Er månadsekonomi?

Har precis börjat jobba så har inte full koll på ekonomin, men något i den här stilen:

Vad jobbar ni med: kommunal tjänsteman
Hur mycket tjänar ni efter skatt: drygt 20'
Hyra/boende: Har just nu hyra på ca 4000:- som sambon och jag delar lika. Flyttar till ny lgh om en månad, då blir det ca 7000:- delat på två
Mat: sätter in ca 4500:- var till gemensamt konto för mat och gemensamma utgifter
Bil: Just nu drygt 1000:- (delat på 2), efter flytt till stan betydligt mindre.
Busskort ca 500:-
Hemförsäkring: runt 150:-/månad (delat)
Bredband: runt 300:-/månaden kanske (delat)
Mobil: runt 200:-/månad
Csn: 1100:-/månad

Är väl vad jag kommer på just nu. Runt 10' allt som allt.

Jag jobbar med administration och får ut lite drygt 16000

Hyra + el = 3500 i snitt (Det är väldigt lågt jämfört med vad som anses normalt här, vilket är en bit norr om Stockholm. Det normala är det dubbla. )
Mat 2000
Försäkringar för hem, bil, mig själv = 370
Bensin 1400
Mobil 100
A-kassa och fack 320

Det är de fasta utgifterna. Sen tillkommer det ju lite andra kostnader för bilen som skatt, besiktning, service och reparation men det är svårt att säga hur mycket. Det beror på vad som behöver lagas. Kläder behöver man ju också och mitt snitt hittills för i år landar på 360 kr/ månad. Hygien och städ 200/ månad. Resten delas upp på nöjen och sparande.

Bor i Sthlm innerstad i en lägenhet (öhm jag menar garderob :cautious: ) och boendet kostar väl mig runt 4000 i månaden, inräknat vatten, el, tv osv). Utöver det har jag ca 2000 i fasta räkningar/kostnader varje månad (telefon, internet, försäkring).
Shit vad billig lya! Även om den är liten är den ju i innerstan liksom. Äger du den eller hyr du den rekordjättebilligt?

Gud vad billiga hyror alla har :eek:

Jag bor på 24 kvm + sovloft där ståhöjden är begränsad till mitten. Total golvyta i kåken är 38 kvm. Den ligger på vischan.

Jag har ingen egen dusch utan duschar hos min hyresvärd.
Jag har ingen riktig toalett utan använder portapotti och pinkhink som jag måste gå ut och tömma. :down:
Jag har ingen egen tvättmaskin men det är väl inte så vanligt bland lägenhetsfolk heller.

Kort sagt så längtar jag verkligen efter ett eget hus.

Tillägg: det är dragigt också.

Jag har numera stenkoll på min ekonomi, lägger till varenda liten utgift i budgeten. Några 50-lappar här och där blir snabbt flera hundra i månaden och flera tusen om året.

Jag har valt att inte bara spara det som blir över efter att räkningarna är betalda, utan har räknat ut vad allt kostar på ett ungefär, lagt på lite där jag är osäker (typ laga bilen är ju svårt att beräkna, det är ju inget man planerar). Sen har jag slagit ut det per månad och den summan lägger jag undan på ett konto. Därifrån betalar jag alla räkningar, så det är inte samma panik om alla dyra räkningar kommer samma månad, jag vet att jag har lagt undan pengar till dem.

Då vet jag också att pengarna jag har över kan jag göra vad jag vill med, och behöver inte använda dem till att laga bilen eller annat tråkigt.
Jag har lätt för att tänka annars att jag har mer pengar än vad jag faktiskt har och plötsligt står jag där och ska betala in skatten på bilen, veterinärbesök, tandvårdsförsäkring, nya vinterdäck och annat tråkigt dyrt.

När jag började skriva budgeten så hade jag kostnader på ca 12000, idag är det uppe i 18. Jag har kommit på mer och mer saker efterhand. Tex. Så har jag börjat räkna på värdeminskning så att jag kan köpa en ok hästtransport den dagen jag behöver byta. Även på bilen och hästen, även om det förhoppningsvis är måååånga år kvar tills dess.

Det är ju inte alltid man har råd även om man har pengar på kontot, inser man inte det så får man ju oftast problemen slängda i ansiktet en annan dag istället.

Hittade en gammal "budget"från när jag skulle flytta hemifrån. Där stod bil: 800 kr. Hade ju bara räckt till bensin och inget mer. Jag tänkte inte på att jag behövde betala skatt och försäkring, köpa nya däck emellanåt, serva bilen, laga bilen och så småningom byta bil.

Senast ändrad:
Bygg. Har jobbat ett år nu. Är högskoleingenjör.

Tror jag valde fel bransch om man ska tjäna bra. ;)

Är inte din lön ganska låg för byggnadsingenjör? Eller vad blir lönen brutto om man får ut 17 000? Jag trodde byggnadsingenjör var ganska välbetalt, sambon är också högskoleingenjör inom bygg och tjänar, fyra år efter examen, någonstans mellan 35-40 000 kr/månad brutto (vet inte exakt). Det tycker jag känns som ganska bra peng efter så pass få år...

Fast det kanske är ganska mycket överskott av nyexade byggnadsingenjörer? Har för mig att sambon nämnt det någon gång, så det kanske är därför då?

Det är ju inte alltid man har råd även om man har pengar på kontot, inser man inte det så får man ju oftast problemen slängda i ansiktet en annan dag istället.

Hur menar du där? Har man en massa pengar undanstoppade på ett sparkonto så klarar man sig ju om något väntat dyker upp (beroende på vad man har och vad man råkar ut för). Eller pratar du bara om lönekontot nu?

Är inte din lön ganska låg för byggnadsingenjör? Eller vad blir lönen brutto om man får ut 17 000? Jag trodde byggnadsingenjör var ganska välbetalt, sambon är också högskoleingenjör inom bygg och tjänar, fyra år efter examen, någonstans mellan 35-40 000 kr/månad brutto (vet inte exakt). Det tycker jag känns som ganska bra peng efter så pass få år...

Fast det kanske är ganska mycket överskott av nyexade byggnadsingenjörer? Har för mig att sambon nämnt det någon gång, så det kanske är därför då?

Får 135kr i timmen. Så lönen varierar lite varje månad. Men det är nog företaget som jag jobbar på som gör att min lön är så låg.

35000 - 40000 är mycket pengar det för tre års studier!

Tror inte det är överskott, är ju brist på ingenjörer mest hela tiden.

Får 135kr i timmen. Så lönen varierar lite varje månad. Men det är nog företaget som jag jobbar på som gör att min lön är så låg.

35000 - 40000 är mycket pengar det för tre års studier!

Tror inte det är överskott, är ju brist på ingenjörer mest hela tiden.

Okej! Ja, det varierar ju verkligen mellan företag. Jag vet att sambon ligger ganska normalt i lönenivå både på hans nuvarande företag och förra. Han har bara jobbat på stora företag som är etablerade i flera städer runt om i Sverige. Men han är konstruktör, och man kan ha lite olika inriktningar inom bygg va?

Ja, sambon säger också att det pratas om brist jämt och ständigt, men både hans förra företag och nuvarande menade att bristen inte handlat om nyexade/oerfarna ingenjörer, för dessa finns det massor av, utan båda företagen har velat anställa fler folk men velat ha ingenjörer med flera år på nacken. Men så är det nog lite inom alla branscher skulle jag tro ;) Och sen har ju faktiskt sambon aldrig haft svårt att få eller byta jobb så det är nog en sanning med modifikation...

Bygg. Har jobbat ett år nu. Är högskoleingenjör.

Tror jag valde fel bransch om man ska tjäna bra. ;)

Eller är du i fel del av landet? De byggingenjörer jag känner i Stockholm/Mälardalen (ganska många) som jobbar inom entreprenad eller på byggherresidan tjänar omkring 40-50 tusen före skatt (mer ju längre erfarenhet de har). De flesta är dock civilingenjörer, men så långt efter i lönestatistiken ska väl inte högskoleingenjörerna vara.

Tillägg efter att ha läst resten av inläggen: i perioder ringer det flera rekryterare i veckan till mig och undrar om jag är intresserad av projektledarjobb inom byggbranschen. Det är jag inte, men det verkar i alla fall inte vara någon brist i efterfrågan.

Okej! Ja, det varierar ju verkligen mellan företag. Jag vet att sambon ligger ganska normalt i lönenivå både på hans nuvarande företag och förra. Han har bara jobbat på stora företag som är etablerade i flera städer runt om i Sverige. Men han är konstruktör, och man kan ha lite olika inriktningar inom bygg va?

Ja, sambon säger också att det pratas om brist jämt och ständigt, men både hans förra företag och nuvarande menade att bristen inte handlat om nyexade/oerfarna ingenjörer, för dessa finns det massor av, utan båda företagen har velat anställa fler folk men velat ha ingenjörer med flera år på nacken. Men så är det nog lite inom alla branscher skulle jag tro ;) Och sen har ju faktiskt sambon aldrig haft svårt att få eller byta jobb så det är nog en sanning med modifikation...

Eller är du i fel del av landet? De byggingenjörer jag känner i Stockholm/Mälardalen (ganska många) som jobbar inom entreprenad eller på byggherresidan tjänar omkring 40-50 tusen före skatt (mer ju längre erfarenhet de har). De flesta är dock civilingenjörer, men så långt efter i lönestatistiken ska väl inte högskoleingenjörerna vara.

Jobbar på ett litet familjeföretag. ;) Men man måste ju börja någonstans! Är glad bara över att ha fått ett jobb. Är inte många företag som skulle lägga så här mycket ansvar på en ny exad ingenjör, men det är en annan historia.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 739
Senast: _Taggis_
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
Kropp & Själ Allsmäktiga buke jag behöver hjälp med att reda ut begrepp o veta hur jag skall gå tillväga! :bow::bow: Jag har varit sjukskriven sedan...
2
Svar
32
· Visningar
4 073
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar