Bremsen Blocker (klart effektivast är den sistnämnda). RB86 och andra "mildare" medel funkar inte alls. Men med Effols BB blev hästarna fria från ALLT som flyger.

Effols Bremsen blocker är det som majoriteten i stallet använder (kanske 20 personer), det fungerar bäst enligt de flesta.

Jag tycker att hästen blir väldans klibbig av hopkoket med såpa timjan citronmeliss mm. Och fläckig. Blir din eller dina också det?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka