equine dentist???

Sv: equine dentist???

Jag skrev polisanmäla o bestrida fakturan!
Jag anser inte att man skall behöva betala för olagligheter utförda under felaktiga premisser.
Inte konstigt att din underliga upp maning att omedelbart betala fakturan uppfattades som att du var inblandad.
Om en häst står uppstallad hos ngn annan för vidareutbildning så har man väl redan där överlåtit en del av ansvaret för hästen!!!!
PL

Jag anser inte att man skall behöva betala för olagligheter utförda under felaktiga premisser.
Så hästägaren står helt fri från skuld? Jag kan ge mig den på att om den här tandläkaren undersökt hästen, raspat lite och tatt 1000 spänn för det, hade det senare uppdagats att den ochså hade två vargtänder som måste bort.........hade det låtit.....det var den sämsta tandläkare jag anlitat (den som först gjorde jobbet).
Inte konstigt att din underliga upp maning att omedelbart betala fakturan uppfattades som att du var inblandad.
Jag lever själv efter devisen utfört arbete till belåtenhet (jag förmodar att hästen inte skadats förutom såren efter tänderna) jag betalar. Det händer att jag även betalar fast jag inte är helt nöjd. Det utförda arbetet är gjort och jag ska betala. Detta eftersom vi själva utför arbeten och tjänster och vill ha betalt för det.
Om en häst står uppstallad hos ngn annan för vidareutbildning så har man väl redan där överlåtit en del av ansvaret för hästen!!!!
Då antar jag att man måst polisanmäla de som har hästen i träning ochså, eftersom de har anlitat en kriminell person? Och det brukar inte ingå i avtal vad jag vet....
gulan

Det är "tandläkaren" o veterinären som begått olagligheterna här. Om utredningen skulle visa att den som anlitat "tandläkaren" har begått ett brott så lär det väl visa sig.
PL

Knappast i detta fallet eftersom hon inte var närvarande o inte tillfrågades ang vargtänderna.
När det gäller vad som står i djurskyddslagen om kirurgiska ingrepp tolkar jag det som att det är den som utför ingreppet som begår brott men visst kan djurägaren vara delaktig.
PL

Om jag som ägare får frågan om min häst ska UNDERSÖKAS kan jag mycket väl ge mitt medgivande.

Men om jag får frågan om obehörig får utföra olagliga operativa ingrepp på min häst är frågan helt klart NEJ.

Räcker inte detta som motivation för att bestrida fakturan och polisanmäla?

Jag hade aldrig i livet inom någon annan branch godkänt arbete utfört av obehörig.

Jag lever själv efter devisen utfört arbete till belåtenhet (jag förmodar att hästen inte skadats förutom såren efter tänderna) jag betalar. Det händer att jag även betalar fast jag inte är helt nöjd. Det utförda arbetet är gjort och jag ska betala. Detta eftersom vi själva utför arbeten och tjänster och vill ha betalt för det.

Vad är det för logik. :confused: Det är väl inte din sak att råda vilket förhållningssätt ts ska ha till att betala eller ej. Vill du betala utan att klaga så gör det, även om du är missnöjd men alla behöver inte göra som du.

Nej varför tror du det? MEN jag tycker att äger man djur ska man ha så pass mycket kött på benen att man tar reda på hur saker och ting ligger till. Jag tycker det är fuktansvärt oansvarigt att ge tillåtelse per telefon att "någon" får undersöka och min häst!! Och jag skulle överhuvudtaget inte låta någon undersöka eller behandla mina hästar om jag inte själv var med om jag inte själv ringt och ville ha en tjänst -även om det är en utbildad vetrinär med allt i "ryggen".
gulan

Jag gav tillstånd till att en tandläkare skulle kolla min hästs mun och åtgärda ev hakar.
Det är lätt att kliva upp på moralens höga hästar med facit i hand, och utan vetskap om den relation/förtroende som föreligger mellan mig och ryttaren i fråga.

Om jag som ägare får frågan om min häst ska UNDERSÖKAS kan jag mycket väl ge mitt medgivande.

Men om jag får frågan om obehörig får utföra olagliga operativa ingrepp på min häst är frågan helt klart NEJ.
Huvudet på spiken!

Detta är en verksamhet som behöver en fällande dom.
Polisanmäl o bestrid fakturan.

PL

Instämmer :bow:
Jag blir rädd när det både i tidningar och på lokalradion görs reportage om folk som omskolat sig från både det ena och det andra och numera kallar sig hästtandläkare. Utbildningen? En trestegs-kurs (3 x 2 veckor, eller något liknande) i USA.

