Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

Sv: Erat bästa insektmedel.

Det bästa vi har haft är nog FlyStar eller Switch Pour-on. :bump:

*KL*

MD hästdeo:love:

Bästa jag testat Funkat jätte bra på båda hästarna!

Man har ju hört att man inte ska ha olja på en häst som står ute i solen för att det kan ge som brännskador. Vad anser/tror/vet ni om det??

Man har ju hört att man inte ska ha olja på en häst som står ute i solen för att det kan ge som brännskador. Vad anser/tror/vet ni om det??

vet inte alls jag, har aldrig hört det.
jag använder min huskur på de mest utsatta ställena; typ bakom öron, skav, mellan frambenen, mage, bredvid svansrot osv..
så jag vet inte alls om det kan orsaka brännskador (om så nu är fallet!) använder en speciell svamp till detta.

vet ni andra något om "oljan".. :crazy:

Hjorthornsolja!

Immer

Var får man tag på det? Förbjudet i sverige nämligen. Fanns förut ett meddel på lantmännen som man använde mot kannebalism på höns, det medlet innehöll hjorthornsolja. Helt klart det bästa jag provat på mina hästar. Luktar väldigt illa men så bra.

Men nu går det inte att få tag på längre. Så har du något tips var jag kan hitta det så blir jag jätte glad. Bor nämligen i ett område med väldigt mycket mygg...

MVH Russin8 som hatar mygg och broms....

Har oxå hört det där med oljan. Tänk själv står hästen i gassande sol så är det ju klart att oljan bränner...

Har oxå hört det där med oljan. Tänk själv står hästen i gassande sol så är det ju klart att oljan bränner...

jo naturligtvis är det ju så.. men nu har mina tillgång till skydd.
tacka för det ;)

Men det betyder ju inte att de fattar att de måste ställa sig där för att oljan inte ska bränna...

Det jag har använt den senste sommaren är "mygg och sånt" fast de håller inte i sig så länge och bromsarna verkar inte bry sig så mkt om den :( Flugtäcke har ja också provat men då har dom dumma bromsarna flugit in under täcket så pållen har tyckt de har varit jätteobehagligt, stackarn. Skulle också vilja ha reda på några bra insektsmedel ;)

Använder Flusa, och sånt där som jag inte minns vad det heter.. Turkos flaska.
Använder även Idomin på dom bitna ställena, tänker prova Hjorthorsolja.

Nu har jag köpt citronmeliss, färsk i kruka (ekologiskt odlad tom).
Eftersom citronella tydligen utvinns ur citronmeliss.
Tänkte blanda:
* Äppelcidervinäger
* Vitlök
* Vatten
* Citronmeliss
* (Ev. lavendel).

MEN.....:eek:
Hur 17 ska jag göra med citronmelissen?
Ska jag mixa den och låta dra i vinägern tillsammans med vitlöken innan jag silar eller?

Det finns INGET insektsmedel som fungerar på alla slags kryp, tyvärr.

Switch och de som innehåller samma aktiva beståndsdelar har verkan på knott, fästingar och i många fall löss.

2,4-dietyltoulamid (DET) fungerar på myggor och moskiter och utprovades väldigt noga på soldater under vietnamkriget.

Flusa som används på betesgående kor kan säkert användas även på häst och tar "hand om" knott, flugor och mycket annat.

Farliga kemikalier ??? JAPP! Det är därför som dom fungerar :devil:
Örter och trams har inte någon påtaglig effekt på flygfäna annat än att matte blir lugnare och sover bättre på natten.

Skapet/juvret brukar jag smeta in med ett par nävar tjärsalva med jämna mellanrum för det är där hästarna är mest utsatta för äckliga bromsar.

Senast ändrad:

Vill bara tillägga att jag varit i kontakt med företaget som tillverkar Flusa, hon tyckte inte att man skulle använda preparatet till häst, då hästar är känsligare än kor.

Använder Flusa till korna och Swith till hästarna, det är det enda som hjälper som jag provat, alla sprayer jag köpt är kassa.
Men som sagts innan så hjälper inte medlena mot alla flygfän.

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka