Er månadsekonomi?

Eller är du i fel del av landet? De byggingenjörer jag känner i Stockholm/Mälardalen (ganska många) som jobbar inom entreprenad eller på byggherresidan tjänar omkring 40-50 tusen före skatt (mer ju längre erfarenhet de har). De flesta är dock civilingenjörer, men så långt efter i lönestatistiken ska väl inte högskoleingenjörerna vara.

Tillägg efter att ha läst resten av inläggen: i perioder ringer det flera rekryterare i veckan till mig och undrar om jag är intresserad av projektledarjobb inom byggbranschen. Det är jag inte, men det verkar i alla fall inte vara någon brist i efterfrågan.
Ang lön högskoleingenjör vs civilingenjör så har jag förstått det som så att högskoleingenjörerna inte har lika bra löneutveckling alls. Ingångslönerna är typ de samma men sen drar civilingenjörerna iväg.

Måste vara en stor boost av självförtroendet att få så många förfrågningar?

Hur menar du där? Har man en massa pengar undanstoppade på ett sparkonto så klarar man sig ju om något väntat dyker upp (beroende på vad man har och vad man råkar ut för). Eller pratar du bara om lönekontot nu?

Jag menar att om man inte "öronmärker" och lägger undan pengar till kommande utgifter utan bara ser att det är plus på kontot när räkningarna är betalda och shoppar/festar/fikar upp de pengarna så står man ju med byxorna nere när de där kostnaderna kommer som man inte får på räkning varje månad. Det är ju då folk tar lån och får betala massa ränta och ofta blir det en ond spiral.

Får ut runt 19-21 000 efter skatt, jobbar som sjuksköterska, dock pluggar jag just nu så då får jag minus ob-tillägg vilket torde ge ca 2000 kr mindre före skatt.

Hyra 4700
el 500
bredband 500
mobil 500
försäkringar 700 (katt, hus och fordon)
Avgifter fack/a-kassa: 340
Bensin: 1000
Mat: 2000
Tv-licens 500/kvartal

Avrundade något för att täcka in smågrejer under större poster

Det är mina icke hästkostnader.
Hästkostnader ca 10 000/mån. tillkommer

Jag menar att om man inte "öronmärker" och lägger undan pengar till kommande utgifter utan bara ser att det är plus på kontot när räkningarna är betalda och shoppar/festar/fikar upp de pengarna så står man ju med byxorna nere när de där kostnaderna kommer som man inte får på räkning varje månad. Det är ju då folk tar lån och får betala massa ränta och ofta blir det en ond spiral.

Jag har lyckligtvis så pass goda marginaler att jag klarar de extra utgifterna med den lön som kommer in på kontot varje månad. Den här månaden skiter det sig dock då det både var dags att betala ridavgiften plus att jag fått reparera bilen för ett antal tusenlappar så jag blir tvungen att ta från sparkontot. Tyvärr. Det är annars inget som jag vill röra i onödan men bra att ha i sådana här lägen.

Min månadsbudget ser ut så här:

Lön ca 18-19000 efter skatt

Utgifter:
BRF-avgift 3700
Bostadslån 800
Bredband 290
TV-avgift 180

CSN 560
Hemförsäkring 120

Bilförsäkring 350
Bilskatt 125
Bensin 500

Spotify 100
WWF 100
Gymkort 220
Sparande 700
Mobil 300

Hästen 4500

Mat 2500

Totalt utgifter på ca 14500 kr/ månad, dvs har ett par tusen över som brukar gå åt till "annat". Just nu bor jag själv i en bostadsrätt som jag äger, men i november flyttar min kille in och då kommer boendekostnaderna halveras. Sparar väl lite för lite just nu men å andra sidan har jag en större summa på banken efter en bostadsförsäljning som gick med stort plus.

Ang lön högskoleingenjör vs civilingenjör så har jag förstått det som så att högskoleingenjörerna inte har lika bra löneutveckling alls. Ingångslönerna är typ de samma men sen drar civilingenjörerna iväg.

Måste vara en stor boost av självförtroendet att få så många förfrågningar?

Det är ju angående jobb som jag varken har intresse eller kompetens för, så av den anledningen så känns det inte så speciellt att bli uppringd (mer som att de inte har kollat upp min profil innan de hör av sig).

Det jag tänker när jag läser vad du skriver i tråden är att vanligtvis så bör lön och ökat ansvar följas åt. Nu vet jag inte vad du jobbar inom för område, men det finns ju fall där en enskild ingenjör hållits ansvarig för misstag i konstruktionen.

Får ut ca 15000.

Hyra 3700
Övriga boenderäkningar (el försäkring etc) 500
Mat 1500-2000
Hundarna ca 2500 (plus kurser etc)
Sparande 2000
CSN 1000
Shopping och nöjen 1000
Gym 585
Mobil 360
Busskort 800
A- kassa 100

När jag och sambon flyttar om ett par veckor kommer det se ut ungefär som följer:

Inkomst: 9 000 (CSN) + ströinkomster ca 2 000 + ca 20 000 = ca 31 000 kr netto.

Månadsavgift bostadsrätt: 4211 kr
Ränta bostadslån (här ingår även lån på en del av bilen): ca 2 000 kr (har inte räknat med skattereduktionen här)
El och varmvatten: ca 400 kr
Carport: 350 kr
Telefoni, bredband och TV: 244 kr
Radiotjänst: 180 kr
Försäkring: 76 kr (sambon har hemförsäkring via facket, behöver bara lägga till lite för BR)

Summa boende: ca 7 461 kr.

Matmässigt ligger vi högt, skulle tro runt 5 000 kr per månad, dock inkluderad förbrukningsartiklar, småköp till lägenhet o dyl.
En rätt så kostsam katt som går loss på runt 800 kr per månad.
Bil har vi också, men det är svårt att räkna på eftersom vi snart får vår nya bil, så den lämnar jag tills vidare.

Summa för vårt gemensamma liv blir alltså ca 13 261 kr plus bil.

Utöver detta har jag:

Friskis-kort: 200 kr
Halebop: 249 kr
Spotify: 99 kr

För mig blir det alltså ca 7 178 kr plus bil, höftar jag med bilen landar jag väl på 9 000 kr totalt, dvs hela CSN-pengen. Har som sagt utöver det lite försäkringar som ger några tusenlappar i månaden så det finns lite marginal.

Buffertmässigt är läget stabilt. Kommer lägga in ganska mycket kontantinsats i lägenheten och sambon kommer att låna av mig till sin del av kontantinsatsen, men även efter det kommer jag nog ha ett sjusiffrigt belopp på banken.

Buffertmässigt är läget stabilt. Kommer lägga in ganska mycket kontantinsats i lägenheten och sambon kommer att låna av mig till sin del av kontantinsatsen, men även efter det kommer jag nog ha ett sjusiffrigt belopp på banken.

Det låter livsfarligt att låna ut till en sambo. Säkerheten är lika med noll. Om något händer är det lätt hänt att du blir av med rubbet.

Det låter livsfarligt att låna ut till en sambo. Säkerheten är lika med noll. Om något händer är det lätt hänt att du blir av med rubbet.

1. Säkerheten är inte lika med noll eftersom pengarna går in i en bostadsrätt.
2. Skuldebrev skrivs enligt konstens alla regler.
3. När lägenheten säljs så kommer skulden betalas i sin helhet (med viss ränta som motsvarar ett måttligt bra sparkonto).

Det här arrangemanget är genomgånget tillsammans med såväl bank, jurist och en ekonomiskt mycket kunnig person i vår närhet, plus att jag själv har viss kunskap i och med min utbildning. Jag är därför mycket nyfiken på vilka hål du kan hitta. :)

1. Säkerheten är inte lika med noll eftersom pengarna går in i en bostadsrätt.
2. Skuldebrev skrivs enligt konstens alla regler.
3. När lägenheten säljs så kommer skulden betalas i sin helhet (med viss ränta som motsvarar ett måttligt bra sparkonto).

Det här arrangemanget är genomgånget tillsammans med såväl bank, jurist och en ekonomiskt mycket kunnig person i vår närhet, plus att jag själv har viss kunskap i och med min utbildning. Jag är därför mycket nyfiken på vilka hål du kan hitta. :)

Vad händer om personen du lånar ut till dör eller blir utan inkomst eller får så låg inkomst att denne inte kan betala? Ska du skicka honom till inkasso/kfm då? Sambos är ju dessutom försörjningspliktiga mot varann.

Vad händer om personen du lånar ut till dör eller blir utan inkomst eller får så låg inkomst att denne inte kan betala? Ska du skicka honom till inkasso då? Sambos är ju dessutom försörjningspliktiga mot varann.

Om sambon dör tillfaller lägenheten mig, givetvis (tillägg: testamente ska upprättas). Han har ju betalat en del av lägenheten med pengarna, alltså kommer pengarna tillbaka till mig. Blir han av med sin inkomst och vi inte kan bo kvar så säljer vi och han löser ut sin skuld till mig med sin del av förtjänsten från försäljningen.

@Tassetass av ren nyfikenhet: hur har du resonerat när du tar fullt studielån samtidigt som du har så pass mycket pengar på banken?

Räntan på CSN-lånet är så låg att jag helt enkelt tjänar, eller går åtminstone inte back, på att ha pengarna på sparkonton/i fonder/etc istället för att leva upp dem. Skulle räntan sticka iväg när det är dags för mig att betala av lånet kan jag betala det direkt om det är mest fördelaktigt. :)

@Tassetass OK! Rent ekonomiskt betvivlar jag det inte (jag tog också studielån även om jag hade möjlighet att välja att inte göra det tack vare hjälpsamma föräldrar), men vissa resonerar ju som så att de hellre är skuldfria i så stor utsträckning som möjligt.

@Tassetass OK! Rent ekonomiskt betvivlar jag det inte (jag tog också studielån även om jag hade möjlighet att välja att inte göra det tack vare hjälpsamma föräldrar), men vissa resonerar ju som så att de hellre är skuldfria i så stor utsträckning som möjligt.

Att vara skuldfri är ju himla trevligt, hade jag varit tio år yngre hade jag kanske också resonerat så, jag hade velat känna mig fri. Nu är jag över trettio och inser att fri kommer jag aldrig mer vara. :D Har som sagt tillgångar som täcker alla mina (blivande) skulder med god marginal och då känns det inte så farligt. Bostadsrätten kommer belånas till ungefär 50 % och den kommer i princip garanterat att öka i värde (den har nog redan ökat eftersom vi tecknade förhandsavtal för två år sedan, priserna har gått upp sen dess) vilket ökar mina marginaler ytterligare.

@Tassetass haha, själv tyckte jag att det var supernice att ha hela 9000 spänn (+ extrajobbspengar) när jag pluggade mina sista två år efter att ha levt på bara studiebidraget + extrajobb (dock fick jag hyra och matpeng av mina föräldrar) mina första tre studieår. Frihet i en liten ask att vara så rik (och jag blundade absolut för att det var lånade pengar ;)). Skulle också kunna betala av hela mitt studielån men det är som du skriver inte så ekonomiskt egentligen; bättre att låta pengarna växa inför framtida investeringar.

Så spännande tråd!
Hur mkt äknar folk med att man "behöver" ha över en månad för oförutsedda utgifter OCH nöjen (beror ju givetvis på bil, hobby samt hur mkt party pingla man är emn ändå)?

Jag jobbar som lab.ass. o får ut ca 19 000
Just nu lever jag såhär
mat o hyra delas mellan mig o min sambo = allt vi delar delar vi på, hobby o bil mm är våra egna = vi betalar själva

2000 hyra
2000 stallhyra(2 hästar)
500 bilförsäkring
1000 bensin
800 busskort (pendlar till jobb men bil till stall)
2000 ca på mat
250 mobil
400 på förbrukningsartiklar ink medicin (högkostnadsskyddet är på 2200/år som jag kommer upp i jämt + smink mm)
800 häst försäkring (tre stycken, en utlånad)
1500 övrigt häst (i verkligheten tror jag det är mer men ändå)

det blir totalt ca 11 500 i månaden o ändå har jag lite svårt att spara pengar :/ självbehärskning måste börja utövas för 1 dec så flyttar vi in till Uppsala!
Då räknar jag med att det kommer att se ut ungefär såhär (beror mkt på OM vi behöver ha parkering i garaget eller OM det går att parkera på gatan efter jobb/hobby samt vilken stallplats man får (pris, möjlighet att åka med buss?)

3700 Hyra
700 Parkering
500 Bilförsäkring
1000 bensin
800 Busskort
200 medicin
2500 Mat
250 mobil
250 bredband
200 el
3500 stallhyra
800 Hästförsäkring
1500 Övrigt häst
Totalt 15800

Observera att jag tyvärr inte kommit igång med nått sparande ännu - trotts teoritiska 8 tusen över verja månad.
Men till historien hör att jag endast denna månad har 9 000 i övriga kostnade på hästar o transport, förra året lå lite över 40 000 på veterinärkostander o året innan dess lagade bil för ca 30 000, haft en hel del oflyt senaste tiden om jag får tycka lite själv och därmed känns 3 000 lite stramt från 1 dec. Men många utav er klarar er trotts både häst, hund, bil som "tillbehör".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 739
Senast: _Taggis_
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
Kropp & Själ Allsmäktiga buke jag behöver hjälp med att reda ut begrepp o veta hur jag skall gå tillväga! :bow::bow: Jag har varit sjukskriven sedan...
2
Svar
32
· Visningar
4 073
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar