Er månadsekonomi?

Jag gör budget varje månad och för över till sparkontot så fort jag fått lön. På så sätt sparar jag inte det som "blir över" utan gör tvärtom.

Räknar som sagt med ca 1000 för nöjen och shopping. Ingenting för "oförutsedda" saker, en nackdel när det kommer nåt kul i slutet av månaden dock men ger mer utrymme för sparande. Är det något allvarligt oförutsett finns ju pengar på sparkontot av just den anledningen.

Får in ca 20 500 efter skatt, delar alla utgifter för hem och bil med sambo men skriver här bara upp min del.

Bostad: 3200 kr, då ingår avgift, ränta, amortering, internet, parkering och hemförsäkring.
Bil: 2000 kr, ingår skatt + försäkring som jag delar med sambon och bensin som det bara är jag som betalar då det mest är jag som kör. Ingår inga kostnader för underhåll och reparationer, det får gå från extrakontot.
Mat: 2000 kr, då ingår allt som köps på mataffären.
Mobil: 250 kr
A-kassa och fack: 325 kr
CSN: 700 kr (betalar ibland mer och ibland mindre men i snitt)
Träningskort: 425 kr

Totala utgifter: 8900 kr
Sparar sen 5000 kr i månaden så då har jag kvar 6600 kr som uppenbarligen går åt till nöjen/kläder :p Oftast lägger jag jag dock 1000-2000 kr varje månad på ett "extrakonto" för att ha till oförutsedda utgifter så att sparkontot inte ska gå åt till sånt.

Får normalt in 18 600 efter skatt, om jag inte går skift eller jobbar övertid då det blir lite mer. Jobbar inom produktion i träindustrin. Men just nu sjukskriven och får in ca 12 500 fr försäkringskassan och 1 800 fr en försäkring genom jobbet.

Min sambo jobbar på McDonalds och får ut mellan 8 000 - 12 500.

Våra gemensamma räkningar:

Per månad

Bostadsrätt 3 390 kr
Bilförsäkring 280 kr
Hemförsäkring 120 kr
Mobilabonnemang 449 + 449 kr
Telia Tv + Internet 627 kr
El 325 kr
A-kassa 227 kr

Per år

Radiotjänst 2 076 kr
Bilskatt 2 200 kr
Mc-försäkring 2 500 kr
Mc-skatt 1 800 kr
Olycksfallsförsäkring 2 800 kr

Lägger väl ca 2 500 kr på bensin varje månad också och 3 000 - 4 000 på mat.

KL

Vårat huslån kostar precis under 2000kr per månad :)
Däremot kostar mitt privatlån (betalar av en studieskuld) en extra 2000kr. Det kommer dock vara borta inom tre år och räntan ligger under 3% just nu :)
Elen går på en 700kr per månad (vet inte riktigt vad han gör där hemma, vore ju trevlig om det var pga byggmaskiner men sådan tur har man väl inte :rofl:)
Mobiler 1000kr
Försäkringar 800kr (bil, hus, katt och livförsäkringar)
Bredband 500kr
Ingen aning vad som läggs på diesel, den drar lite iaf. Med dyr volvon var det 2000kr. Behändigt är att när vi köpte huset så halverades makens pendlingsavstånd och minskningen i bensinutgifter täckte upp avbetalningen på huset varje månad.

Ved har vi gratis både pga av våran mark och kontakter så i år blir det installation av kamin i öppna spisen och en vedspis i köket. Förra vintern kostade en pall med pellets 2000kr, som tur var va det inte så kallt för huset läcker som en såll genom väggarna och pannan håller på att ge upp, så en pall räckte två månader (tilläggsisolerade vinden dock). Hoppas på en mild vinter igen, men det är möjligt att maken stänger av övervåningen om det blir för kallt då alla värmekällor ligger på bottenplan. 99kvm är väl lite överdrivet också till en karl och en katt ;)

Det blir inte mycket över av makens lön då han investerar i renoveringar.

Jag bor dock utomlands så just nu har vi inte delad ekonomi egentligen då jag har en egen hyra (ca 4000SEK, nästan halva lönen :grin:)

Inkomst efter skatt ca. 19 000kr

Boende (el, bredband, avgift till brf, amortering och ränta): 6200kr
Mat: 2500kr
Bilen (inkl. bensin): 4500kr
Hästarna (stallhyra, skoning m.m.) 2500kr
Mobil, Tv-avgift m.m.: 500kr
Försäkring (bil, hem m.m.): 500kr
Donerar (WWF, WSPA, UNICEF, UNHCR och Barncancerfonden): 500kr
Automatiskt sparande: 600kr

Totalt: 17 800kr.

Resten lägger jag på nöje. Går +/- 0 varje månad typ.

Råkade trilla över denna tråden när jag satt och räknade ihop vad jag gör av med.

Såhär ser min ut just nu på ett ungefär... Detta var intressant,

Inkomst efter skatt; drygt 28 ´

Fasta utgifter; ( med avrundingar uppåt)

Bostad (avgift, ränta, amortering) 10500 varav amortering 2500
CSN 2100
Bil försäkring, skatt bensin 1000
Busskort 800
Försäkring 250
El 400
Tv radiotjänst + Telefon + padda + Dator 1200
Träningskort 300
WWF 200
Sparande ( i början av månaden) 5000

Summa fasta kostnader 21 750

Kvar; ca 6000 som ska gå till mat, fritidsintressen, mediciner, läkarbesök, frisör etc,
Det blir alltid pengar kvar av detta vilket blir ytterligare sparande, ofta sparande som används till resa eller inköp till lägenhet etc,

Kommentar; Dyrt boende, men jag har mitt drömboende som är stort vid havet. Så jag ser boendet inte bara som någonstans där jag sover utan något jag valt att satsa pengar på.

Mål just nu är att skaffa häst om något år. Kommer då se över budgeten igen. Skulle kunna se över många abonnemang etc samt behöver jag verkligen TV, träningskort etc.

Jag får ut runt 10 000 som student (CSN).

Boende - ca 5100 kr (ink bredband, tv osv)
Mat - Ca 1500 kr
Mobil - Ca 400kr
Bil - Ca 200 kr/månad (betalar inte bensin själv)

Resterande ska räcka till tågbiljetter (distansförhållande), kurslitteratur och nöjen. Jag längtar tills jag har lite mer pengar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 739
Senast: _Taggis_
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
Kropp & Själ Allsmäktiga buke jag behöver hjälp med att reda ut begrepp o veta hur jag skall gå tillväga! :bow::bow: Jag har varit sjukskriven sedan...
2
Svar
32
· Visningar
4 073
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar