Erat bästa relationsråd

Det här är ju också en väldigt intressant diskussion. Är detta något ni (alltså inte er jag citerar utan alla) jobbar med i er relation? Hur? Kanske en egen tråd?



Oj. Nu har jag inga egna barn och vet inte hur bästa sättet att hantera detta med barn är och du skriver ingen ålder på dem, men att se sex som att bete sig otroligt illa, är det något barn i allmänhet tänker/bör tänka?
Men det är väl en annan diskussion kanske.

-------
Jag önskar att vi varit bättre på att jobba på fördelningen tidigare. Det löste sig ju senare men det var ändå flera år med en obalans. Till viss del hade obalansen en förklaring, till viss del var det antikens fördelning som talade. I dagsläget ser det bättre ut, även om jag anser att min partner idag drar ett större lass.

Mina barn har inte haft några problem med närhet/intimitet. De är nog vana vid att vi är väldigt nära varandra även om vi naturligtvis inte ligger med varandra mitt framför ögonen på dem 😁
 
Det är faktist mer störande med tonåringar.
De lägger sig i allt möjligt på ett helt annat sätt.
Och dyker upp som gubben i lådan på alla möjliga tider.

Så 20 år av störning är helt rimligt att räkna med.
Om man har 10 år mellan yngsta och äldsta så blir det längre tid.
Man får ha litet fantasi där.
Ja något sådant får man nog räkna med. :) 15 år som lägst i intervallet på min skattning var baserad på att vissa skickar iväg barnen att gå gymnasium på annan ort, det kan ju korta tiden något.
 
Ja något sådant får man nog räkna med. :) 15 år som lägst i intervallet på min skattning var baserad på att vissa skickar iväg barnen att gå gymnasium på annan ort, det kan ju korta tiden något.
Aha, det är därför Lundsberg och SSHL är så populära.
Nu fattar jag.
Trög där tydligen.
 
Oj. Nu har jag inga egna barn och vet inte hur bästa sättet att hantera detta med barn är och du skriver ingen ålder på dem, men att se sex som att bete sig otroligt illa, är det något barn i allmänhet tänker/bör tänka?
Men det är väl en annan diskussion kanske.

-----------
Ja alltså nu kanske det inte alls framgick att det var mina ord, inte hennes. Men hon förklarade absolut att hon tycker det hade känts jobbigt om det stämde. Vilket jag inte tycker är så himla konstigt, hade jag varit medveten om att mina päron hade sex i badrummet när jag tittade på TV med en kompis precis utanför hade jag nog också blivit obekväm och säkert kunnat få blanka ögon om jag var 8 bast. :p
 
Jag får inte in någon text ovanför första citatet, så börjar lite allmänt här. Så kul med alla svar! Jag har läst allt och det är väldigt intressant!
Citerar några;

@Mabuse Jag tänker att om båda är överens om att man lägger sig och sover på saken så somnar man inte osams? Man har kanske inte löst bråket, men man är ändå sams och överens om att ta det imorgon:)
Det har jag faktiskt erfarit för första gången i mitt nuvarande förhållande, inte att vi skulle sova, men att vi kunde ta en paus i det vi var upprörda över, vara sams och sen fortsätta prata om det efter en stund. Som flera också skriver här. :)


Absolut!!



Tänkvärt!


Det här blev en het diskussion! Citerar detta.
Jag tycker, som någon skrev, att det är jättebra att frågan kom upp. Finns säkert par som sover ihop utan att ens reflektera över att man kan göra på annat sätt. Och det där ödesdigra "skilda sovrum" med domedagsröst 😅. Jag tycker det är toppen om man sover bättre att göra det själv, det är ju just _sova_ man gör själv.
Vår ventilation ville inte som vi ville nu ett tag i sommar och det blev sjukt dålig luft i sovrummet nät vi sov där båda två. Skilda sovrum = BRA SÖMN ❤ Ingen big deal. Eller om den andra behöver varva ner, jag har väldigt svårt att slappna av och somna om jag omedvetet ligger o väntar på att min partner ska komma och lägga sig. Bättre vi bestämmer att han lägger sig i ett eget rum då sen när han vill sova.
Så för oss är det ingen biggie, men kan ju vara skönt att läsa diskussionen om man aldrig ens reflekterat.



