Era närmaste vänner

Ajda

Trådstartare
Hur är era närmaste vänner om ni jämför med er själva? Är ni lika, olika? Varför tror ni att just ni har en nära relation?
 
Vi är lika på så sätt att vi delar värderingar, både personliga och politiska. Vi är också öppna personer och släpper in varandra i den andras liv. Vi ställer upp för varandra lika mycket och finns där för varandra i både upp-och nedgångar.

Vi delar få intressen och har utåt sett helt olika liv. Men det är oviktigt för en nära vänskap anser jag.
 
Mina närmaste vänner är precis som jag sådana som hittar på saker gör saker typ hela tiden både på jobbet och fritiden. Alltså tvärtemot den mer passiva personlighetstypen.

Vi har samma värderingar och har nära till skratt. I övrigt är vi lite mer olika även om typ alla älskar brädspel 😍
 
Har vänner och bekanta av lite olika sorter. Det som förenar oss är att vi har samma grundläggande värderingar.
Sen röstar folk både högerut och västerut, vilket resulterar i långa diskussioner i valtider.

Folk jobbar med lite av varje, och vissa jobbar inte alls. Men det är totalt oviktigt för mig vad vänner gör.

Intressen och sånt varierar också, en del gemensamma intressen finns men lika många olika intressen.

Jag tycker det är uppfriskande att ha vänner som har olika syn på saker och ting, och som också gör helt andra saker än jag själv. Försöker undvika att leva i en bubbla.
 
Jag har märkt att jag fungerar bäst med personer som kompletterar mig personlighetsmässigt. Jag är ganska jordnära och lugn som person medan flera av mina vänner har betydligt mer temperament och högre energinivåer. Gemensamma punkter ligger ofta i intressen och livsstil.
 
Mina vänner o jag har oftast hundintresse som gemensam nämnare,i övrigt är vi jätte olika men det går bra det med,även om vi ligger i luven på varann i mellan och diskutionerna är ibland högljudda
 
Mina närmsta vänner är VÄLDIGT olika. Gemensamt är väl att det är snälla människor med humor och intelligens. Och rätt liberala och icke-dömande. I övrigt är det väldigt olikt.
De har alla vissa likheter med mig. Men vi är också rätt olika. Det tycker jag är stimulerande, kul och lärorikt.
Varför vi umgås? Ja… Vi tycker om varandras sällskap.. 🤷‍♀️ Vi har mötts under olika tillfälligheter och haft trevligt och fortsatt. 😅
 
Oj, jag har en väldigt spridd skara vänner. De där tjejgänget som en gång fanns är borta numer då vissa flyttat, några skaffat barn medan andra inte gjort det, några har fått mycket mer pengar medan andra har fått mycket mindre. Det blir också skillnad när några separerar etc.

Mina vänner är väldigt olika och några av dem skulle jag inte ens bry mig om att försöka interagera och inkludera med varandra. Men alla är viktiga i mitt liv, det är det som är grunden för all vänskap. Vi har inte alltid samma övertygelse vad gäller politik, män, världen i allmänhet etc. Vi har också olika intressen, även om det ju faktiskt är så att många är hästintresserade och rider eller har ridit. Men jag har vänner som inte är ett dugg intresserade också och istället livrädda för hästar.
 
För många år sen skulle jag göra en sak tillsammans med vänner från olika sällskap. Jag kände mig lite orolig eftersom de två på ytan framstod som rätt olika. De kom väldigt bra överens!
Det fick mig att inse att det gemensamma draget hos mina vänner är att de är okonventionella. De går sin egen väg och bryr sig inte särskilt mycket om vad andra tycker att de ska göra, och det är det gemensamma draget med mig.
 
Min närmsta vän är egentligen väldigt olik mig. Vi delar samma värderingar men i övrigt är vi väldigt olika. Hon är väldigt ordentlig, jordnära och analyserande. Jag är rätt rörig, gör innan jag tänker osv. Däremot är vi båda väldigt öppna och dömer ingen. Tror det är därför vi kommer så bra överens, vi låter varandra vara som de är.
 
En av mina riktigt nära vänner är som mig på väldigt många sätt, sådär så att om jag har beslutsångest (vilket inte hör till ovanligheterna :angel: ) så kan jag alltid diskutera saken med henne, för då får jag det svar som jag själv skulle gett mig om det inte var för att alla känslor m.m. var inblandade. Det är mycket skönt :P Det är nog också genom just alla diskussioner där vi hjälpt varandra genom livet som vi kommit varandra nära. Vi har haft i princip daglig kontakt i... 14 år nu ungefär, och aldrig varit ens i närheten av sura på varandra.

Sedan har jag andra nära vänner. Vi har samma värderingar i grunden och några gemensamma intressen, men i övrigt är vi olika.

Killen jag träffar ser jag också som en av mina närmsta vänner. Vi har lika värderingar, lika intressen men också så mycket som skiljer oss åt att vi alltid har saker att diskutera och fundera kring.

Jag skulle ha svårt att vara nära vän med någon som är allt för olik mig när det gäller grundläggande värderingar, men i övrigt får folk vara lite hur de vill och jag tycker det är väldigt intressant att prata med personer som är olika mig.
 
Min bästa vän och jag är olika på många sätt.
vi är nog båda en hel del på spektrat och är väl inte de mest smidiga på det sociala.
På jag är mer teknisk lagd och hen är mer humaniora hållet. Även om detta inte är sant på alla fält.
Hens kunskaper inom PC bygge och komponenter vida överstiger mina kunskaper.
Medans mina kunskaper inom rena matematiska frågor och tekniska frågor inom el, hydraulik, signalhantering är starkare än hens.
Vi båda är hårt fast i den vetenskapliga basen och har mycket lite till övers för alternativ förklaringar.
Och jag uppskattar hens kunskap inom Medicin och fysiologi som jag saknar i princip allt av. Dessutom är Hen en av de få som vet hur dåligt jag mår ibland. Hen har nog räddat livet på mig ett par gånger för mycket för vad en vän ska behöva. och för det är jag mycket tacksam för.
 
Mina närmsta vänner har jag kvar sedan universitetstiden och vi utvecklades tillsammans när vi var dryga tjugo och är rätt lika när jag tänker efter. Vi har liknande värderingar, social situation och i princip samma intressen. Vi har hållit hop i alla år och jag vet alltid var jag har dem. Tryggt. Skulle väldigt gärna ha vänner som är mer olika mig men vet inte hur jag skulle träffa dem.
 
Har fyra som jag räknar som mina absolut närmaste vänner.
Två av dessa är kvar sedan 70 resp 80talet, de andra två lärde jag känna för 7-8 år sedan.
Två män och två kvinnor. Jag hade ytterligare än vän, bästis på den tiden, som tyvärr bara fick bli 39 år.
Mina vänner är olika varandra, och har lite olika bakgrunder. Några gemensamma intressen fast i varierande grad.
Två känner varandra men jag är osäker på om alla fyra skulle trivas ihop, de är nog lite för olika.
En av dessa, som jag känt sedan 70talet - vi är oerhört olika i mycket.
Jag minns inte det från gymnasietiden men vi kan ju ha utvecklats olika. Vi har dock inte bott nära varandra sedan 80talet. Vi kom ifrån varandra under ett antal år, men återkopplade sedan och det var som om vi aldrig tappat kontakten. Vi tycker att vi kompletterar varandra. Hon är otålig och vill göra saker NU, och tänker efter sedan medan jag är tvärt om. - till exempel.
 
Mina vänner spänner från klubbkids till pensionerade professorer och med ett ganska brett spann däremellan.
Gemensamt är väl en humanistisk liberal och hyfsat intellektuell värdegrund. De flesta är kreativa, kulturella, snabba i tanken och i ordet. Känsliga och snappar upp saker lätt. Vi delar oftast intressen som musik, konst, historia, arkitektur, byggnadsvård och gillar att diskutera högt och lågt. Alla jag umgås med ser vin och god mat som ngt berikande och ett sätt att umgås. Humor är också ngt gemensamt, utan det klickar vi inte.
 
De personer jag umgåtts med i vuxen ålder är antingen personer som funnits i mitt liv sen jag var barn eller personer som jag träffat via en gemensam aktivitet. Typ att man träffas och rider tillsammans, men inte har något direkt umgänge utanför stallet. I de fallen har vi ju uppenbart ett gemensamt intresse och samtalsämne, men behöver inte vara så lika för övrigt.

Jag skulle inte kunna umgås med supersociala, utåtriktade människor som vill umgås hela tiden, om inte de har flera personer de kan alternera mellan. Så ofta vill jag inte umgås.
 
Min bästa vän och jag är olika rent generellt.
Hon är social, fantastisk på att möta människor, få dem att prata och öppna sig. Hon är omtyckt av alla hon träffar. Lätt för att komma in i en grupp.

Vi delar samma värdegrund. Annars är vi rätt olika. Jag är ganska impulsiv, älskar djur. Har förhållandevis många.
Hon är inte mycket för djur. Hon har mer ett intresse för människor, psykologi.
Jag är mer introvert. Inte intresserad av att lära känna nya bekantskaper. Trivs i min bubbla.
Älskar henne och vi pratar timmar i telefon varje vecka. Har så roligt och hon vet allt om mig och jag allt om henne (tror jag iaf).
 
Hur är era närmaste vänner om ni jämför med er själva? Är ni lika, olika? Varför tror ni att just ni har en nära relation?
De är rätt olika, men de har alla vissa gemensamma drag. Generellt är de personer som inte passar helt in i den stereotypiska boxen för "vanlig svensson" utan är mer udda karaktärer av olika slag.

Är de kvinnor är de av någon orsak nästan alltid bisexuella, eftersom jag är straight så jag tänker att det mest beror på att att det finns nån korrelationen mellan "utanför boxen" personer och HBTQ personer.

Jag vet inte riktigt varför de umgås med mig? Men jag umgås med dom för att de är intressanta och stimulerande på olika sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 191
Senast: gullviva
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: astronaut
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 553
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp