ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Sv: ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Dressyr: Jag hamnar väldigt lätt i stolsits så jag måste försöka alltid tänka på att luta mig framåt och då tappar jag koncentrationen.
Mina tränare påpekar alla tre att mina armbågar ska böjas mer (går det att böja dom mer :angel: )

Hoppning: Jag rider på för fort istället för att vänta in hästen och sen hamnar jag väldigt mkt i framvikt efter hindren.
Och så borde jag bli bättre på att ge eftergift när hästen hoppar.
Tillägg: Jag är livrädd att hoppa inne i ridhus.

Jaha, jag vet precis vilken svaghet som är min värsta och som jag avskyr! Jag har svårt för att sitta ner i galopp, det går bra så länge hästen går i form och balans, men så snart det blir lite mer fart eller hästen tappar formen så är jag körd ....
Däremot har jag inga problem alls med nedsittning i trav, FATTAR inte varför jag har det i galopp! Alla säger ju att det är lättare att sitta ner i galopp än i trav, men inte för mig ...

Mina j-a handleder! ...vilka bidrar till att armbågarna petar ut... Eller är det tvärtom?!

Blicken har blivit bättre, dock tittar jag fortfarande gärna ner ibland...

septe149.JPG

http://heylkonsulting.se/hanna/bukezeus20.JPG

Extrema händer..:o
http://heylkonsulting.se/hanna/bukezeus10.JPG

(bilderna är från förra sommaren, mycket har hänt sedan dess)

Senast ändrad av en moderator:

I dressyr:

När hästen rusar till eller liknande tar jag gärna och fångar upp med handen för att det är "enklare" än att rida med sätet. Svänger också för mycket med handen.

har svårt att bli "lång och avslappnad".

Är också lite "långsam" med beröm. Samma gäller att "kicka fram" vid rätt tillfälle. Har nog också lite för mycket tålamod ibland. Tycker inte om att säga till på skarpen...

I hoppning:

Inte alltid tillräckligt snabb tillbaka med överlivet efter hinder. Rider "för mycket" mot räcken när de börjar närma sig 110cm och högre (vilket resulterar i en rivning).

Är för noggrann ibland och rider därför i undertempo och tangerar tidsgränser mer än ofta.

Jag tappar lätt koncentrationen och glömmer text att förbereda hästen på olika saker. Ibland när jag ska göra en volt tex så vänder jag in så fort tanken slår mig, utan att säga till hästen...Eller hur jag nu ska säga.xD I hoppning brukar det vara bättre, då är jag mer "taggad" och tänker mer noga igenom vad jag vill.

Dressyr: Rider för mycket med händerna, stela armar, armbågarna pekar ut, använder inte magmusklerna,
glömmer yttertygeln, ytterskänkeln och såklart kollar jag ner. :cry:
När det går riktigt dåligt blir jag jätte sur (Hatar mig själv, tips för att tänka poitivt när det går dåligt?) :cry:

Vill att hästen alltid ska gå på tygeln :cry: Har någon något tips för att inte tänka så?

Glömmer att göra halvhalter och förbereda hästen på något nytt.
En bra dressyrryttare, eller hur? :cry:

Men jag brukar säga att jag är dålig så allt kanske inte är sant. Ett till fel, dåligt självförtroende.

Något bra i dressyren:Hyfsad sitts när hästen går i bra form och stängd hand.

Hoppning: Rider alltid förlångsamt, följer inte med i språnget, hammnar lätt i bakvikt och jag är jätte feg.

Men det beror på att jag hoppar ca 4 gånger per termin. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Mina största svagheter är i dressyr att jag spänner mig lite i sätet och inte följer med i kroppen, i hoppning jag samlar upp försent efter hindret.

ojoj, det här kan bli långt :angel:

Dressyr
-Har engentligen helt fel kroppsbyggnad med skulderblad som petar ut jättemkt och är jättespänd och sned i ryggen så min sits ser alltid lite ut som "hej, kom och hjälp mej"...
-Klarar inte av att sitta tillräckligt stadigt, speciellt i galoppen, om jag inte är totalt koncentrerad :angel:
- Brukar titta ner.

Har stadiga skänklar och mjuka händer och brukar vara lyhörd för hästen och snabb med beröm. Kan sitta kvar på det mesta och är väl lite av en kamikazepilot:p

Hoppning
-Tränar alldeles för lite.
- Tycker det är tråkigt med teknikträning och utteplutthinder (mkt dåligt när det är sånt hästen mest behöver).
- Svårt att hitta ett jämnt och lugnt tempo med nuvarande hästen.

Har en relativt bra avstådsbedömning men behöver väl annars träna mer på det mesta... :crazy: Tycker dock det är sjukt kul när det går bra, speciellt terränghinder och har lättare att koncetrera mej än när jag rider dressyr.

i båda grenarna åker min vänset hand ned :P i dressyren kollar jag även ned ibland också, dessutom spänner jag mig rätt mycket. :(

Jag tittar ner hela tiden :p Och j-ar så svårt det är att komma ihåg blicken hela tiden! I hoppningen "släpper jag av" hästen för tidigt, och det leder till att hästen hoppar av för tidigt. Är annars en dressyrmänniska, så därför hoppar jag bara ibland med instruktör :)
I dressyren trampar jag inte ner hälarna, och eftersom jag har en skada i ryggen så klarar jag inte av att sitta ner korrekt i traven.
Fast det kan jag inte göra något åt, men händerna och hälarna jobbar jag stenhårt på :D

Vilka himla fina hästar du har på bilden! De ser på pricken ut som mina hästar! :rofl:

I dressyren är mina svagheter är att jag inte vågar riktigt ta tag i tyglarna, de glider lätt ur händerna:angel:
Använder också ofta hälarna istället för vaderna...
I hoppningen har jag ofta lätt att sluta driva på så att hästen lätt blir för lång i formen.

Jag viker mig ibland i sidan och lägger över vikten åt fel håll, vid skänkelvikningar.

massor!!

Men det jag sitter och funderar på nu, efter dagens ridtur är, att jag använder skänklarna för mkt.. så jag är rädd att hon ska börja lyssna mindre.. :( vill ju självklart att hon ska vara så känslig som möjligt.. hur mycket använder ni skänklarna?

När jag slappnar av och inte driver så nästan saktar hon av.. vad ska jag göra?
(nu råkade jag låna denna tråd lite)

Dressyren :
Jag kollar alltid ner på hästen :p
Mina skänklar hamnar för långt bak

Hoppningen :
Brukar "glömma" att ha ett ordentligt stöd i tyglarna, så dom flaxar lite hur som helst ibland :D (inte riktigt kanske..)

I dressyren är mina svagheter är att jag inte vågar riktigt ta tag i tyglarna, de glider lätt ur händerna:angel:

Skulle det vara något dåligt.? :angel:
Tycker det är bättre åt det hållet så hästen inte lika lätt riskerar att känna sig låst, och att ryttaren inte får lika lätt att låsa sig i handleder/armbågar/axlar som när man tar tag "ordentligt". Har t o m hört en (skicklig fast inte "vanlig" dressyrryttare) tala för att rida med öppen hand, hålla tyglarna mellan tumme/pekfinger och låta tygeln glida så snart hästen vill få längre tyglar. För att man då bara behöver stänga handen eller inte vara lika eftergiven någon halv sekund för att få en inverkan på hästen istället för att dra! :idea: Nu är ju det här lite extremt, men som sagt, ser hellre det än raka motsatsen :angel:

massor!!

Men det jag sitter och funderar på nu, efter dagens ridtur är, att jag använder skänklarna för mkt.. så jag är rädd att hon ska börja lyssna mindre.. :( vill ju självklart att hon ska vara så känslig som möjligt.. hur mycket använder ni skänklarna?

När jag slappnar av och inte driver så nästan saktar hon av.. vad ska jag göra?
(nu råkade jag låna denna tråd lite)

Låter som att man råkat felinlära omedvetet. Öva stenhårt ett tag på att aldrig skänkla om du inte vill ha en tydlig accelleration (gångartsbyte eller ökning) och när du väl gör det så kräver du resultat direkt, aldrig låta hästen reagera segt på skänklarna.
Om man kör några såna pass och verkligen försöker nöta in i huvudet "skänkel - accelleration!" (ja, eller sidoförflyttelse dårå, men man kan ju undvika det under själva innötningsperioden) så brukar det bli lättare att vara konsekvent med skänklarna.

Skänkelhjälper brukar lyckligtvis gå väldigt snabbt att lära om när/om man råkat göra en häst avtrubbad för skänklarna. Men för att slippa lära om titt som tätt får man försöka nöta in i huvudet att bara använda skänklarna när man är ute efter ett specifikt resultat och sluta skänkla direkt när man fått resultat! :)

Dressyr:
Viker vänster handled- blivit bättre
Knipit med knäna- mkt mkt bättre nu
Låst mig när hästen låser sig- mkt mkt bättre nu

Hoppning:
Haft en ovana att luta mig lite lite framåt innan hindret, dock inte numera.
Måste dock bredda min hand lite.

:o oj, vågar man ens skriva sin långa lista här?

...återkommer när jag är klar med min lista :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 657
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21