equine dentist???

Sv: equine dentist???

Men du gör ju självklart som DU vill, det är inte vad vi diskuterar.

Vi har kommit fram till att ts häst har blivit utsatt för ett olagligt ingrepp, som hästägaren INTE har gett tillåtelse till.

Självfallet ska man inte stödja brott genom att betala för ingreppet. Dessutom har hästägaren INTE beställt eller beordrat ingreppet, om någon ska stå som betalningsansvarig är det den fodervärd (eller liknande) som beställt tjänsten.

Men även här tycker jag att man ska VÄGRA BETALA eftersom ingreppet är OLAGLIGT.

Jaha, men det var först när du fick fakturan som du började undra om en tandläkare får utföra det som utförts på din häst? Då du fick sms som sa att två vargtänder var utdragna undrade du inte då?
gulan

Men läs vad jag skriver.
Det är väl inte otillåtet för personer med rätt utbildning att operera bort vargtänder, varför skulle jag ha reagerat på det?
Det klart som f-n jag reragerar på en faktura med en fejkad titel, som dessutom saknar både adress och telefon.

Självklart ska man inte betala en faktura utan uppgifter om F-skatt, orgnr/personnr och självklart avsändare.

Oaktat vad fakturan avser.

Men du gör ju självklart som DU vill, det är inte vad vi diskuterar.
MEEEN........har jag sagt det? Att det är mig vi diskuterar?? Jag har ju förtydligat varför jag svarade som jag gjorde i mitt första inlägg. Jag fick uppfattningen att Ts blev upprörd då hon såg fakturan. Eftersom hon tidigare fått ett besked om vad som åtgärdat hästen och nöjd med det just då, och reagerade först då Ts fick fakturan i hand och såg summan. Och först DÅ började ta reda på vem som gjort jobbet.
gulan

Du har naturligtvis berättat för de som tränar (och som för tillfället har ansvar för din häst) att du inte alls godkänner den här fakturan.
En annan sak som slår mig. Vad för förtroende har du för de människor som tränar din häst? Det är ju egentligen de som felat här eftersom de tillåtigt en kriminell person utföra kriminella handlingar på dín häst.
gulan

Självklart ska man inte betala en faktura utan uppgifter om F-skatt, orgnr/personnr och självklart avsändare.
Och jag håller med dig! MEN tar man inte reda på sånt innan???? Jag tycker det är fräckt och fruktansvärt okunnigt att låta någon utföra ett arbete och SEN ta reda på hur det ligger till, då man ser var slutsumman hammnar. I detta fall har ägaren lämmnat bort sin häst i träning, då är det extra viktigt att ta reda på hur saker och ting ligger till. Det göres innan hästen går in i träning. I det här fallet tycker jag.......om jag får säga min mening att det är de som har hästen i träning som ska stå för den här kostnaden, och ska ochså polisanmälas eftersom de har ett ansvar för andras hästar och ska inte hyra in olaglig arbetskraft som utför olagliga handlingar.
gulan

Operativa ingrepp är förbjudna att utföra utan närvarande veterinär, likaså att sedera en häst om det inte utförs av veterinär!

Om det är den person jag misstänker så är han svensk och får sederingen av en veterinär som inte närvarar vid ingreppen utan han lägger sederingarna själv. Jag har tackat nej till att låta honom ens öppna munnen på mina hästar och avrått andra att låta honom ta bort vargtänder på sina hästar. Aldrig i livet att jag låter någon som medvetet bryter mot lagen undersöka mina hästar!

Operativa ingrepp är förbjudna att utföra utan närvarande veterinär, likaså att sedera en häst om det inte utförs av veterinär!
Bestrider jag det?
Aldrig i livet att jag låter någon som medvetet bryter mot lagen undersöka mina hästar!
Då antar jag att du är noggran med att kontrollera detta innan
en undersökning görs? Du låter inte det ske och i efterhand då plånboken ska öppnas börja kolla hur det står till med behörighet?
gulan

*kl*

Det kan inte ha varit en fd humantandläkare som sedan utbildat sig till veterinär och även utbildat sig till cert. equine dentist?
Det finns ju faktiskt sådana. Och en sådan borde väl få operera ut vargtänder o dyl?

Men du tycker fortfarande att det är OK att stödja den här sortens verksamhet? Uppenbarligen ljusskygg eftersom fakturan ser ut som ts beskriver?

