Måste bara fråga: Vad var det du förstod eftersom du nu börjar om från början igen?
Tycker att Alpha har förklarat detta på ett jättebra sätt.
 
Jag förstår hur hon menade nu, men hon påstår att man kan fodra hästar med ensilage. Och det påstår jag att man inte kan.
 
Det går utmärkt att fodra hästar med ensilage.

I hästens magsäck utsöndras magsaft som har ett pH långt under ensilagets. Det är meningen att fodret som når magsäcken skall utsöndras för lågt pH för att döda eventuella skadliga bakterier i fodret.

Efter den pH-sänkning som sker i magsäcken, och som alltså sker oavsett vad hästen äter, har kroppen ett system där det utsöndras buffrande substanser som neutraliserar innehållet i mage och tarmar.

Är man orolig för lågt pH i magsäcken skall man undvika att ge kraftfoder istället.
 
(lånar knapp)

Håller med alpha, pH i normalt ensilage är inte så lågt att det är något problem för hästarna. Jag antar att anledningen till att man velat vara försiktig med att ge ensilage till hästar dels beror på tradition, och dels på rädsla för botulism, vilket man ju nu kan vaccinera mot. Däremot stämmer det att ensilage är surare än hösilage. Det beror på att hösilaget är så torrt att mjölksyrabakterierna klarar sig sämre, och eftersom de då bildar mindre mjölksyra sjunker inte pH lika mycket. I många fall är gräset i hösilagebalarna konserverat pga att de är lufttäta, inte pga att de är sura.

Ofta använder man någon form av tillsatsmedel också då man pressar hösilage till hästar. Det kan vara lämpligt just därför att grönmassan ofta är torrare och då svårare att pressa så att all luft försvinner ur balen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 864
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 812
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 826
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp