equine dentist???

Sv: equine dentist???

Nej det tycker jag inte att jag gör. Men du slingrar dig ganska mycket och svarar inte på mina undringar.
De flesta här tycker man inte behöver betala för den handling som utförts eftersom det är en olaglig handling som gjorts. (överrens??)
Jag tycker - Man SKA betala för utfört arbete. Men jag verkar vara ensam? Jag har förståelse om man inte vill att obehörig ska röra ens häst........men då försäkrar man sig innan, och absolut om man lämnar bort sin häst och någon annan ska ha ansvaret.

Bara så länge vi anlitar dessa eller hur??! Den här personen kan ju knappast tränga sig in i våra stall och utföra arbete på våra hästar utan att vi BETT om det.

Sko sig och sko sig. Försörja sig kanske. Men vad som framgick av informationen så blev ts tillfrågad.
gulan

Ja, du är nog ganska ensam i åsikten att man ska betala pengar till kriminella personer som utför ett arbete de enligt lagen inte får utföra.
Din sista mening om att försaörja sig tycker jag är väldigt underlig. Är det ok att vara kriminell om det är för att försörja sig, eller vad?
Sen är det väl ganska onödigt att du skäller på TS på ett väldigt otrevligt sätt då hon inte ens hade bett om att få ett olagligt ingrepp utfört (det är väl iaf konstaterat, eller?).

De som menat att ts inte skall betala har även menat att hon skulle anmäla så vad surrar du om?
Om jag beställer ett arbete o den jag beställt av utför ytterligare jobb utanför sitt kompetensområde så är det väl självklart att jag bestrider!
PL

Tack, Peter. Jag hade slut på svenska för att förklara min ståndpunkt.

Gulan, jag tror inte vi är på samma planet vad gäller den här diskussionen. För mig är det självklart att inte stödja en kriminell företagare genom att betala för något denne inte får utföra. Punkt

Hästägaren har inte ens beställt jobbet.

De som menat att ts inte skall betala har även menat att hon skulle anmäla så vad surrar du om?
Ja, då kan jag hålla med om att man kan hålla inne betalningen. Saken kommer i helt annan dager om det struntas i båda.
Om jag beställer ett arbete o den jag beställt av utför ytterligare jobb utanför sitt kompetensområde så är det väl självklart att jag bestrider!
Det skulle jag nog ochså göra. Men jag förutsätter att en hästtandläkare kan dra ut vargtänder. Å huga jag har även sett hur utbildade vetrinärer gör. Många är de stackars hästar (travare) så fått utstå mycket smärta pga dåligt utdragna (läs avslagna) vargtänder.
gulan

Gulan, jag tror inte vi är på samma planet vad gäller den här diskussionen. För mig är det självklart att inte stödja en kriminell företagare genom att betala för något denne inte får utföra. Punkt
Suck.....nej det verkar inte så. Jag skulle inte heller stödja någon kriminell, eftersom jag noga hör mig för vad för person som ska joxa med mina hästar. Pungt.
Hästägaren har inte ens beställt jobbet.
Har du rätt i. Bara fått en förfrågan på sms.
gulan

Problemet är att det är olagligt för hästtandläkare att dra ut vargtänder utan veterinär medverkan(om ens då) vilket fastslogs redan i början av tråden.
PL

Det skulle jag nog ochså göra. Men jag förutsätter att en hästtandläkare kan dra ut vargtänder. Å huga jag har även sett hur utbildade vetrinärer gör. Många är de stackars hästar (travare) så fått utstå mycket smärta pga dåligt utdragna (läs avslagna) vargtänder.
gulan

Peter hann före...
Men jag kan tillägga att en humantandläkare jobbar på en välrenomerad hästklinik här i skåneland, just som ett komplement till övrig kompetens. Men det är ändå veterinären som delegerar och är ansvarig.

Min man är hovslagare och han är säkerligen mycket duktigare är de flesta veterinärer på den praktiska biten, men det skulle aldrig falla honom in att sedera, just för att det är olagligt! Inte heller ge sig på en fånghäst innan den har fått adekvat behandling av veterinär.
Man håller sig inom lagens råmärken punkt slut!

