Jag känner mina tidigare katter ibland.
Så fort jag går in i Lillstugan blir jag lugn. Min teori är att pappa gjort att det är så, det var hans pyssel- och hantverksstuga. Min pappa var en väldigt vänlig, lugn och trygg människa. Han tvekade inte en sekund på vem han var och var han hörde hemma
Pappas begravning... det var mulet och höstruskigt på morgonen (det var i november). När begravningen började med klockringningen spelade solstrålarna över kistan, nästan i takt med klockorna. Både jag och särbon ryckte till och tittade på varandra. När klockorna tystnade försvann solen igen. Min kusin (som är enormt "känslig" och dessutom gravid med sitt första barn då) frågade på fikat efteråt om någon mer lagt märke till det. Prästen sa inget men nickade.
På julaftonen mamma dog var jag till minneslunden och berättade för pappa att mamma var på väg. Hon dog när jag var där.
Särbons hus är gräsligt. De är i allmänhet inte otrevliga men det är ett jäkla "oväsen", det är alltid något som händer. De första åren mer eller mindre vägrade jag gå ner i källaren men det har blivit bättre.
Pilgrimskyrkan i Hackås. Jag var i Jämtland och jobbade på sommaren för en gångs skull och hade lite tid över så jag åkte dit för att testa nya kameran (jag hade aldrig varit dit tidigare heller så jag ville passa på). Det var helt tomt och jag gick först en vända till trefaldighetskällan och kyrkogården. När jag kliver in i kyrkan är det som att jag får ett slag i ansiktet och känner dels har jag varit här tidigare och dels att här ska jag gifta mig. Till saken hör också att jag alltid känt att jag varit i byn vi hyr hus i tidigare, det är som om jag hör hemma där. Särbons tolkning (jag ringde honom efter jag varit i kyrkan och grinade) var att jag hade varit en Oviksflicka som gift sig i Hackås. Jag har inte klarat av att åka till den kyrkan igen.
Huset vi hyr Jämtland är rätt oroligt men det har blivit lugnare. Särbon tror det är byggt på en vitterstig.
Det här är bara lite, det har varit småsaker genom åren. Många i min släkt är "känsliga" som vi säger men jag har trängt bort det, jag tyckte det var så otäckt när jag var yngre. Min kusin har det som sagt enormt starkt (hon är den starkaste i vår generation) men har också försökt tränga bort det. Enligt flera har jag läkehänder men jag har inte utforskat det.