Aldrig i mitt liv att jag tar på mig betalningsansvar för olagliga handlingar.

Men du tycker fortfarande att det är OK att stödja den här sortens verksamhet?
Citera mig där jag tycker att man ska det!! Allt jag säger att är: Man betalar för utfört arbete!! Vill man inte stödja kriminell verksamhet godkänner man inte behandling. Eller vad tycker du?
Ts har godkännt behandling godtagit vad som gjorts.NÄR fakturan kommer börjar först ifrågasätta hurvida behandlingen är utförd av behörig. Det är så dags då....när jobbet är gjort.
Jag anser att -I ett sånt här fall, där man lämmnar ifrån sig sin häst och låter någon annan ta hand om ens häst (tex inridning,utbildning, tillridning) så informerar man sig om vad för människor som tränaren har samarbete med. Främst vetrinär, tandläkare och hovslagare. Jag tycker att en seriös tränare talar självmant om detta.
gulan

Du skrev inlägget innan:
Aldrig i livet att jag låter någon som medvetet bryter mot lagen undersöka mina hästar!
Jag undrade:
Då antar jag att du är noggran med att kontrollera detta innan
en undersökning görs? Du låter inte det ske och i efterhand då plånboken ska öppnas börja kolla hur det står till med behörighet?
Så säger du igen:
Aldrig i mitt liv att jag tar på mig betalningsansvar för olagliga handlingar.
Då undrar jag åter: Då antar jag att du kollar upp innan handlingen utförs att det inte är kriminellt?
gulan

Eftersom hon tidigare fått ett besked om vad som åtgärdat hästen och nöjd med det just då, och reagerade först då Ts fick fakturan i hand och såg summan. Och först DÅ började ta reda på vem som gjort jobbet.
gulan

Återigen... Jag reagerade INTE på summan, pengar, beloppet (är jag tillräckligt tydlig?) utan på en yrkestitel som inte finns. Innan jag fick fakturan trodde jag att hästen var behandlad av en tandläkare.
Om personen i fråga hade sagt att en veterinär skulle komma ut och frågat om jag ville att h*n skulle kolla igenom hästen hade jag också sagt Ja. Jag hade inte kollat om personen ifråga är UTBILDAD veterinär. Jag tror att jag är en alldeles normal person i den frågan.

Du har naturligtvis berättat för de som tränar (och som för tillfället har ansvar för din häst) att du inte alls godkänner den här fakturan.

Ja, det har jag gjort.

En annan sak som slår mig. Vad för förtroende har du för de människor som tränar din häst? Det är ju egentligen de som felat här eftersom de tillåtigt en kriminell person utföra kriminella handlingar på dín häst.
gulan

Jag HADE stort förtroende. Kapitalet är förbrukat och hästen hämtas hem imorgon.
Jag har försökt att föra en dialog, men de tycks inte se det allvarliga i saken, trots att de har tävlings- och saluhästar värda flera hundra tusen. Det ansvaret får stå för dem.

Jag har försökt att föra en dialog, men de tycks inte se det allvarliga i saken, trots att de har tävlings- och saluhästar värda flera hundra tusen. Det ansvaret får stå för dem.
Jag förstår att du är upprörd. Jag står ändå fast vid att man betalar för utfört arbete. Det är inte den kriminellas fel att folk väljer att anlita denne. Det är vårt fel.
Jag hoppas att de som låter någon annan ha ansvaret för sina hästar ser till att ta reda på villka samarbetspartners de har eller kan tänkas ha. De allra viktigaste är ju vetrinär, tandläkare och hovslagare. Sen finns det ju terapeuter och massörer hästsnackare och massa andra som kan tänkas fingra på ens hästar, men att man klart och tydligt som hästägare säger att man vill veta vem det är, utbildning, certifierad OCH priset.
gulan

Nu tycker jag du halkar lite av banan...

"Det är inte den kriminelles fel..." Hallå! Att begå en kriminell handling är faktiskt KRIMINELLT, i det här fallet fullt medvetet och med en baktanke att sko sig på det.

Nej det tycker jag inte att jag gör. Men du slingrar dig ganska mycket och svarar inte på mina undringar.
De flesta här tycker man inte behöver betala för den handling som utförts eftersom det är en olaglig handling som gjorts. (överrens??)
Jag tycker - Man SKA betala för utfört arbete. Men jag verkar vara ensam? Jag har förståelse om man inte vill att obehörig ska röra ens häst........men då försäkrar man sig innan, och absolut om man lämnar bort sin häst och någon annan ska ha ansvaret.
Det är inte den kriminelles fel..." Hallå! Att begå en kriminell handling är faktiskt KRIMINELLT,
Bara så länge vi anlitar dessa eller hur??! Den här personen kan ju knappast tränga sig in i våra stall och utföra arbete på våra hästar utan att vi BETT om det.
i det här fallet fullt medvetet och med en baktanke att sko sig på det.
Sko sig och sko sig. Försörja sig kanske. Men vad som framgick av informationen så blev ts tillfrågad.
gulan

Hur lång tid ägnas åt hästen mun och tänder på vetrinärhögskolan då?
gulan

Veterinärutbildningen är en GRUNDutbildning. Vi har grunden klar för oss när det gäller anatomi och fysiologi med mera när vi är klara. Det tycker jag väger tyngre att kunna grunden och sen själv kunna bygga på med specialkunskaper än att direkt lära sig raspa utan att kunna den grundläggande anatomin och fysiologin bra.

Sen är man själv som veterinär ansvarig för att se till att man har tillräckliga kunskaper för det man gör. Dvs vill jag jobba med tänder får jag ju se till att vidareutbilda mig med det eller ta hjälp av en mer erfaren veterinär.

Dessutom kan en veterinär ställas till svars för sina misstag. Kan en sk hästtandläkare det? Nej!

Om en vet. för fel gäller försäkringar. Om en sk hästtandläkare gör fel gäller inga försäkringar.

/Maria

*kl*
Om en vet gör fel, och hästen reagerar mot smärtstillande och lugnande och får hjärtstillestånd, träder hans anvasförsäkring i kraft. Man kan kräva mervärdesskadstånd mm.

En equin dentist kan inte teckna en ansvarsförsäkring, eftersom det han gör är olagligt.

Är hästen försäkrad för 100' men värd 500' får man inte en spänn från ngt håll.

I mitt fall är det personen som tränar min häst som är ansvarig då hon påstod att en tandläkare skulle behandla min häst.
Enl vet. Johan Beck Friis på Sv veterinärförbundet är det juridiska ansvaret inte mitt utan den person jag anlitat och skrivit kontrakt med.

Du kan fortsätta ringa alla förbund som finns. Men du betalar det utförda arbetet snarast!
gulan

Det här lät ju som en order till TS. Hur ska man då kunna förstå att vad du eg menade var "Jag tycker du ska betala för utfört arbete trots att du inte var nöjd".

Jag skulle inte heller betala en faktura utan namn, adress med mera. Då skulle jag kräva en ny korrekt faktura. Om det var som i det här fallet så hade jag helt klart bestridit fakturan och anmält.

/Maria

Det här lät ju som en order till TS. Hur ska man då kunna förstå att vad du eg menade var "Jag tycker du ska betala för utfört arbete trots att du inte var nöjd".
Ok sorry......jag borde givetvis skrivit MAN betalar för utfört arbete. Mitt samvete säger att man tillåter inte någon utföra ett arbete och sen efteråt vägrar betala.
Jag skulle inte heller betala en faktura utan namn, adress med mera. Då skulle jag kräva en ny korrekt faktura. Om det var som i det här fallet så hade jag helt klart bestridit fakturan och anmält
Jaha ja......så du är ochså en sån där oseriös typ som inte tar reda på hur saker och ting ligger till före arbetet, utan låter gladeligen personen utföra arbetet och sen.......när allt är klart börjar knorra. Ja ja det är inte konstigt att hästfolk anses vara både oseriösa, inkompetenta och oärliga.
Jag skulle i det här fallet bli förbannad men även se mitt ansvar i det hela. Att jag varit godtrogen och inte informerat mig om vad för personer jag låtigt min häst stå hos. Skulle jag vägra betala skulle jag polisanmäla dem som hade ansvar för min häst, eftersom jag är säker på att jag har rätt. Ville jag inte gå så långt att polisanmäla, skulle jag betala och lära mig min läxa!
gulan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 994
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: bettysmatte
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka