ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Sv: ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Allmänt:1. Jag har tendens att ställa mig upp i lätt sits när jag ska fatta gallopp

2. Jag oroar mig för mycket om vad som kan hända..

Hoppning:1. Vågar mig inte an höga hinder (om det är över 1 m så blir det läskigt)

2. Svårt att komma i mitten på hindret

Dressyr:1. Har för svaga skänklar om jag ska t.ex. göra skänkelvikningar

2. Håller oftast tyglarna fel..

min tränare har alltid klagat på att jag kniper med knäna men de har jag återjärdat nu =9 stålt =) nu e de enda som hon tjatar om att jag ska stänga handen å inte öppna. men så fort jag ska bli mjuk i handen öppnar jag handen. vet ej varför. de bara blir så

I dressyren säckar jag lätt ihop/kurar ihop mig i sadeln, istället för att sträcka upp mig. Handen kan också lägga sig ner ibland:angel: Kan ibland bli rätt hård i handen, så att hästen liksom "faller framåt". Det behöver jag alltså träna på...:D

I hoppningen är jag lite slarvig med vägar och ställer mig gärna för mycket i innerstigbygeln i svängen efter hindret. Kan också vara lite trött på att driva precis innan hindret, eftersom att hästen min är lite osäker på hinder fortfarande. Som sagt, finns mycket att träna på...

Blicken framförallt. Den åker ner hela tiden.

I hoppningen fegar jag ur och slutar driva innan hindret.
När jag väl driver går det oftast bra men för det mesta fegar jag ur.
Spec på murar och andra breda hinder.

I dressyren är det ju blicken som sagt, lite dålig på att driva ordentligt även där

Har en förmåga att rida för mycket med innertygeln på volter också.
Inte bra.

I hoppningen är min sits det största problemet för tillfället. Jag kastar fram överlivet alldeles för mycket. Dessutom är jag rätt feg :angel:

I dressyren fungerar ingenting för tillfället och jag får prestationsångest, speciellt om ägaren är med. Så är det mitt psyke sämst för tillfället. Sen tappar jag det mesta hela tiden, kan få till den där riktigt bra känslan ett halvt voltvarv typ för att sedan rida 10 minuter innan känslan kommer ett halvt voltvarv igen. Men vad sjutton, vi kämpar väl vidare... :smirk:

bra tråd:)

har inte ridit för instruktöt regelbundet på ca 1,5 år vilket jag har gjort tidigare så en del konstiga grejer har det ju blivig....:(

-har skänkel aldeles för långt bak och drar upp hälen
-är spänd i armar och axslar
-sträker inte på mig och faller lätt fram
-vinklar tumanrna inåt
har säkert glömt en del...

som tur är börjar jag få ordning på allt detta då jag rider för instruktör i gen. det är så mycket som kan hända när det inte finns någon som tjatar på en om sitsen. jag har innan den instruktör fria perioden alltid haft en väldigt bra sits så det borde inte vara så svårt å hitta tillbaka... eller?:confused:

som tur är börjar jag få ordning på allt detta då jag rider för instruktör i gen. det är så mycket som kan hända när det inte finns någon som tjatar på en om sitsen. jag har innan den instruktör fria perioden alltid haft en väldigt bra sits så det borde inte vara så svårt å hitta tillbaka... eller?:confused:

Känner igen det där! :rofl: Fast jag hade nog ganska bra sits ett tag utan att rida för instruktör också, men sen blev det hästuppehåll på ett par år och *poff* allt borta! :crazy:
Bara man väl hittar rätt, får tillbaka känslan av hur det ska kännas så borde det inte vara så svårt att hitta tillbaka. Börjar själv hitta tillbaka hyfsat efter ca 1½ månads träning på det (ridit för sitskollande instruktör 2½ gång under den tiden). Fast sitsen var ju itne väldigt bra innan heller, bara "okej", inte något anmärkningsvärt dålig eller vad man ska säga. Så sen lär man få jobba massor för att få till ytterligare en massa petiga smådetaljer innan man blir nöjd.

Oj det är en hel del:o

Dressyr:
- Lutar mig framåt, specielt i lättridningen
- Lägger omkull handen
- Är lite dålig på att trampa ner hälen ibland
- Drar fram axlarna
- Har jättesvårt att koncentrera mig om jag inte är ensam, pratar med alla andra
- Blir lätt arg och irriterad om det inte går som jag vill

Hoppning:
- Skänkeln åker ibland upp
- Rider slarviga vägar
- Ibland är jag på hästen lite för mkt innan hindret

finna säkert mkt mer som jag iunte kommer på nu ;)

Mitt största problem är att jag är för svag i magmusklerna för att orka sitta på min häst när han kliver på, och för dålig självdiciplin för att göra tillräckligt många situps...

I dressyren är min största svaghet just magmusklerna och att jag gärna tittar ner, annars är både balans och hand ganska bra tror jag.
I hoppningen är största problemet att jag är rädd och därmed rider i undertempo.

Jag tittar ner.. Och så rider jag inte tillräckligt, jag är lite för snäll.

Viker mig i sidan & använder innerhanden för mycket, och garvar för minsta lilla.

Allmänt så har jag oftast för lång tygel och ibland kan jag säcka ihop med ryggen.
I dressyren så är det väl mest att jag har svårt att hitta lagom,
och i hoppningen är det typ att min sits bara blir snygg när det blir lite mer höjd på det, annars anstränger jag mig inte utan sitter som en pinne rakt upp i luften. *överdriva* :p

i hoppning,

jag tittar på hästen över hindret istället för Över och vidare :p

I dressyr
jag tror att jag är lite sne, kan luta huvet lite ibland men tror att det har blivit mycket bättre. rider gärna i lite för korta läder för dressyr änn så läge, jobbar på det! rider helre utan stigläder än med långa som det är :p

Dressyr: kan bara INTE sitta ner i traven på min kuse:angel:
Har tränat och tränat men det vill sig inte riktigt. Känns som att jag lättar en meter från sadeln.
Hoppning: nja, funkar riktigt bra. Kanske att jag plockar han lite för mycket i munnen i ansatsen...

Hoppning:tittar inte frammat i bland.
dressyr:använder för lite hand
allmänt:blir sur om de går dålig och då kan de gå ut över häst/menska..

de finns ju en del ... men det som min tränare säger till mkt om är :

dressyr - kollar ner & sitter snett i skänkelvikningar
hoppning - glömmer bort & "rida" så fort jag vänt upp mot hindret

Mina största svagheter är väl att jag lätt blir okoncentrerar och nervös. :angel: och sen kollar jag ner hela tiden och är svag i vänsterhanden så tippar den åt sidan som man håller ett cyckelstyre.

Just nu : Allting.
Innan uppehållet var det väl mest;

Dressyr
*Spända axlar
*dåliga magmuskler
*och lite svag hand
samt ett par mer djupgående saker

Hoppning
Typ allt men ffa dålig följsamhet pga svaga ben och en livrädd ryttare(främsta orsaken..) :rofl:
Det är tur att man är kvick att hugga tag i manen. :smirk:

Nått nytt som jag inte pysslat med innan vad jag vet, som min ridlärare på skolan märkt är att jag öppnar min vänstra hand en aning då och då. Blir irriterad på mig själv, jag ska försöka tänka på det och jag tror det går i rätt riktning. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 656
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18