Senast ändrad av en moderator:

Jomen alltså jag hajjar det där med att hästtandläkare eller hovslagare inte får enligt lag varken ge lugnande eller bedövning eller dra ut tänder.
Och det är helt i sin ordning att du håller inne pengarna om du tänker polisanmäla.I det här fallet är jag osäker på om båda ska polisanmälas av dig, eller om det i ditt fall handlar om de som hade ansvar för din häst och de sedan i sin tur får polisanmäla käftisen. Eller det kanske någon annan sköter om.
Gör du inte det tycker jag att du är ohederlig. Jag har ju flera gånger i den här tråden förklarat varför jag tycker så (dvs. man tar reda på innan utfört.........och ja allt det där) och det är ingen som riktigt vill bemöta just det, utan går som katt kring het gröt och berättar och förklarar en massa andra saker för mig. Men det är ok.
gulan

Nej, jag tänker inte skrynkla ihop fakturan och passera den till papperskorgen, då får jag kronofogden efter mig.

Om jag väljer att polisanmäla finns ett konto att sätta pengarna på under en tvist.
Eller också betalar jag och skiter i att polisanmäla. Det är de alternativ jag har.

Lite kuriosa: Jag frågade min vet idag vad det skulle ha kostat, 800 exl moms, mediciner och resa
"tandläkaren" kostade 1500 exl moms och resa. Påpassligt har han ju inte specat mediciner eller utfört arbete utan kallar det för "munvård".

Senast ändrad av en moderator:

Ok sorry......jag borde givetvis skrivit MAN betalar för utfört arbete. Mitt samvete säger att man tillåter inte någon utföra ett arbete och sen efteråt vägrar betala.

Jaha ja......så du är ochså en sån där oseriös typ som inte tar reda på hur saker och ting ligger till före arbetet, utan låter gladeligen personen utföra arbetet och sen.......när allt är klart börjar knorra. Ja ja det är inte konstigt att hästfolk anses vara både oseriösa, inkompetenta och oärliga.
Jag skulle i det här fallet bli förbannad men även se mitt ansvar i det hela. Att jag varit godtrogen och inte informerat mig om vad för personer jag låtigt min häst stå hos. Skulle jag vägra betala skulle jag polisanmäla dem som hade ansvar för min häst, eftersom jag är säker på att jag har rätt. Ville jag inte gå så långt att polisanmäla, skulle jag betala och lära mig min läxa!
gulan
Ursäkta!!! Men vad är det som krypit upp därbak på dej o dött??
Du hackar o skäller på alla här!!!

Problemet är att det är olagligt för hästtandläkare att dra ut vargtänder utan veterinär medverkan(om ens då) vilket fastslogs redan i början av tråden.
PL

Eftersom du nämner ordet hästtandläkare:

Vad krävs för att man ska få kalla sig hästtandläkare?
Hur många hästtandläkare finns det i Sverige?

Jag bara undrar, eftersom man ofta hör/läser att folk haft ute hästtandläkare till sina hästar. Någonstans i bakhuvudet har jag en uppgift om att det bara skulle finnas en enda hästtandläkare i Sverige, en person som är både humantandläkare och veterinär. Den uppgiften är iofs några år gammal - har det tillkommit fler med den utbildningen?

Immer

Det krävs ingenting för att få kalla sig hästtandläkare.
PL

Tack, det var det jag misstänkte.
Och alldeles nyss var det ett inslag i vårt lokala nyhetsprogram "Sydnytt" om en hästtandläkare. H*n hade blivit arbetslös för tre år sedan (jobbade i en helt annan bransch) och satsade då på att åka till USA och utbilda sig till hästtandläkare. H*n hade varit över i USA fyra gånger under två år, och det var där h*n blivit certifierad. H*n sa också att certifiering inte krävs i Sverige.
I "Sydnytt" berättades även att hästen h*n behandlade i inslaget fått lugnande medel, men inget nämndes om någon veterinär.
Nu har dock samma "hästtandläkare" varit med i lokaltidningen tidigare (tror t o m att det var samma häst h*n behandlade) och där stod att det var en veterinär med och att det var veterinären som sederade.
Tråkigt att TV inte kunde berätta detta, folk kan lätt få för sig att "hästtandläkarna" får fixa bedövningen själv.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
588
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 989
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: bettysmatte
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
732
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka