ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Sv: ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

Har en tendens att låta tummarna "falla" inåt!Men jobbar på det:)

Jag kämpar med att vänta på hästen mera. Jag vill gärna lägga mig i och rätta innan, när jag tror hästen är på väg att göra fel.

Ojdå :) Lite svårt att se hur man själv rider.. men;

DRESSYR: Lutar mig innot i volterna, *cyklar*, tittar mot marken, rider med lösa tyglar(beror på hästen)

HOPPNING: Rider för långsamt, benen glider bakåt då hästen hoppar..

Det är så svårt att se felen man gör med någon annans ögon :smirk:

Rent generellt:
*Kan bli lite väl passiv då jag försöker få hästen att tänka framåt själv.
*Kan ibland halka över något på ena sidan, även om jag aldrig kommer ihåg vilken.
*Stel i överkroppen

Dressyr:
*Kan bli lite hängande i tyglarna vid sidvärtrörelser om jag inte får igenom mina vikt och skänkelhjälper och "bara" ska korrigera lite med innertygeln.
*Kan rida lite väl långsamt ibland, dock skall sägas ändå med bakbensaktivitet, men lite väl långsamt...

Hoppning
*Höjdrädd
*Inte tillräckligt tydlig i vad jag vill vilket kan få hästen osäker på mina föresatser och ta saken i egna händer
*Kan ibland släppa fram hästen lite för mycket istället för att hålla samlingen vid anridning.

Min tränare har nu på sistone märkt att jag börjat "hacka" med skänkeln när jag rider i tölt och trav.
Annars är det väl mina tår som kan sticka ut i galoppen och att jag ibland kan bli för hård i händerna.

Hoppning
*ALLT :angel: nej men seriöst så är jag verkligen ingen hoppryttare, kan ta mig runt en liten bana (max 90cm hittills?) med hoppvan häst alt. flänga mig över småhinder med mindre vana hästar.

Det där lät precis som en beskrivning av min hoppning.. :o :p

Dressyr: Jag är lite för "svag" i skänklarna ibland, men det som jag har störst problem med är att jag har en tendens att hålla "öppna" handen för mycket emellanåt, så att hästen kan "smita undan" tyglarna.

Hoppning: Hälarna, helt klart. Jag trampar inte ner dem tillräckligt (skyller det till stor del på mina sugiga ridstövlar, det GÅR inte att trampa ned hälarna med dem! Tur att jag har fått nya i julklapp). Annars har jag också problem med att fånga upp hästen efter hindret, tänker uppenbarligen ganska segt. :p

Överlag har mina största problem varit att räta upp överlivet, tidigare satt jag väldigt i framvikt och hur mycket min tränare än tjatar på mig så när jag ibästafall rätade på mig så kändes det för mig själv som att jag låg bakåt över hästrumpan :angel:
Vi filmar de flesta träningarna och det är MYCKET nyttigt att se att all inte är som man tror ;)

Sen trampar jag lätt ner hälarna FÖR mycket utan att jag märker det själv... (funderar på att sätta snören från örhängen ner till skorna :p drar det i örsnibbarna så kanske man rättar till problemet :D)

Blir även lätt spänd i axlarna och tenderar att rida med för raka armar.. (jobbar på det och det blir bättre :banana:)

Hoppar gör jag så sällan... förlitar mig på att hästen vet vad hon gör och nöjer mig med att styra och hålla i mig:angel:

jag har väldigt svårt och koncentrera mig i dressyren och även alltid med allt och så gar jag svårt o slå mig till to liksom(svårt o förklara)

I dressyren så är det olika höga händer samt cykelstyre fattning...dessutom har ja svårt för att få en bra lättridning i dressyrsadeln:p:eek:
i hoppningen så trixar jag oftast innan hindrerna o blir lit spänd då hindrerna blir 130+ ...ja VET ju att höjden inte har ngn betydelse , men säg det till min kriopp:crazy::rofl:

Dressyr:

- Jag skjuter höger axel framåt-uppåt.
- Jag viker mig inåt vid t.ex. skänkelvikningar.
- Jag koncentrerar mig för mycket på att trampa ner hälen vid
skänkelvikningar, så jag glömmer att skänkla.

- Jag använder tyglarna för lite vid skänkelvikningar, och har lätt för att få hästen förböjd.

P.g.a. att jag är lite sned i sitsen så har jag just nu ganska svårt för skänkelvikningar, men det blir bättre och bättre. Är i en svacka just nu, var jätteduktig på skänkelvikning när jag var yngre, antagligen "nybörjartur".

Hoppning:

- Jag är för sen med att fånga upp hästen efter språnget, d.v.s. jag står upp i lätt sits en aning för länge, och hoppar rättuppstående som om man behövde stå upp lika länge som när man hoppar oxrar. Jag är lite "trögfattad" i hoppningen, kan man säga.

- Jag har en enorm tendens att tappa ena stigbygeln vid tävling
- Jag blir ganska nervös, och allt blir galet. ( Det har trots det gått ganska så bra.. xp)

Men annars var det väl inget sådär jätteutmärkande..

Jag kom på en grej till. I både dressyr och hoppning har jag ganska svårt för att hålla ett bra tag i tyglarna om jag måste ha spö.

Dressyr:
Kan vinkla handen utåt, mest vänster. Annars vet jag inte riktigt..

Hoppning:
Åker bak lite för mkt med skänkeln, ingen annan som tycker det förutom jag dock.. :angel:
Kan vara lite snabb med överlivet på min ena pålle som är rätt långsam i språnget.

DRESSYR:
- Tittar ofta ner, men det börjar bli bättre
- Ofta lite för långa tyglar
- Tappar yttertygel och ytterskänkel lite för ofta v.v
- Viker mig ibland i sidan i tex skänkelvikning

HOPPNING:
- Slarvar ibland med drivningen mot hindret, så hästen blir förvirrad och ibland stannar eller går på sidan.
- Säkert en massa med sitsen som är dåligt, har dock inte sett mig själv hoppa så det är svårt att säga... :P

Dressyr:
det mesta med sitsen tycker jag.
tittar ner, hamnar lätt i stolsits med stigbyglar (blir dock bättre när jag rider utan) , för svaga skänklar ibland beroende på häst.
tycker när jag tittar på filmer när jag rider att jag sitter med armbågarna för långt ut från kroppen.
så sitsen MÅSTE jag jobba mer med .

Hoppning:
där vet jag inte mina problem , om jag har några . Eller tja jag gillar inte hoppning så mycket så motivationen (stavas) kanske skulle kunna vara bättre.

Allmänt:
* dålig balans i sitsen, har just nu problem med att hitta den :crazy:
* blicken riktar sig ofta neråt..
* drar fram axlarna -> spända armar o dålig hand + dålig hållning
* tappar fokus o koncentrationen lätt

Dressyr:
* har svårt att riktigt komma ner i sadeln o rida med sitsen, främst i traven.
* låst i överkroppen = blir låst i armar, försöker verkligen slappna av men måste jobba med det.
* faller gärna fram med överlivet

Hoppning:
* måste hitta balansen i min hoppsits!
* faller gärna fram med överlivet
* hoppar gärna före hästen vilket gör att jag kommer i obalans
* skänklarna har sitt eget liv under hoppmomentet :angel:

hm.. ja, jag har lite o jobba på.. :angel: :rofl:

Hoppning: Ger eftergiften neråt? :rofl: Och har benen alldelles för långt bak = upp med hälarna = överlivet åker fram = jag är framför hästen
Dressyr: Tittar ner och rider med för lite ben

I'm working on it :D Spec i hoppningen, för pållen stannar om man är framför honom. :angel:

glömt sista hindret på banan:eek:ngt dålig på att planera vägen:crazy:

jag tittar ned väldigt mkt och sitter snett när jag rider skänkelvikning.
i hoppningen är jag ganska fel och vågar inte driva på ordentligt..

sen är det ju massa mer men ;)

Hoppning: Lite dålig kontakt med hästens mun , blir ofta lite glapptygel .. har lite svårt att hänga med i språnget också . Står enligt min ridlärare för högt upp i lätt sits :confused: Vissa tycker att jag är väldigt framåtlutad men jag försöker jobba på det .. :)

Dressyr: "Ställer" mig själv på böjt spår , dvs lutar mig ngt inåt . (Förra lektionen bestämde jag mig för att träna lite på det och tänkte nästan bara på att sänka ytteraxeln .. jäkalr vilken träningsvärk jag fick då ! xD) . Svårt att följa med vid nedsitting (främst i trav och iblnd i galopp) . "Försöker för mycket" ibland och blir lätt stressad vilket leder till att jag t ex gör väldigt hemska galoppfattningar osv .. Tittar ned och faller fram när jag gör en förhållning som kommer för snabbt .

Men det är bara att kämpa på ! ;)

Senast ändrad av en moderator:

min största svaghet e min sitts. rider mycket unghästar där det gäller å sitta kvar:) andra svagheter e att jag vill sätta för stor press för tidigt, låter hästarna gå på förmycket på hinder, spänner beckenbotten så jag inte kommer ner i sadeln som jag borde

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 656
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18