Immer

Jag hade aldrig i livet inom någon annan branch godkänt arbete utfört av obehörig.
Det hade/har inte jag heller.
Om jag som ägare får frågan om min häst ska UNDERSÖKAS kan jag mycket väl ge mitt medgivande
.
Skulle inte jag. Vill nog veta vad för en jeppe som ska kolla mina hästar. Och varför!
Räcker inte detta som motivation för att bestrida fakturan och polisanmäla?
Då tycker jag att man tar reda på fakta FÖRST.....inte låta vederbörande göra ett jobb och sen vägra betala då man ser notan med hänvisning att personen gjort olagliga ingrepp.

gulan

Vad är det för logik
Jag sa:
Betala genast för det utförda arbetet. Tandläkaren kan säga 1600 för undersökning och raspning....vargtänderna är bonus.
Då hög du på stubben och frågade om det var jag som var tandläkaren. Nej svarade jag. Så säger peter_lundin till mig att med mitt uttalande kunde man ana att jag var inblandad. Då svarade jag: Jag betalar för utfört arbete och absolut alltid då jag sagt ja till behandling. därav mitt första inlägg. Då skriver du så här:
Det är väl inte din sak att råda vilket förhållningssätt ts ska ha till att betala eller ej.
Men är inte detta ett öppet forum? Där alla får säga sitt?
Vill du betala utan att klaga så gör det, även om du är missnöjd men alla behöver inte göra som du.
Har jag sagt att alla måste göra som jag. Jag skrev vad jag tyckte Ts skulle göra. Det struntar ju hon i eller hur. Ts gör som den Ts vill.
gulan

Det hade/har inte jag heller.
.
Skulle inte jag. Vill nog veta vad för en jeppe som ska kolla mina hästar. Och varför!

Då tycker jag att man tar reda på fakta FÖRST.....inte låta vederbörande göra ett jobb och sen vägra betala då man ser notan med hänvisning att personen gjort olagliga ingrepp.

gulan

Du plockar citat ur sitt sammanhang. Jag har aldrig ens antytt att jag inte skulle betala. Det är det mest oväsentliga i hela historien.

Jag gav tillstånd till att en tandläkare skulle kolla min hästs mun och åtgärda ev hakar.
Då är det din polare som ska har en redig utskällning och få stå för notan dvs. det jobb som är utfört, eftersom det var denne som hade ansvaret för din häst.
Så undrar jag: var tandläkaren svensk? Kan det förhålla sig så att den här tandläkaren ser dessa olagliga operationer som en del av behandlingen. Dvs. de flesta då han/hon säger att vargtänder finns vill att denne avlägsnar dem, och helt plötsligt så har någon sagt jag till behandling och sen vägrar betala och överväger polisanmälan. Kan det vara missförstånd?
Det är aldrig fel att som hästägare ta reda på lite saker innan man godkänner. Tex pris. Vad kostar det.
gulan

Jag har aldrig ens antytt att jag inte skulle betala. Det är det mest oväsentliga i hela historien.
Jaha, men det var först när du fick fakturan som du började undra om en tandläkare får utföra det som utförts på din häst? Då du fick sms som sa att två vargtänder var utdragna undrade du inte då?
gulan

Så undrar jag: var tandläkaren svensk? Kan det förhålla sig så att den här tandläkaren ser dessa olagliga operationer som en del av behandlingen. Dvs. de flesta då han/hon säger att vargtänder finns vill att denne avlägsnar dem, och helt plötsligt så har någon sagt jag till behandling och sen vägrar betala och överväger polisanmälan. Kan det vara missförstånd?
gulan

Men en s k hästtandläkare som arbetar i Sverige måste väl ändå hålla sig till de regler och lagar som gäller i Sverige?

Immer

Inte många. Men inte heller en veterinär har rätt att kalla sig hästtandläkare.
Men de har rätt att raspa, ta bort kapslar och vargtänder.
Och just för att munhålan inte ägnas så speciellt mycket tid på vetrinärhögskolan är jag ovillig att släppa in vetrinärhänder där.
Det är inte ofta en vetrinär skaffar sig gedigen erfarenhet på tänder, eftersom det jobbet inte är speciellt attraktivt och utför inte det så ofta. Det tar tid och inte så mycket betalt, och det är jobbigt och slitigt för axlar och armar.
Jag har mycket hellre någon som enbart ägnar sig åt hästen munhåla och tänder.
gulan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 994
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: bettysmatte
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II