Era bomlösa dressyrsadlar

S

__Stilett__

vill få info och bilder på era bomlösa dressyrsadlar (som ser engelska ut kan tilläggas) är det mycket fördelar med dom som det pratades om i början eller har ni upplevt det negativt? vissa säger ju att hästarna kan få ont i ryggen av bomlöst...hur upplever ni det?

Sv: Era bomlösa dressyrsadlar

d finns en miljon trådar om bomlösa sadlar, använd sökfunktionen. :banana:

har gjort det, men vill veta mer om just bomlösa DRESSYR sadlar.
söker man så ploppar massa trådar upp om alla möjliga konstiga modeller. Är på jakt efter ny sadel och vill bara veta om dom bomlösa dressyr varianterna och inga andra. Det har ju vad jag uppfattar det som, kommit ut nya modeller på marknaden.

ngn som har startrekk bomlös dressyr?
ngn som har MasterBack bomlös dressyr?

finns det fler bomlösa dressyr?

Soft saddles
Trekker Master

Använd sökmotorn för t ex Star Trekk, Trekker, Soft saddles, Masterback (hette förut Tack On Back) så hittar du mycket info.

Jag har en ST dressage, modell två, dvs flyttbara paneler. Jag upplever att hästarna har blivit BÄTTRE i ryggen, inte fått ont. Får de ont så passar inte sadeln eller så gör ryttaren något väldigt konstigt i sadeln skulle jag tro...

Just att panelerna är flyttbara gör ju sadeln väldigt anpassningsbar, skulle inte köpa den nya modellen med fasta paneler...

hur upplever du knästöd o dylikt på den till dig själv då?
jag klarar inte av en sadel med lite stöd....

Har en Star Trekk dressyr med flyttbara paneler. Är fortfarande jättenöjd och hästen trivs. Upplever att jag får en stadigare sits just pga att sadeln "hamnar där jag är", dvs sitter jag minsta lilla snett så hamnar den oxå snett. Detta innebär att jag har fått en betydligt "ärligare" och bättre balans. Vikthjälperna blir även finare.

det är ju bra att den flyttar sig om man sitter snett men kan inte det bli till en nackdel om man har en busig unghäst som kan bocka o ha sig? är det inte risk att hela sadeln sätter sig på sniskan då?

Jag har en Trekker Master och jag gillar den! Har den till min nordis och till min fjordingkorsning och den ligger bra på bägge. Fast på nordisen som ännu inte är så bra musklad och har lite mer böjd rygg brukar jag använda den tillsammans med en polypad eller fårskinns-schabrak för bättre fördelning.
Ingen av hästarna har fått ont i ryggen av den. Kollas regelbundet av massör.
Jag tycker jag får en bra sits och kan inverka på rätt sätt. Dock hade jag gärna sett att den var lite smalare i sätet, fast helt klart bättre än våran torsion. Den har ordentliga knästöd, syns rätt bra på denna bild:
13983464.jpg

Och såhär ser det ut från sidan:
14457189.jpg

Och ett plus är att den har säkerhetskrämpor (heter det så?) till stiglädrena.

Har säkert glömt att nämna nåt viktigt, så fråga om det är nåt mer du vill veta :idea:

Jo, det är klart att den kan åka åt sidan lättare vid hopp o skutt. Men, man lär sig att liksom inte parera i stigbyglarna, utan att ha balansen mer i låren o rumpan...typ... Så, de första gångerna åkte den åt sidan, ja - men inte nu längre. Har i princip ridit in min studsboll med den här sadeln, o det har funkat bra..!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 810
Senast: morgaine
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 891
Senast: BernT
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg