Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Detta lät ju intressant om det skulle funka på häst förstås.

Just nu använder jag nått jag hittade på granngården, tror att det var typ mygg o sånt eller..

Det bästa jag haft är beckolja blandat med hudlotion...men jag har en skimmel så det är inte så snyggt..

kan inte använda sånt med karens då det står en tävlingshäst i stallet så jag får inte använda det för henne..

några tips?
han blir så biten så jag inte kan rida. främst bringan, sadelgjordsstaden, "ovanför" hakan typ..och skapet..

Helst något som håller ett tag, då jag bara har möjlighet att åka dit en gång per dag o oftast på kvällen, annars måste jag be de andra i stallet att spraya/kleta in honom varje dag..

Prova receptet som finns tidigare i tråden.
Tycker att det fungerar mycket bättre än de produkter jag köpt.

(Men, skulle vilja ha Equimin sommarspray MED citronella)

Sv: Flugmedel för känslig häst (Sammanslagen flugmedelstrådar)

Prova och se om www.tunafoder.se kan tänka sig att skicka. Där jag köper. (Ligger nääräa mig *s*)

Men, tycker inte Näckens 'vanliga' insektsmedel är så himla suveränt. Fungerar 'minst dåligt' soms agt, men inget super. BromsBroms finns/fanns två sorter, jag provade och NOLL effekt. Andra här på buke sa de hade supereffekt och jag fattade nada, tills vi insåg det fanns två sorter. Jag har köpt den 'andra' sorten nu, men väntar på bromsen.

I övrigt i år kör jag sommarspray, ger möjligen än lite bättre effekt, men väntar på bromsen.. Såg att Tuna hde något nytt mot broms med, får väl prova det om inget av de SJUTTIOTRE jävla medel jag har hemma fungera :crazy: (Har fem olika hemma nu... hoho)

Suveränt tack! Då ska jag kolla upp vad de har och om dom kan tänka sig att skicka lite insektsmedel upp till Norrland ;)

/dissy1

Nr. 152 på den här tråden!;)

Ah, ok:P

provar timjan+grönsåpa (plus lite citronmelliss och citrontimjan...myyycket timjan..) just nu.. ska dra över natten, så ska jag kolla sen..
Funderar på att hälla i vinäger med, men det riskerar väl att bara ta ut varandra?

Tror inte det, snarare så har nog vinägern en konserverande effekt.
Dessutom så är den (vinägern) desinficerande (stavning:eek:), och luktar illa för odjuren.
Jag använder vatten+ äcv , ca 1/10 så gott som dagligen och svampar hästen med.

jo..enskild så..men den kanske slår ut timjan effekten? O_o så att det blir kasst tillsammans?

Ingen aning.
Det jag tror är att vinägern är konserverande, tror att enbart Timjanavkok inte har så lång hållbarhet.
Sen vet jag inte vad Grönsåpa har för konserverande egenskaper (ska ta reda på det).
Det jag däremot märkt är att mitt "kok" håller väldigt länge, märker det framförallt på effekten.

jo..enskild så..men den kanske slår ut timjan effekten? O_o så att det blir kasst tillsammans?

Men gör en "studie", prova enbart Timjan-vattnet någon vecka och se om du märker någon skillnad.
Vad använder du nu för medel?
Annika/ som hittat sitt koncept och inte törs prova annat

Just nu använder jag Effol gel...
Den funkar väl..ok..
Jo..ska kolla det.. vi har tyvärr mycket insekter..:S

Hjorthornsolja - testat men fungerar tyvärr inget vidare bland alla våra knott!

Tib - Odugligt

Renons - Du kan likaväl spraya med vatten

Det bästa jag använt är Equimin och det får de inte ta hem till Sverige igen :mad:

Jag funderar på switch..men hur bra är det? Jag bor intill skog samt bäck och har sjukt mycket knott och mygg!

Det bästa jag använt är Equimin och det får de inte ta hem till Sverige igen :mad:

Och jag fick hem Equimin i förra veckan.

Jag har också hört det att de får sälja slut på lagren men inte ta hem nytt. MEN, jag har också hört att 2007 är det dispens, så de får ta hem med. Vad som gäller vet jag inte, men jag beställde equimins via ridsportbutik, de hade slut, beställde hem nytt från Stassek och inga problem..

Vi har något Effol-spray, vet inte vilket.. Fungerar bra mot allt, i 10 minuter... :mad: Sen började myggorna komma igen.. :(

KL

Har hört att eucalyptus olja, starkt koncentrerad, ska hjälpa mot flygfäna.. Det är kanske lite irriterande för huden, men tipset var att gnugga in några droppar i pannluggen (inte just vid ögonen förståss) så skyddas iaf ansiktet..
Någon som vet var man kan köpa eukalyptus (stavning? x.X) olja?

Håller med det vore skönt att ha nåt som håller åtminstone en vecka om det inte regnar.
svärmor kör med vitlök som pressas o drar i vatten ett par dar så använder man vattnet sen och kan blanda i ättika men hur länge sitter nåt sånt i?
Förr om åren åt mina hästar vitlök antinegn pulver eller i fullfodret o nu verkar det som om det gjorde lite effekt när nu märran inte får vitlök så älskar insekterna henne kanske skulle börja igen?

Vi har gett våran vitlök i fodret tidigare, men han var lika biten som om han inte åt vitlök.
har även smörjt honom med vitlök+olja, men jag tycker han blev mkt biten då också.

Så jag har ingen aning, hoppas att det är som stallägaren säger, att det knappt är några flygfän där.
Iofs så blåser det i princip jämt där, o de kan ju vara en anledning till att han inte är så biten än!

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka