Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Chevalett är klart det bästa !!!!!

Jag hittade det där sommarsprayet från Equimin, som alla skriver om, i den lokala hästsports affären, 215:-/flaska kosta det.

Är det värt att köpa på sig?

Har redan köpt annat "skit" för mer än 1000:-, tycker inget hjälper..

Håller det i flera dagar eller måste man spraya dagligen? (under förutsättning att det inte regnar)

Vi har något Effol-spray, vet inte vilket.. Fungerar bra mot allt, i 10 minuter... :mad: Sen började myggorna komma igen.. :(

Kanske för att det är spray versionen?
I min erf. så måste man svamp-gnugga in flugmedel i pälsen för att det skall ha en långvarigare effekt, att spraya lite löst funkar inte mer än ngra minuter.

Equimin är super tycker jag - svetttåligt och håller iallafall en hel dag!

Vi använder just nu Renons flug/mygg spray.
Ska även behandla med Switch senare.
Har också flugtäcka på alla mina hästar.

Vart köper man denna ultrashield ? nån sa hööks men på deras hemsida finns det inte.
Stallägaren har det på sina o det verkar ok. Jag vill ju slippa smörja varje dag suck. insekter är pest

Jag köpte Ultrashied på Hööks(butik), det är sådär med tanke på priset..
Vi har otroligt mycket broms på betet, min pålle har minst av alla men fortfarande svärmar det runt honom då och då.. Vill att han ska slippa dom helt..

Jag hatar de där :devil: insekterna!

Aubiose har (kompisen köpte där, jag har fått en skvätt att testa på fbldonnan. Hon tål ju inte switch, och det är permetrin i ultrashield med, så vi får se).

Annars så online:

http://www.hastbutiken.se/app/ArtikelDetalj.asp?ArtikelPage=47&Artikelnummer=179021 (Det där är ett jäkla pris dock, kompisen gav inte alls så mkt på Aubiose..)

http://www.stallboden.se/index.php?...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26 (samma ang priset)

Då gjorde jag rena klippet, 249:- på hööks.. Sen var det sånt där erbjudande så jag fick 10% på det..

Sen ska man visst spraya i 3 dagar, och sen hålla upp i 14 dagar..

Men som sagt, i dag var den västa dagen broms-mässigt sätt..
Höll nästan på att ta hem honom därifrån och stalla in honom över dagen..

Usch!!

Tror kompisen gav 260 kr, men inte säker. Tvåhundranågonting i alla fall, långt ifrån 400..

Idag är fjärde dagen med Ultrasheild, och det fungerar lika bra fortfarande... Dock har vi inte fått några broms än (Norrland), men mot mygg och knott fungerar det verkligen. Mitt äldsta sto har för första gången på 8 år varit ute på nätterna (hon kan välja själv).

Jag betalade 195:- för en flaska, nån slags kampanj. Ska verkligen fara och hamstra MÅNGA flaskor imorgon... :p

KL

Har hört att eucalyptus olja, starkt koncentrerad, ska hjälpa mot flygfäna.. Det är kanske lite irriterande för huden, men tipset var att gnugga in några droppar i pannluggen (inte just vid ögonen förståss) så skyddas iaf ansiktet..
Någon som vet var man kan köpa eukalyptus (stavning? x.X) olja?

Köper du som eterisk olja sk aromaoljor på hälsokosten. Eller beställer från t ex Aromacreative på nätet.
Eucalyptus ska du nog inte använda outspädd. Du kan droppa den i annan olja, vilken som helst, matolja, olivolja (eller kanske jojobaolja som har lite solskyddsfaktor också).
Om du ändå handlar kan du titta på lavendeloljan som är klådstillande. DEN kan man använda outspädd direkt på kroppen, men också droppa i en annan olja.

Och jag sprayade på fbldonnan Ultrashield igår. INGEN effekt whatsoever direkt efter appliceringen iaf på knott, mygg och flugor.

Ska strax gå ut och kika om hon dött i allergichock under natten, och om det fungerar bättre nu.

Men var KLAR besvikelse direkt efter applicering iaf

Synd att det inte fungerade lika bra för dig.

Jag har märkat att Ultrasheild fungerar mycket bättre om man borstar hästarna efter att man sprayat dem (det står ju också på förpackningen). Dessutom gör ju inte Ultrashield att myggorna inte landar på hästarna, utan de landar, får i sig nåt slags gift (?) flyger iväg och dör... Tog iallafall ett tag för mina hästar att inse att myggorna etc inte längre bet dom, men dom landar ju fortfarande på hästarna...

Jag borstade efteråt (precis som det stod på flaskan), iofs bara lite snabbt, stod inte och 'gnodde', vågade inte det då jag soms agt inte alls var säker på att damen skulle tåla ultrashielden.

Myggen bet även direkt efter tyvärr, kanske inte alla (svårt att avgöra), men jag slog flera stycken medan jag stod där iaf.

Sen, kanske tar ett tag innan effekten kommer, och kanske de inte biter lika mycket, jag kollade mest på svansviftningsfrekvens jämfört med de två andra jag.

Hon fick för övrigt (inte än iaf) någon reaktion av det *phu*, men effekten är fortfarande varken bättre/sämre än de andra två som är osprayade övht med någonting sen i förrgår. Dock var hon inte alldeles bubblig och sönderbiten efter att ha gått utan flugtäcket inatt heller, men svårt säga om det är för de inte bet henne lika mycket, om hon inte är lika känslig längre eller om det bara inte var så mycket mygg/knott inatt.

Om jag hade kunnat få tag på US till lite vettigare pris skulle jag nog kunnat tänka mig köpa en flaska och prova, mest för att OM hon tål det även vid vidare applicering, så kan jag komma åt fästingarna den vägen (hon tål ju inte att switchas). Men att betala 500 kr för en flaska, njae? =/

På PLUSkontot förresten var/är att pälsen höll sig himla fin, de blev ju inte alls kladdiga eller 'grisiga' av det, utan det kändes inte ens imorse att hon hade något medel på sig.

Det är nog bara så att vissa medel funkar bättre på vissa platser... Där vi bodde förut var RB86 jättebra (var bara att inse, trots hur jobbigt och otrevligt det är att hålla på med...) men här där vi bor nu biter det inte alls på insekterna :crazy:

Jag har smörjt mina hästar med egenblandad beckoljeblandning de senaste åren, vilket inte är så kul när man har flera vita hästar... men det funkar ju mot mygg och knott. Därför känns det extra bra med Ultrasheild, helt färglöst och tom lite "pälsglanseffekt" :D

Mjo, jag skulle som sagt gärna prova lite längre ändå, kanske kunde anv det mot fästingar iaf, och kanske skulle ge mer effekt avd e där 'tre dagarna i rad' appliceringen. Men här kostar en flaska som sagt nästan 500, så det känns lite väl.. Snd man inte bor i typ Borlänge ;)

Eller Skara, jag köpte Ultrashield där för ca 245:-...

Men det finns att köpa på nätet också, från USA mkt billigare. Även andra dundermedel.....

Jo men det blir inte billigare från USA för en flaska inkl frakt, spec inte om eländet fastnar i tullen.

Om det fungerar, då skulle jag ju mkt väl kunna tänka mig att köpa på mig ett lager, men vill ju se först

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka