ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

K

Krulidut

som rubriken lyder, vad är era svagheter när ni rider is åväl hoppning som dressyr och lite allmänt

jag spänner knäna
har lätt för att bli hård i handen

i dressyren rider jag ibland med för mycket hand
och i hoppningen dör jag ofta precis innan hindret
och
efter hindret är jag inte snabb nog att fånga upp hästen

Sv: ERA svagheter när ni rider, upp till bevis.

En av mina svagheter är att jag ibland blir så nervös, vid tävling, att jag tappar koncentrationen och fokusen, så jag ger helt konstiga signaler och hjälper til min häst, vilket resulterar i att det blir pannkaka av alltihopa.

När jag blir irriterad eller nervös glömmer jag att använda benen och rider med handen istället.

Allmänt så tittar jag ner hela tiden och hälen åker upp när jag skänklar. Ytterhanden har lätt för att ramla också, men det har blivit mkt bättre! :)
Vid hoppning så måste jag räta upp mig lite mer över hindrena samt ha mer stöd i stigbylarna.
Vid dressyr så viker jag mig i midjan samt sitter snett vid t.ex skänklvikningar

knapp

lägger till

Dressyr: viker mig ibland i sidan och vinklar höften åt fel håll vid sidvärtsrörelser.
allmänt: jag tappar ibland humöret när jag rider, hoppar då alltid av coh avbryter passet för jag blir så arg :rofl:

Jag är lite för planlös när jag rider.
När jag hoppar upp på hästen har jag ingen aning om vad jag ska göra utan det blir lite vad det blir.
Vilket ibland resulterar i att jag gör allt på en gång och det blir pannkaka av alltihopa.

Dom gånger jag verkligen lägger ner lite möda på att planera ridpasset innan jag sitter upp går det alltid mycke bättre.
Ändå planerar jag nästan aldrig. *suck*

Vid hoppning: Pratar ALLDELES för mycket!! Kan ibland "låsa" sätet så att bara handen följer med,säkert något annat men kommer inte på det just nu! annars har jag rätt bra skänkelläge o blick:D

[url
=http://www.pixbox.se/pic16952050]
16952050.jpg
[/url]

Vid dressyr: Vrider in handleden, som att jag "cycklar", armbågarna lite utåt, har tendens till o låsa innerhanden om hästen e spänd/stel.o även skjuter jag fram axlarna oxå ibland.

Senast ändrad:

Han är världens finaste!! :love:

Senast ändrad:

Viker mig i sidorna och mina armar lever sitt eget liv, viker in handlederna spec höger, tittar ner, spänner mig i axlarna...

Min vänsterhand har ett eget liv. I högervarv går det helt ok - den klarar av en simpel uppgift som jämnt stöd vilket inte kräver så mkt koordination. Men i vänster varv så blir det jobbigt... nervbanorna kopplar inte riktigt tror jag.

Shit, vart ska man börja?!? :crazy:
Beror såklart lite på vem man frågar, men enligt mig själv just nu;
Dressyr
*Tittar ner för mycket, ovana av att rida för mycket i ridhus. Blir dock bättre när ridningen "känns" bättre, att man inte försöker snegla vad som går fel hela tiden :p
*Spänner mig i sitsen och liksom spänner ner fötterna. Försöker lära om till att lägga vikten på låren istället och slappna av.
*Blir "för" rak i ryggen så den blir spänd, försöker omedvetet eller medvetet bromsa hästen med ryggen och inte bara i just förhållningar utan mest hela tiden när jag inte tänker på det. Istället för att släppa fram bakbensrörelserna.
*Har allmänt svårt att ge signaler utan att spänna mig, även tygelhjälperna. Försöker lära om det också nu genom förbud att flytta handen vare sig upp, ner, bakåt eller framåt (ok i sidled så länge det inte drar i hästmunnen). Märker stor skillnad på hästen när man skärper till sig med det. Samma med sitsen, försöker tänka "släppa fram" med sätet i varje steg snarare än "det går i övertempo!!"
*Har svårt att hålla fokus om hästen stressar upp sig.

Hoppning
*ALLT :angel: nej men seriöst så är jag verkligen ingen hoppryttare, kan ta mig runt en liten bana (max 90cm hittills?) med hoppvan häst alt. flänga mig över småhinder med mindre vana hästar.
*Hålla balansen (inte hamna för mycket i framvikt) när jag hoppar hästar som själva inte är i balans framförallt, skulle mao också behöva inverka mer för att sätta hästarna i bättre balans.
*Svårt med kontrollen efter hindret - samma som ovan, främst på hästar som har svårt med teknik och balans så man inte kan förutse hur det kommer kännas eller behöva pareras. På grund av de senaste punkterna kan jag trilla av på hästar som blir för framtunga i landningen bara av att de kör ner huvudet ett par decimeter (och upp med arslet = minibockningar) :rofl:
*Skulle behöva taxera bättre.

Jobbar massor med sitsen i dressyren just nu och det tar sig absolut! Tycker det mesta går lättare när man väl hittat ett ridsätt där hästen går bra vilket brukar gå hand i hand med sitsen och inverkan :p

Senast ändrad:

Hmmm, knappt att jag vågar svara :crazy:

Dressyr:
- glömmer magmusklerna för ofta
- låser ytterhanden
- vinklar ut tårna så fort jag flyttar bak skänkeln
- tittar ner

Hoppning:
- hoppar alldeles för ofta innan hästen!!!!!
- blir höjdrädd och blundar innan hindret :rofl:

På det stora hela är mitt problem just nu att jag är i alldeles för dålig form fysiskt, p g a långt uppehåll i ridningen.
Kunnskaperna finns, men jag får inte riktigt ut dem.
Det går dock bättre och bättre allt eftersom balans och magstyrkan blir bättre.

