M

Mithra

är det någon som vet hur ensillage håller sig näringsmässigt! Tex om man fortsätter fodra med fjolårsensilge i höst, hur är näringen på det i förhållande till nytt enilage. Vet ju att det försvinner på hö men hur är det med ensilage, / hösilage? Finns det något bäst före datum på det överhuvudtaget?
Lite funderingar bara eftersom det knappast lär bli gott om hö och hösilage i höst efter denna sommaren... :crazy:
 
Jag kanske är helt fel ute..men jag tror att fjolårets är bättre, dels för att det är "tunnare" vilket gör det mer lätt ätet för en häst. Men med näringen..tja det berornog på från år till år
 
ja just det, jag menar givetvis hösilage, :crazy: men med samma fråga, om bäst före datum, och om näringen minskar . :rofl:
 
ja man kan ju aldrig veta .det beror nog på var man bor och så.jag köpte fjolårshösilage för att stödutfodra i hagen med nu, så jag tänkte mest på hur det ghåller sig, och hur länge, om det skulle vara lönt att köpa in mer till hösten, eller om man ska försöka att hitta detta årets. Det ser grönt och fint ut!
 
De som pressar och plastar åt Flyinge, pressade åt mig förra sommaren. De påstod att de fodrat balar på tredje säsongen med oförminskat näringsvärde. Dvs de var då 2½ till nästan 3 år gamla.

Självfallet gäller att balarna är bra från början, ordentligt plastade, förvarade på rätt sätt, inte har några skador osv.

Två år gamla balar har jag fodrat med flera gånger. Kommer även göra det i år, då vi fick så stor skörd förra sommaren att det räcker hela denna vinter också :D.

Jag har analyserat på nytt inför år två och det har inte diffat mer på ursprungsanalysen än man kan förvänta när man tar olika prover ur samma skörd. En gång fick jag t.o.m. lite högre värden än första analysen året innan.
 
Varför ska man inte ge dem ensilage? Det får mina, funkar jättebra.
 
Skillnaden mellan ensilage och hösilage är att ensilaget är något blötare. Det innehåller alltså mera vatten. Någon annan skillnaden finns det inte vad jag vet.
 
Jo men jag har för mig att man sprutar i något i balarna också. ska kolla med pappa när han kommer hem. han snackade om det igår
 
man sprutar i myrsyra i ensilage för att konservera det och det är inte hälsosamt för hästar. hösilage konserveras av maturliga mjölksyrabakterier. en annan sak som gör att man inte vill ge hästar ensilage är för att det är för blött. det ökar risken för botulism, vilket är en nervsjukdom som slår ut hela matsmältningskanalen. detta skall man vaccinera mot om man ger blött hösilage eller ensilge. men ensilage är gjort för att ätas av komagar.
 
Ensilage

Här står det lite fakta om ensilage. Vi använder inte myrsyra! Och så vaccinerar vi självklart mot botulism.
 
jag har vart med en antal gånger när ensilagebalar har pressats! när man tar upp fodret i pressen så tillsätts det myrsyra, iallafall hos alla bönder jag har vart med hos när vi pressat. det är därför ensilage har en annan lukt!
 
Ensilage har en speciell lukt just för att det är konserverat! Läste du inte på länken? :smirk:
 
jasså?!? så hösilage är torkat på skulle då?? det är konserverat av mjölksyrabaktrier, därav mild naturlig lukt. ensilage konserverat av myrsyra(eller andra konserveringssyror) därav den lite mera sura lukten. man måste tillsätta konserveringssyra i ensilage för att det är så pass blött. annars blir det dåligt.
 
Hösilage ÄR ensilage. Benämningen "hösilage" indikerar att det är lite torrare, men annars är det ingen skillnad.

Man kan tillsätta syra eller andra konserveringsagenter i ensilage, men man gör det inte alltid. När man gör det är det i syfte att förbättra den naturliga konserveringsprocessen.

Konserveringsprincipen för ensilage (och därmed hösilage) är att gynnsamma bakterier ska bilda syra i balen/silon.

Det går alltså utmärkt att fodra hästar med ensilage, med eller utan tillsatser i.
 
Det som lucillehornline säger är sant. Man tillsätter myrsyra i ensilage, och det är blötare. Därför är det inte bra för hästmagar. varför skulle det annars heta olika saker om det inte var någon skillnad? Hösilage och ensilage är INTE samma sak! Jag har själv frågat bonden som plastade vårt hösilage. han äger en stor gård med hästar, och han sa så i alla fall!
 
Hösilage är en populär benämning på ett torrare ensilage. Rent vetenskapligt finns det inget som heter ensilage, men termen är allmänt vedertagen.

Konserveringsprincipen för ensilage och hösilage är att de gynnsamma mjölksyrabakterierna ska sänka pH i balarna/silon. Att sänka pH är ett sätt att begränsa livsutrymmet för de skadliga mikroorganismer som annars kan angripa fodret. Ett annat sätt att hindra mikroorganismer är genom att ta bort vattnet, som när du torkar gräs till hö.

Det gäller alltså att få en bra pH-sänkning i ensilaget. Vid rätt förhållanden (lufttät lagring, tillräckligt med snälla mjölksyrabakterier samt näring till mjölksyrabakterierna) sköter naturen processen själv.

För att säkerställa en bra process kan man ibland tillsätta något för att hjälpa naturen på traven. Man kan tillsätta syra, man kan även tillsätta näring till mjölksyrabakterierna eller någon annan ensileringsagent.

Din bonde har inte fel när han säger att han skiljer på ensilage och hösilage. Med hösilage menar han att gräset torkas lite mer innan det plastas och att det är lite torrare. I och med att det är torrare brukar man inte behöva tillsätta något eftersom den sänkta vattenhalten också hämmar mikroorganismerna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 864
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 812
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 826
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp