ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Sv: ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Dressyren: Blir lätt framåtlutad i traven och sänker gärna händerna, glömmer rida med "magögonen" :cry: Drar även gärna fram skänkeln så jag har hälen i precis lod med axeln...

Hoppning: Lite sen med överlivet i nerhoppet, drar gärna upp skänkeln precis när jag hoppar. Ger även ganska öfta överdriven eftergift, fast det kanske inte är något fel med det..??

(ett litet smygtips till er som tcker ni har dålig grundbalans och sitter inte i er triangel, så börja rida mer centerad ridning)

xxx, Malin

Hej!
Jag märkte för en tid sen då jag tog en lektion på en annan häst än min egen, att jag är sned; skjuter fram och upp vänster axel, vilket leder till att hästen ofta börjar bjuda nån slags förvänd öppna i vänster varv. Då jag red en annan häst gjorde den likadant så jag blev totalt avslöjad :rofl:
Hade nämligen inbillat mig att det var hästen som konstrade i vänster varv...
Andra akuta brister är t.ex. att jag plötsligt fått problem med galoppfattningarna, vilket jag inte haft förr.
Skänklarna flaxar även omkring i galoppen och så sitter jag inte tillräckligt djupt och avslappnat :crazy:

mina svagheter::p

Hoppningen att jag inte sätter mig ordentligt i sadeln o "rider" mellan hindren ibland(slarvig) vid lång anridning tänker jag för mkt o kan ibland svänga undan hindret trots bra avstånd(kort anridning går hur bra som helst)

Allmänt spänner knäna så de låser sig ibland, lite svårt o slappna av.:angel:

-kl-

Hoppning:
- Min blick kan bli bättre, jag tittar gärna ner.

Dressyr:
- Mina händer blir lätt fladdriga om jag är okoncentrerad.
- Jag rider lite framåtlutad.

Hm, jag kommer inte på fler för tillfället, men jag lovar att jag har fler saker att förbättra. ;)

oj oj har massor......de flesta av dessa ovanor började då jag börja på ridgymnasiet.(Pga självförtroendet sjönk till botten:cry: och de människor som går där)
gäller mest i dressyren, en del gäller även i hoppningen ....

*kan börja med att jag sitter (ganska ofta) framåtlutad eller hur man skall beskirva det.
* Blir stel i axlarna+ att jag rider ofta med för raka armar
* den sida som "tygelresterna" ligger på, den handen blir lätt omkullvriden
* glömmer ibland trampa ner hälarna
* har ibland svråt att sitta ned i trav och galopp(beror på vilken häst beror på att jag sitter framåtlutad och är spänd)
* blir bred mellan händerna på en viss häst , det försvinner dock då hästen och jag är uppvärmda och slappnar av.
* kan inte koncentrera mig då det är för många som rider samtidigt eller då för många kollar på när jag rider......

Alla detta olater hos mig är på förbättringsvägen:) ibland går det super bra, ibland mindre bra.....det bara till att jobba på

Är mkt sämre i höger varv, har svårare att "hitta på dom" i det varvet. Har ganska dåligt tålamod (ibland) tex. när min häst springer som en tok och inte alls vill jobba....

Tittar ner...
Hamnar lätt i stolsits, men jag tror det har med sadeln att göra..

Dressyren: Spänner mig och glömmer att andas med magen.

Hoppningen: Har en tendens att lägga mig i och "hjälpa" hästen för mycket.

Jag har börjat kolla ner när jag hoppar, men konstigt nog inte på tävlingar, baara på träning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 656
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18