Mycket bra uttryck! Känns som om många glömmer det faktiskt. Jag läste något liknande för ett tag sen och det fastnade. Som @Askur2017 skriver också om att utgå från att man vill varandra väl och kommunicera tydligt så man slipper gissa och undra.
Det sa jag i mina vigsellöften också, att jag lovar att försöka vara tydlig med vad jag vill ha och behöver, så min man slipper försöka läsa mina tankar.


Den här gillar jag också, försöker vara sån alltid.



Det här är ett bra råd tycker jag. Stärker relationen tror jag.


Det här blev också en intressant diskussion. Jag tänker att man som @TeamLundVer skrev att man får lära sig sin partners konflikthanteringsstil och sin egen så man blir bra på att lösa konflikter på ett bra sätt.
Sen tänker inte jag heller att det är någon katastrof att bli osams.
Också en bra diskussion tycker jag, tänker att i t ex sociala medier ser det ofta ut som om allt är rosa ballonger och rosor hela tiden, men det är faktiskt inte katastrof som sagt att bli oense ibland.
Nu var vi väl inte riktigt oense, men ändå ett exempel. Vi skulle ut ur en stuga och jag tyckte jag fick stressa med att städa köket osv. Då sa jag som jag läst nånstans "min upplevelse är att jag fick städa köket och stressa så vi skulle komma iväg i tid" och då sa min man "min upplevelse är att jag fixade frukost åt oss båda". Och så var det ju. Det hade jag glömt i min upprördhet. Jättebra uttryck att använda tycker jag.


Det här tycker jag var ett bra råd, tror jag hade varit bra för många, tror inte många gör det?




Det här är ju också en väldigt intressant diskussion. Är detta något ni (alltså inte er jag citerar utan alla) jobbar med i er relation? Hur? Kanske en egen tråd?



Oj. Nu har jag inga egna barn och vet inte hur bästa sättet att hantera detta med barn är och du skriver ingen ålder på dem, men att se sex som att bete sig otroligt illa, är det något barn i allmänhet tänker/bör tänka?
Men det är väl en annan diskussion kanske.

-------

Som avslutning, jag har som sagt läst alla svar och det är jätteintressant, skulle jag svarat alla skulle det blivit en roman! Fortsätter gärna läsa och diskutera.
Angående sex så att barnens kompisar hör:

De flesta tonåringar tycker föräldrar är pinsamma ibland, även om föräldrarna gör helt vardagliga saker. Tänk då på hur bottenlöst pinsamt det då skulle vara att ens kompisar hör när ens föräldrar har sex.

Jag skulle själv absolut inte vilja höra mina barn ha sex. Eller nån som jag känner öht, faktiskt. Alldeles för privat, och tmi.
 
Angående sex så att barnens kompisar hör:

De flesta tonåringar tycker föräldrar är pinsamma ibland, även om föräldrarna gör helt vardagliga saker. Tänk då på hur bottenlöst pinsamt det då skulle vara att ens kompisar hör när ens föräldrar har sex.

Jag skulle själv absolut inte vilja höra mina barn ha sex. Eller nån som jag känner öht, faktiskt. Alldeles för privat, och tmi.
Man måste inte heller låta som en mindre porrfilmsensemble, det brukar gå bra att vara ganska tyst också.
 
Jag får inte in någon text ovanför första citatet, så börjar lite allmänt här. Så kul med alla svar! Jag har läst allt och det är väldigt intressant!
Citerar några;

@Mabuse Jag tänker att om båda är överens om att man lägger sig och sover på saken så somnar man inte osams? Man har kanske inte löst bråket, men man är ändå sams och överens om att ta det imorgon:)
Det har jag faktiskt erfarit för första gången i mitt nuvarande förhållande, inte att vi skulle sova, men att vi kunde ta en paus i det vi var upprörda över, vara sams och sen fortsätta prata om det efter en stund. Som flera också skriver här. :)


Absolut!!



Tänkvärt!


Det här blev en het diskussion! Citerar detta.
Jag tycker, som någon skrev, att det är jättebra att frågan kom upp. Finns säkert par som sover ihop utan att ens reflektera över att man kan göra på annat sätt. Och det där ödesdigra "skilda sovrum" med domedagsröst 😅. Jag tycker det är toppen om man sover bättre att göra det själv, det är ju just _sova_ man gör själv.
Vår ventilation ville inte som vi ville nu ett tag i sommar och det blev sjukt dålig luft i sovrummet nät vi sov där båda två. Skilda sovrum = BRA SÖMN ❤ Ingen big deal. Eller om den andra behöver varva ner, jag har väldigt svårt att slappna av och somna om jag omedvetet ligger o väntar på att min partner ska komma och lägga sig. Bättre vi bestämmer att han lägger sig i ett eget rum då sen när han vill sova.
Så för oss är det ingen biggie, men kan ju vara skönt att läsa diskussionen om man aldrig ens reflekterat.



Mycket bra uttryck! Känns som om många glömmer det faktiskt. Jag läste något liknande för ett tag sen och det fastnade. Som @Askur2017 skriver också om att utgå från att man vill varandra väl och kommunicera tydligt så man slipper gissa och undra.
Det sa jag i mina vigsellöften också, att jag lovar att försöka vara tydlig med vad jag vill ha och behöver, så min man slipper försöka läsa mina tankar.


Den här gillar jag också, försöker vara sån alltid.



Det här är ett bra råd tycker jag. Stärker relationen tror jag.


Det här blev också en intressant diskussion. Jag tänker att man som @TeamLundVer skrev att man får lära sig sin partners konflikthanteringsstil och sin egen så man blir bra på att lösa konflikter på ett bra sätt.
Sen tänker inte jag heller att det är någon katastrof att bli osams.
Också en bra diskussion tycker jag, tänker att i t ex sociala medier ser det ofta ut som om allt är rosa ballonger och rosor hela tiden, men det är faktiskt inte katastrof som sagt att bli oense ibland.
Nu var vi väl inte riktigt oense, men ändå ett exempel. Vi skulle ut ur en stuga och jag tyckte jag fick stressa med att städa köket osv. Då sa jag som jag läst nånstans "min upplevelse är att jag fick städa köket och stressa så vi skulle komma iväg i tid" och då sa min man "min upplevelse är att jag fixade frukost åt oss båda". Och så var det ju. Det hade jag glömt i min upprördhet. Jättebra uttryck att använda tycker jag.


Det här tycker jag var ett bra råd, tror jag hade varit bra för många, tror inte många gör det?




Det här är ju också en väldigt intressant diskussion. Är detta något ni (alltså inte er jag citerar utan alla) jobbar med i er relation? Hur? Kanske en egen tråd?



Oj. Nu har jag inga egna barn och vet inte hur bästa sättet att hantera detta med barn är och du skriver ingen ålder på dem, men att se sex som att bete sig otroligt illa, är det något barn i allmänhet tänker/bör tänka?
Men det är väl en annan diskussion kanske.

-------

Som avslutning, jag har som sagt läst alla svar och det är jätteintressant, skulle jag svarat alla skulle det blivit en roman! Fortsätter gärna läsa och diskutera.
Så här: om man, dvs kvinnan, vill ha jämbördighet och delaktighet i hela hushålls- + barnprojektet, så är det ett ständigt pågående jobb. Det finns litteratur på temat. Jag har aldrig hört talas om något heteropar som (enligt min bedömning) lyckats helt.
 
Just nu känner jag mest att ett väldigt bra relationsråd är att inte lyssna alltför mycket på Bukes relationsråd... :angel: Det känns som om tråden spårat en aning :rofl:
Jag tror att det är det allmänt bra tips, att inte lyssna alltför mycket på relationsråd som är allmänt ställda. De kommer från en norm, de kommer utan vetskap om nåt specifikt och de är väldigt ofta klämkäcka.
 
Det blir inte nåt sånt här heller när dottern är hemma. För ett tag sedan skulle jag hjälpa min sambo med nån fysisk åkomma. Barnets uppmärksamma kompis noterade att dörren låstes och förklarade för min dotter att vi antagligen "gjorde sex" där inne.
Stackarn blev helt gråtfärdig senare när hon frågade mig om det verkligen var sant, och undrade lite hur vi kunde bete oss så otroligt illa. :o

(Så för mig underlättar det helt klart med gemensamt sovrum och efter läggdags etc, är väl poängen).
Då tänker jag att det är viktigare att i så fall prata med barnet om just sex än att inte ha det i huset.
 
Nu har jag försökt förklara i ett annat inlägg, men jag kan förstå den initiala reaktionen faktiskt. Sen har det blivit en rolig grej här hemma men det framgick inte alls.
Jag kanske missade det, det var en hel del inlägg att läsa igenom. :) Jag tycker fortfarande den initiala reaktionen var märklig men barn är ju märkliga per default... och det är himla bra om det avdramatiserades sedan!
 
Som en passus kommer jag fortfarande ihåg en av de första gångerna jag och mamma pratade "sex" som två (nästan) vuxna människor och hon nämnde ett ögonblick då hon sett min far och blivit kåt. Jag var i gymnasieålder. Jag tror jag blinkade en gång eller två, men jag var ju ändå sedan betydlig tidigare medveten om att mina föräldrar också var sexuella varelser och jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med att säga till även yngre barn att de får lämna mamma och pappa ifred.
Sedan behöver man som någon säger inte låta som en porrproduktion men att ungar vet att föräldrar behöver "vuxentid" är knappast skadligt.
 
Som en passus kommer jag fortfarande ihåg en av de första gångerna jag och mamma pratade "sex" som två (nästan) vuxna människor och hon nämnde ett ögonblick då hon sett min far och blivit kåt. Jag var i gymnasieålder. Jag tror jag blinkade en gång eller två, men jag var ju ändå sedan betydlig tidigare medveten om att mina föräldrar också var sexuella varelser och jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med att säga till även yngre barn att de får lämna mamma och pappa ifred.
Sedan behöver man som någon säger inte låta som en porrproduktion men att ungar vet att föräldrar behöver "vuxentid" är knappast skadligt.

Det är nog väldigt olika hur man känner det. Jag kan absolut säga till min att nu behöver jag bara ha en stund med min ljudbok typ, men att bli otillgänglig för henne genom att liksom stänga in mig själv och sambon i ett annat rum hade inte alls känts bra för mig.

(Sen finns det nog inte så många stunder på dagen när dottern och hennes kompisar är här hemma och far omkring då jag faktiskt skulle bli sugen heller, men det är ju en helt annan femma).
 
Det är nog väldigt olika hur man känner det. Jag kan absolut säga till min att nu behöver jag bara ha en stund med min ljudbok typ, men att bli otillgänglig för henne genom att liksom stänga in mig själv och sambon i ett annat rum hade inte alls känts bra för mig.

(Sen finns det nog inte så många stunder på dagen när dottern och hennes kompisar är här hemma och far omkring då jag faktiskt skulle bli sugen heller, men det är ju en helt annan femma).
Det är förstås helt okej, fast jag tycker inte att en låst dörr i samma hus är otillgängligt. Man låser kanske dörren ibland när man är på toa också om det rör sig som ett såpass gammalt barn som åtta år?
Är det panik finns man ju där ändå.

Och ja, sugenhet är någonting annat. :D Jag tänker också att man väljer sina tillfällen och då kanske inte under vilda kompisbesök, nej.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 375
Senast: Mineur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 987
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 823
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp