Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: bästa flugmedlet?

Switch är ju som de andra sa bra mot t ex fästingar. Men bromsarna stoppar det inte tycker jag :(

Jag fick tips om en spray som heter Equimin (stavning?) Sommarspray och som jag sen köpte på EKO. Den vart jättebra verkligen! Bromsarna skydde den som pesten :devil:

Jaaa! Den har jag också - Mycket effektiv! :bump:

Equimin Sommarspray is the shit! :)
Enda jag prövat som funkat bra enligt min mening, synd att det är så j***a dyrt bara... :crazy:
Den bästa salvan som finns är superbra hästsalva grön, till skapet och ansiktet (sprayar inte gärna där).

**KL**
Finns det ingen som har förslag på hemmagjort naturligt flugmedel?
Jag har haft otur med att ha flugmedel som ger utslag, eller blistrar, minns inte helt det var många år sedan, men det blev inte bra, så jag är lite skeptisk..
U

Hej har köpt equimin tycker jättebra om det finns att köpa på ekohallen samt på internet

Vart på internet köper du detta?
Funderar på att testa detta då många av er tycker det är bra mot bromsar. Har inte hittat något bra broms medel ännu. Använder switch för fästingar

svarar allmänt

Är det bara jag som tycker att Equimin inte funkar speciellt bra? Provade det i fjol eftersom jag kommer ihåg att flera rekommenderade det redan då men tyckte att det var precis som alla andra flugmedel. Funkar en liten stund mot flugor men håller inte speciellt länge och ger ingen effekt alls på bromsar och andra större flygfän...
Tyckte faktiskt att eget hemgjort med äppelcidervinäger, vitlök och citronella funkade bättre även om inte det heller var super.

Det BÄSTA flugmedlet är hemmagjort...! :angel:
Har dock inte dessa ingredienser i huvudet, men när jag fick receptet av en kompis då jag hade min märr i travträning o hade henne uppstallad hos tränaren kletade jag på henne med hemmagjort flugmedel.....Ni anar inte hur hela stallet stank :rofl:
Men det funkade kanon ska jag lova er....Hon slapp iaf flugor, bromsar o såna irriterande flygande kryp hela sommarn.

Smörjde henne med hemmagjort flugmedel nån gång per vecka men då ska man INTE släppa ut hästen när det är väldigt varmt ute o när det är solen ute utan man får göra det på kvällen o sen släppa ut hästen så "bränns" det inte.

Senast ändrad av en moderator:

svarar allmänt

Är det bara jag som tycker att Equimin inte funkar speciellt bra? Provade det i fjol eftersom jag kommer ihåg att flera rekommenderade det redan då men tyckte att det var precis som alla andra flugmedel. Funkar en liten stund mot flugor men håller inte speciellt länge och ger ingen effekt alls på bromsar och andra större flygfän...
Tyckte faktiskt att eget hemgjort med äppelcidervinäger, vitlök och citronella funkade bättre även om inte det heller var super.

Vaaaa? :confused: Menar du allvar? :eek: Den sprayen är det enda som jag har hittat som verkligen hjälper mot bromsarna. Min pålle får fullständig panik när bromsarna kommer flygande och han rusar i vild galopp genom alla sommarhagarna och in i skjulet.

Men när jag sprayar honom kan han stå lugnt och beta :banana:

Men jag undrar: Är det samma spray du menar? Jag vet att det finns nåt ställe som heter Equimins och där kunde man tydligen också köpa nåt insektsspray men det är inte den rätta.

Den många tycker är bra är en turkos flaska som det står "Equimin Sommarspray" på. Tillverkaren heter Stassek.

Du har rätt i att den inte håller hur länge som helst men hur många sprayer gör det? Den håller åtminstone under den dagen man sprayat och får man det på fingrarna så spelar det ingen roll om man tvättar sig med tvål - det luktar ändå :D

Jodå, turkos flaska är det allt i alla fall, har en slatt kvar från i fjol. Dock står den i stallet så jag är osäker på exakt vad det står på den. Brukade spraya innan jag skulle rida bla och hästen var precis lika jagad och irriterad av bromsarna under ridturen som om jag inte hade sprejat alls...

kl
Hur får ni era hästar att stå stilla när ni sprayar? mina blir helt galen när det pyser. Så då får jag "svampa" på medlen.

*kl*

Jag tycker att verdus fungerar superbra! :D

Hej jag tycker att switch är det bästa,flugtäcken och huva är för mig så plågsamt att sätta på hästarna när dom går med täcken nästan hela året,sommaren är till för att låta hästen vara häst.:)

Men det bästa är att sätta hagarna så att man undviker dom mest knott,broms och mygg ansatta områdena..Planera helt enkelt..

Hej jag tycker att switch är det bästa,flugtäcken och huva är för mig så plågsamt att sätta på hästarna när dom går med täcken nästan hela året,sommaren är till för att låta hästen vara häst.:)

Men det bästa är att sätta hagarna så att man undviker dom mest knott,broms och mygg ansatta områdena..Planera helt enkelt..

Fast det är kanske så att det inte går att planera? Finns säkert de som har endast insektsrika hagar och inte kan göra något åt det.

Vi för vår del kan till viss del planera lite. Hagen längst bort ligger ganska nära ett kärrliknande område och där är det periodvis väldigt mycket insekter. Så den hagen stänger vi av när det är som värst.

Men sen har vi de där j*kla bromsarna som är vårt stora problem. De finns överallt här så det spelar ingen som helst roll var vi släpper hästarna.

Sen kan jag hålla med dig om att det inte är så kul att klä in hästen även på sommaren men de som gör det gör det säker för att de är tvungna. En del hästar tåler inte spray eller så finns det inget som är tillräckligt effektivt.

Apropå Switch: Det sätter jag också på min häst varje sommar men det är för att hålla borta fästingarna, mot bromsarna och annat "fyle" har det ingen som helst verkan här.

Senast ändrad:

kl
Hur får ni era hästar att stå stilla när ni sprayar? mina blir helt galen när det pyser. Så då får jag "svampa" på medlen.

Snacka om det! :eek: Så var vår pålle också i början men vi vande honom. Jag tog en vanlig blomsterspruta med vatten och varje dag - helst flera gånger/dag - sprutade jag med den.

Inte på honom i början utan sidan om först. Men jag band inte upp honom i stallgången för då hade han säkerligen kastat sig och dragit med sig krokarna i väggen eller nåt. Nej, i början lät jag min dotter hålla honom ute på gårdsplanen i ett grimskaft. Sen stod jag en bit framför så han kunde se vad jag gjorde och sprayade i luften, och igen och igen och igen .......... :D Till slut brydde han sig inte och jag gick närmare och närmare. Till sist kunde jag spraya på honom också.

Men tänk på att även om du givetvis inte ska "anfalla" hästen med sprutan så tror jag inte man ska bära sig för konstigt åt heller genom att smyga och bete sig underligt.

Ja gör det men ha tålamod. :)

Vår pålle var också livrädd för mopeder men med tanke på hur ofta det kan hända att det faktiskt kommer en moped häromkring så kunde vi ju inte acceptera att han var så fånig. Vad gjorde vi?

Jo vi var riktigt elaka! :devil: Vi utsatte honom för moped varje dag så klart! :D Dottern tog sin egen moppe och körde fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka sidan om hagen när han gick där. En vän tyckte vi gjorde fel men det funkade jättebra. Han var rädd för stallägarens gräsklippare också men inte lät de bli att klippa gräset bara för det! Han fick helt enkelt vänja sig.

Och faktiskt så vande han sig vid den också :banana:
I och för sig verkar det som om han vant sig helt vid just dotterns moppe men reagerar fortfarande på andra. Men det är inte lika stark reaktion längre och han är framförallt kontrollerbar utan några större problem.

Så träna på! Men ta det lungt och stressa inte. Om du måste använda något insektsmedel innan han har vant sig så använd en svamp så länge. Lycka till! :)

*KL*

Själv har jag provat Equimin tidigare (den turkosa flaskan), men kommer faktiskt inte i håg hur resultatet var.

Dock så tog jag på sådant medel på mina hästar i går och effekten kanske var bra (har dålig koll på det efter en dag), men tydligt är att den ena hästen inte tålde detta medel. Stora och kanske en halv cm höga bulor på massa ställen. Kan inte se det som att det var ngt annat än flugmedlet...
Så var noga med att kolla så er häst tål medlet. Kan tillägga att denna hästen inte fått reaktioner av ngt annat medel tidigare, har haft Switch (funkar mkt bra mot fästingar, men inget annat), renons, lincoln mfl.

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka