Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: Flugmedel för känslig häst (Sammanslagen flugmedelstrådar)

Prob-olja och de andra Prob-produkterna; http://www.tahorseware.se/

Det blir inte ett dugg kletigt eller kladdigt av Prob-oljan och luktar jättegott av tjäran. Inte det billigaste medlet på marknaden kanske, men värt varenda öre...

Och så Skillingaryd-salvan 3Ess är superbra på rätt ställen.

Sv: Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

*knapplån*
Ni som testat Equmins sommarspray; Är det drygt? Hur ofta måste man spraya. Räcker en 750 ml flaska hela sommaren till en häst?

Mygg/flug medel?

Vad smörjer ni era hästar med på sommaren? Och vad använder ni mot bromsen? Dom e ju jätte jobbiga på sommaren....

Sv: Mygg/flug medel?

vi brukar köpa OFF roll on (fnns spray också, men han tycker spray ljud är läskigt =)) och så brukar vi använda salva som luktar tjära (kommer inte ihåg vad den heter) vid skapet och på bogen. efter ridning brukar vi svampa av med en vatten, salt och äppelcidervinäger blandning.

Den hära blandningnen du använder hur mycket av varje skall de va??

Hemmagjort insektsmedel.
Kokar 1 L vatten med 4 msk Timjan. Det får stå över natten och silas sen. Tillsätter några dl grön såpa- Klart!
Kan hällas på sprayflaska eller svampas på. Vi är inne på 4:s säsongen med det nu och det funkar väldigt bra. Billigt och inga kemikalier. Inte långtidsverkande dock så man får ha på lite varje dag.

Någon som testat Effol Anti-Fly?
(tar Effol Bromsblockaren bara bromsar eller funkar det mot andra insekter med?) Tänkte prova Effol i sommar, det var lite dåligt utbud i affären i år...

Har hört nåt liknande recept men då skulle man även ha i vitlök och vinäger. Har ej testat, men det ska funka. Och det är ju både billigt och giftfritt!

Hemmagjort insektsmedel.
Kokar 1 L vatten med 4 msk Timjan. Det får stå över natten och silas sen. Tillsätter några dl grön såpa- Klart!
Kan hällas på sprayflaska eller svampas på. Vi är inne på 4:s säsongen med det nu och det funkar väldigt bra. Billigt och inga kemikalier. Inte långtidsverkande dock så man får ha på lite varje dag.
Spelar det ngn roll om det är torkad eller färsk timjan och hur många dl såpa? Det låter lite kladdigt, men det kanske inte är det, skulle vilja testa detta. Menar du att det hjälper mot broms också?

Vad smörjer ni era hästar med på sommaren? Och vad använder ni mot bromsen? Dom e ju jätte jobbiga på sommaren....

Jag har köpt Switch pour on. Det är ett starkt medel som man applicerar en linje längs med manen och på rumpan var fjärde vecka. Inte miljövänligt men effektivt ;) Tycker så synd om min pålla, hon får stora bullar efter mygg å knott å broms annars :(

Vi blandar : ca 4 msk pressad vitlök
låter det dra i vinäger (ca 2 dl) någon dag
I kruka Citronmeliss, repar ner och häller på
kokande vatten, får dra något dygn.
Gör Timjan avkok (4 msk torkad Timjan, häller på
kokande vatten, 3-4 dl, får
dra något dygn)
Silar vitlök+vinäger, och Timjan-vatten, citronmeliss-
vattnet, genom kaffefilter.
Blandar ihop med Grönsåpa, ca 3 dl, 5 dl vinäger och
resten vatten till en mängd av ung. 2L.

Har haft detta "hopkok" nu ungefär 3-4 veckor, fungerar superbra!
Har nu också vant mig vid lukten, det luktar numera ganska gott!!!

Och stort tack till de som tipsat om om diverse hemkok:bow:
Den här blandningen fungerar bättre än de köpta produkter jag använt!

Har precis varit och inhandlat ingridienserna. Får koka ihop det ikväll och börja insektskriget till helgen. Tack för receptet. :bow:

Flusa, och sen något flugsprej och idominsalva. Jag skulle vilja prova hjorthornsolja.

Känsliga donnan här tål Näckens insektsmedel, och Näckens BromsBroms. Båda är dock knepiga få tag i.

Sprayat på henne Equimins sommarspray idag (måste ju se om det är så himla suveränt som alla säger). Inga bulor/bubblor än iaf, men får nog återkomma imorgon med definitivt svar, men hon verkar tåla det iaf.

Vill verkligen få tag i ett bra insektsmedel och har surfat runt och konstaterat att Näckensinsektsmedel och Näckens BromsBroms verkar bland det vettigaste. Inte råkar du/någon veta var man kan få tag i Näckens insektsmedel om man inte finner det hos den lokala återförsäljaren?

/ dissy1

Vilket är det bästa insektsmedel ni använder er av?
Alltså mot sommarens plågor, mygg, knott mm.
Köper ni jättedyra produkter eller gör ni egna som fungerar?
Använde i somras Fly-Free från Hööks, tyckte inte det gjorde någon skillnad.
Gjorde egen av äcv, vitlök och vatten, tyckte det fungerade bättre än Fly-Free, MEN det luktade VÄLDIGT mycket om honom.:angel: .
Börjar nu förbereda eksem-sommaren-07 och vill till den här sommaren försöka hitta ett medel som fungerar.
(Självklart använder jag eksemtäcke).

Har ännu inte hittat något väl fungerande flug/myggmedel i Sverige, vi köper in från USA som fungerar suveränt och dessutom är det drygt....:banana: Pyranha Wipe´n Spray!

Kan du länka till deras hemsida?
Skulle vara kul att vet vad dom har "over there"!

KL

Många bra tips!
Har köpt Effol Gel, tror jag det var.. funkar någorlunda, ska ta på lite mer (tog bara tunt för att inte kladda) och se om det blir bättre..
och prova timjan receptet:)

Vill verkligen få tag i ett bra insektsmedel och har surfat runt och konstaterat att Näckensinsektsmedel och Näckens BromsBroms verkar bland det vettigaste. Inte råkar du/någon veta var man kan få tag i Näckens insektsmedel om man inte finner det hos den lokala återförsäljaren?

/ dissy1

Prova och se om www.tunafoder.se kan tänka sig att skicka. Där jag köper. (Ligger nääräa mig *s*)

Men, tycker inte Näckens 'vanliga' insektsmedel är så himla suveränt. Fungerar 'minst dåligt' soms agt, men inget super. BromsBroms finns/fanns två sorter, jag provade och NOLL effekt. Andra här på buke sa de hade supereffekt och jag fattade nada, tills vi insåg det fanns två sorter. Jag har köpt den 'andra' sorten nu, men väntar på bromsen.

I övrigt i år kör jag sommarspray, ger möjligen än lite bättre effekt, men väntar på bromsen.. Såg att Tuna hde något nytt mot broms med, får väl prova det om inget av de SJUTTIOTRE jävla medel jag har hemma fungera :crazy: (Har fem olika hemma nu... hoho)

Hej!

Jag har surfat runt på olika insektsmedel-trådar på forumet och det finns ju många recept....
Mot flugor, mygg osv tycker jag att RB 86 funkar och det verkar finnas ganska många egna blandningar som verkar funka också...

MEN MOT BROMSAR???? Jag bor i Skåne och hästen och jag blir GALNA och ridning med bock-spark:ande mot broms är inte så behagligt... Igår hade vi en hel svärm trots mängder av RB86 (som iofs inte är till för just broms) och fick panikspringa ifrån dem....

Jag har sett att det finns broms-blockerare, men den kostar 200 kr och då får den banne mig funka och vara dryg om jag skall ha råd med det...

Är det någon som ar ett lyckat hemgjort recept mot broms eller vet vilken ingrediens som funkar mot sådana? Jag tror att vitlök håller bort mygg och att flugor inte gillar surt (som vinäger, citron, citronella m.m.), men vad skyr bromsen?
Någon som har en lista över vad som funkar mot vad eller vet någon sida med en sån lista?

Är smått desperat...

Annika_38 -funkar ditt recept mot broms?

Tacksam för tips!

/krax

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka