Ensamtid för kissemiss/ar

Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Dagens domesticerade katter är inte asociala varelser. Nyare forskning på katters beteende krossar den myten.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Det är klart de inte är, men de är ändå ensamma av naturen. Katten är väl en av de djuren i världen som gjort minst förändringar i utseende och beteende sen den upptäcktes. Den har lärt sig att leva med oss människor och med andra katter. Vissa raser är mer sällskapliga än andra, men det är framavlat.

Katter är inte som hundar, hundar är flockdjur som verkligen behöver en flock och en ledare. En katt klarar sig själv och lever ofta själv om den får möjligheten att välja. Den lever som sagt tillsammans med andra katter om det är nödvändigt, pga mat och liknande eller att de inte kan välja på annat sätt.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Dagens domesticerade katter är inte asociala varelser. Nyare forskning på katters beteende krossar den myten.

Att en art är solitärt betyder inte att de är asociala. Det är ett vanligt missförstånd.

Att en art är solitär betyder varken mer eller mindre än att den vuxna individen under naturliga omständigheter lever ensam eller med ung avkomma. Och ja, det är så även tamkatten lever om den förvildas och inte utfodras av människor. För att kolonier ska bildas krävs det att det finns god tillgång på mat vilket i praktiken innebär människor som utfodrar (eller som samlar matavfall på en plats). Under sådana omständigheter är det många solitära djur som helt plötsligt börjar acceptera att leva väldigt nära varandra tex. björnar.

Vi kan gå igenom alla de etologiska och rent fysiologiska mekanismerna som visar på att katten är ett solitärt djur. Inducerad ägglossning (en väldigt typisk anpassning hos solitära arter). Ett immunförsvar som är inte är rustat för att leva i stora grupper (när en kattgrupp överstiger 5 individer ökar risken för sjukdom kraftigt.... 5 st är ungefär en kattmamma och hennes kull). Stresskänslighet, alla vet att ju fler innekatter du har ju större risk har du för osämja, hos flockdjur har du inte alls samma känsliga situation. Katter jagar inte tillsammans. Hur mycket de än gillar att leka med sin kattkompis så när det väl kommer till jakt så jagar de inte tillsammans (jämför med tex. hundar). Kattens språk är utvecklat för att kommunikation ska ske på avstånd.

Det här betyder inte på något sätt att katten saknar sociala beteenden (alla katter lever i grupp i början av sitt liv) eller att de inte uppskattar sällskap. Dessutom avlar vi idag selektivt på katter vilket innebär att vi gynnar de mest sociala individerna.

Men genom att förneka kattens ursprung gör man inte någon en tjänst eftersom man då får svårare att förstå hur och varför katten fungerar som den gör.

Även i djurparker håller man solitära djur (tex. björnar) i par eller mindre grupper som en form av miljöberikning, social berikning. Något som fungerar väldigt bra förutsatt att miljön i övrigt är bra. Asociala arter sätter man dock inte ihop i grupper eftersom de tenderar att vilja döda varandra i hög utsträckning. Bland asociala arter finner vi tex. vissa reptiler. De mest extrema fallen är kanske de ormar som tom. beter sig asocialt under parning dvs. hanarna tvingar honorna att öppna sina kloaker annars stryps de till döds eller varför inte spindlar med honor som dödar hanen efter parning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 308
Senast: Asko
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp