Sv: ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.
Shit, vart ska man börja?!?
Beror såklart lite på vem man frågar, men enligt mig själv just nu;
Dressyr
*Tittar ner för mycket, ovana av att rida för mycket i ridhus. Blir dock bättre när ridningen "känns" bättre, att man inte försöker snegla vad som går fel hela tiden
*Spänner mig i sitsen och liksom spänner ner fötterna. Försöker lära om till att lägga vikten på låren istället och slappna av.
*Blir "för" rak i ryggen så den blir spänd, försöker omedvetet eller medvetet bromsa hästen med ryggen och inte bara i just förhållningar utan mest hela tiden när jag inte tänker på det. Istället för att släppa fram bakbensrörelserna.
*Har allmänt svårt att ge signaler utan att spänna mig, även tygelhjälperna. Försöker lära om det också nu genom förbud att flytta handen vare sig upp, ner, bakåt eller framåt (ok i sidled så länge det inte drar i hästmunnen). Märker stor skillnad på hästen när man skärper till sig med det. Samma med sitsen, försöker tänka "släppa fram" med sätet i varje steg snarare än "det går i övertempo!!"
*Har svårt att hålla fokus om hästen stressar upp sig.
Hoppning
*ALLT
nej men seriöst så är jag verkligen ingen hoppryttare, kan ta mig runt en liten bana (max 90cm hittills?) med hoppvan häst alt. flänga mig över småhinder med mindre vana hästar.
*Hålla balansen (inte hamna för mycket i framvikt) när jag hoppar hästar som själva inte är i balans framförallt, skulle mao också behöva inverka mer för att sätta hästarna i bättre balans.
*Svårt med kontrollen efter hindret - samma som ovan, främst på hästar som har svårt med teknik och balans så man inte kan förutse hur det kommer kännas eller behöva pareras. På grund av de senaste punkterna kan jag trilla av på hästar som blir för framtunga i landningen bara av att de kör ner huvudet ett par decimeter (och upp med arslet = minibockningar)
*Skulle behöva taxera bättre.
Jobbar massor med sitsen i dressyren just nu och det tar sig absolut! Tycker det mesta går lättare när man väl hittat ett ridsätt där hästen går bra vilket brukar gå hand i hand med sitsen och inverkan