Jag har inte riktigt nog med styrka i de övre låren för att driva fram bara med sitsen så jag får använda mina vader ganska mycket..
Sen använder jag händerna lite fel, blir lite cykelstyre ibland :angel:

Har ett litet problem med mina hälar som gärna håller sej vågrätt istället för lite sluttande neråt som man ska.. Men just nu struntar jag i det, har annat som känns viktigare att träna på :p

Shit, massor :eek:

Dressyr:
-Jag rider lätt konstigt, vet inte vad det är som blir fel :confused:
-Sitter ofta för "lätt" av alla unghästar
-Hamnar lätt lite hopkrupen, oxå för att jag inte riktigt vågar sitta på unga ryggar äveno m de hade hjälpt dem komma upp mer fram
-För breda händer - jag vill inte luras av att jag har sug i handen av stöd mot halsen så därför håller jag ofta ut den handen där hästen tar dåligt stöd för stunden för att verkigen känna så fort den bjuder fram till handen
-jag följer med/gungar för mkt med överkroppen vid nedsittning i galopp
-jag höjer lätt höger axel o lägger huvudet på sne däråt
-är ofta alldeles för snäll i handen och tappar därmed hästens sug till bettet. Så fort min mamma suttit på en häst som jag tycker är svår att få fram till bettet så går den kalas :love:

Sedan är jag bara allämnt värdelös på allt vad egentlig dressyr heter. Har inte ridit någon vidare utbildad häst sedan 18 år ålder - 4 år sedan. Sedan dess har jag ägnat mig åt unghästrindning på låg nivå.

Allt detta tränar jag när jag hinner o känner för på mammas häst. Hon är välriden o välutbildad men väldigt svår, inte alls min typ av häst. Men jag försöker ta mig i kragen för min unghästs skull. Men ju mer jag tänker på min sits desto bättre går hon iaf. Eftersom hon alltid rids ändamålsenligt så faller hon inte ur form så fort jag håller på o joxar med min sits utan bär mig ändå o nöjer sig med att kassera in ev små förbättringar efter mitt krånglande :o

Hoppning:
-mkt begränsat hästmaterial jag vågar hopp öht, enbart ponnyer i nuläget.
-allmän dålig "känsla" pga väldigt lite hoppande - inget på 4 år typ.
-kan i princip inte lägga hästarna rätt, rider an i ett bra tempo med lagom tryck så brukar det reda ut sig.
-kommer fram för mycket med överlivet o språnget
-tror mitt skänkelläge är lite dåligt ibland?
-allämnt höjdrädd men det beror på häst jag sitter på

Sedan finns det som tur är positiva grejer som gör det hela gångbart ;)

Svagheter vad är det??:angel: Nej skoja bara..:)

hum.. den största svagheten är nog att jag har lätt för att lägga omkull höger hand.. men det har dock blivit mycket bättre och märks knaopot längre..

En annan svaghet är att jag vill så himla mycket. Jag kräver för mycket av mig själv och kanske inte tillräckligt mycket av hästen..

Det finns nog tusen svagheter till men jag kan inte komma på någon exakt just nu..:)

Bra tråd! Lite självrannsakan...

Jaa, de främsta sakerna är väl att:

- att jag inte följer med med kroppen i svängarna

- att jag ibland blir okoncentrerad. Det märks på hästen direkt...

- undviker hoppning både pga hästen men mest beroende på mitt psyke. Hinder över 40 cm har på senare år blivit en aning för höga...

Svagheten i dressyr är att jag faller lite snett i sadeln i bland.
I hoppning kan jag inte riktigt påstå att jag har någon svaghet...
...jo en grej...alltid när jag ramlar av mn häst vid hoppning så är det alltid han svänger vänster och jag svänger åt höger...:rofl:

I dressyren: När min häst hänger i bettet blir jag ibland stum i handen istället för att lätta och låta henne hitta sin balans.

I hoppningen: Min häst är väl ingen superhoppare direkt, men hon gör allt man ber om med glada miner :) Men ibland blir JAG lite överambitiös och ska hjälpa henne för mycket innan hindret. Jag plockar i munnen på henne och har mig även fast jag borde vara still i handen och låta hästen lösa ev ansatsproblem själv, vilket hon fixar i 9 fall av 10..

Sammanfattningsvis: Tar henne för mycket i munnen när jag inte borde..

Dressyr: Tittar neråt, typ på hästens huvud. Det verkar iaf som jag inte är helt ensam om det :angel:
Vid tempoökningar framförallt till galopp, så gungar jag gärna fram med överlivet, precis som jag satt på en gunghäst, det är något jag verkligen försöker ändra på, för det ser så fult ut :crazy: Tänker jag inte på det så sitter jag och gungar i hela galoppen..

Hoppning: Lutar mig för långt fram med axlarna i fältsitsen. Glömmer ibland att vara tillräckligt följsam med händerna i hoppen, så jag tappar tyglarna istället.

I dressyr är min sits ganska dålig, enligt mig själv.
Har inte fått så mycket påpekan om det, men det känns att jag sitter med svankrygg, fötterna åt alla håll och har en tindens att vrida in tummarna. :D
Fick i och försig beröm under min ridning i skolan för min sits, men den briser mer än 1 gång.

I hoppning är nog allt dåligt, är ingen hoppryttare.
har jätte svårt med blicken, hur jag ska hålla min hand och följa med i skuttet.
Men jag tror det beror på att jag är rädd..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 656
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18