Ensamtid för kissemiss/ar

angiepangie

Trådstartare
Hur länge tycker ni det är okej att lämna en katt ensam?
Både regelbundet och mer oregelbundet, tänker hur många timmar när ni är på jobbet, hur många timmar när ni är borta över dagen osv.
Anser ni att det gör någon skillnad i hur lång tid man kan lämna dem om man har två katter?

Har hört så många olika bud så tänkte att det kan vara intressant att höra era åsikter :)
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Vi har lämnat våra ibland när vi åkt bort själva hemma med till syn minst 2 gånger om dagen. De håller sig lugna och gör inte mycket väsen av sig, oftast så sover de när man kommer hem igen :d
För övrigt är jag arbetslös så är hemma med dem större delen av dagen när jag inte är i stallet och de är ju faktiskt katter och självständiga djur. :p
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Tillsyn 2 ggr/dygn dvs. grovt sett tillsyn med 12 timmars mellanrum. Längre tid än så skulle jag inte lämna dem ensamma (inte bara pga. lagstiftningen). Händer någonting är 12 timmar bra långt nog ändå.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

När vi vart borta 1 dygn som när vi var på konsert tex! De är sällan ensamma hemma som sagt men ibland så. Vi har ingenstans att lämna dem och jag vill inte lämna iväg dem på nått pensionat då våran hon katt bli stressad av nya människor!
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Tillsyn 2 ggr/dygn dvs. grovt sett tillsyn med 12 timmars mellanrum. Längre tid än så skulle jag inte lämna dem ensamma (inte bara pga. lagstiftningen). Händer någonting är 12 timmar bra långt nog ändå.

Samma här :)
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Våra katter är kanske ensamma 2-3gånger om året och de har de inte dött av ;);)
Finns de katter som har de värre ...
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Det måste väl vara rätt stor skillnad om det är innekatter eller katter som kan gå ut och in som de själva behagar och vad man menar med "tillsyn"? Jag skulle tycka det är rätt OK att lämna ute/innekatter med bara mat/tillsyn rätt länge, kanske tom för 2 veckor om jag litade på den som såg till katten. (Senast vi var borta nästan så länge hade de sällskap över helgen + någon extra dag)

Däremot skulle jag inte tycka att det är OK att en innekatt som får mat och tillsyn "= ser frisk ut" men inte aktiverad/stimulerad och får sällskap en bra stund blir lämnad flera dagar.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Våra är ute katter, kommer och går sommde vill fast vi bor i lägenhet. Men vi har egen dörr och egen hall då huset egentligen inte är ett lägenhetshus. Vi bor på övervåningen och grannarna på nedervåningen. Därför vi flyttade hit så katterna ska kunna gå ut och in som de vill.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Jag vet inte vad jag tycker är ok men jag kan berätta hur jag gör hos mig.

Vi är två personer som båda jobbar "ungefärlig kontorstid" och är borta (inklusive transporter) 9-10 timmar per dag. Vi åker och kommer med lite olika mellanrum, så oftast är vår katt ensam mindre än 9 timmar.

Ibland gör vi saker direkt efter jobbet, t.ex. åker och tränar. Då kan det bli uppemot 12 timmar i ett sträck. Det brukar bli någon gång per vecka som ingen av oss kommer hem direkt efter jobbet.

Ibland kommer vi hem efter jobbet, kelar + leker med henne och ger henne mat. Sedan åker vi iväg igen till stall, träning eller kanske går ut med en kompis. Då kan hon åter vara ensam 3-4 timmar.

Någon dag kan jag jobba hemifrån, och på helgerna är vi oftast hemma mera.

Jag kan inte lämna min katt med enbart tillsyn då hon är väldigt sällskapssjuk och blir ledsen och orolig om hon är ensam för länge. Hon är hellre på ett nytt ställe med en okänd människa än helt själv.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Våra katter är sällan ensamma mer än 8 h/dag.
Jag pluggar på distans så jag är ju hemma rätt mycket. Ibland jobbar både jag och sambon, då kan katterna vara ensamma ganska länge (från ca 05-15 en "dålig" dag). Men oj vad de tjatar när vi kommer hem! Lillan är fruktansvärt kelsjuk och vill alltid vara nära. Just nu ligger hon med båda baktassarna på mitt tangentbord.
Dessutom brukar hon sova under täcket mellan knäna på antingen mig eller sambon. Oj vad orolig hon blir om hon inte får vara nära!
Stora katten är inte alls lika beroende, hon skulle förmodligen knappt bry sig om vi lämnade henne hela dagen.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

De är ju så olika. Som pappas katter de är knappt inne på sommaren förutom att de kommer in och äter nån gång ibland. Vintertid går de i stället knappt ut :p:p
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Knapplånar och svarar lite allmänt sådär ^^

Jag har två kissemissar som får vara ensamma när jag jobbar i princip. Ibland jobbar jag 5 timmarspass, ibland 10.
Ska jag jobba länge försöker jag fixa så att någon kommer och tittar till dom och kollar att allt är i ordning.
Mina två verkar inte ta illa vid sig vid att vara ensamma då dom roar varandra rätt mycket utan det är mest för att inget ska ha hänt eller så.

Dom är innekatter så vet jag att jag ska jobba länge en dag försöker jag aktivera dom lite i förebyggande syfte och det verkar fungera rätt bra :)

Förstår ju att det skiljer från individ till individ men dessa tror jag skulle fara mer illa av att åka runt än att stanna hemma och ha lite mer ensamtid.
Nu har jag ju tur och har en syster som kommer hit och sover när jag jobbar natt, ska iväg osv så det löser sig rätt fint ändå.

Anledningen till att jag frågade var att det var en diskussion på jobbet där några hävdade att så länge dom hade mat, vatten, möjlighet till aktivering och tillgång till kattlåda kunde de klara sig rätt så länge med bara tillsyn och några andra hävdade att dom var som hundar som absolut inte ska vara ensamma längre än ett par timmar.

För mig beror det mycket på hur katten/katterna är :)
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Jobbar ibland över tio timmar om dan och det har gått jättebra. Men tydligen inte över natten för personen som skulle mata en kväll sa att hon hade varit alldeles till sig och bara irrat runt och bölat. Inte hade hon ätit heller. Undrar om katter brukar vara så? Hon är väldigt matglad annars. Hon är ju van att jag alltid är på plats från runt 20:00 till morgonen och nu har jag dessutom gått ner i arbetstid för att plugga distans och då vill hon vara med mig konstant. Öppnar jag dörren går hon inte ut förrän hon ser att jag är på g att gå ut.

Hon är ju en omplacering om det har något med saken att göra.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Är det flera katter är det okej att undantagsvis lämna dem ensamma i 12 t, är det en ensam innekatt är det väldigt oschysst att låta den vara ensam mer än några timmar.

Katter älskar sällskap, båda av andra katter och människor. De är inte alls ensamvargar eller osociala.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Katter älskar sällskap, båda av andra katter och människor. De är inte alls ensamvargar eller osociala.

Det är ju faktiskt det de är, ensamvargar. Från första början så har katter levt ensamma i det vilda, möjligtvis att de levt två honor tillsammans för att uppfostra ungar, annars är katter ett oerhört ensamt djur som faktiskt för det mesta trivs bäst som ensamma.

Däremot är jag faktiskt ganska emot att ha bara en katt om den är innekatt, tycker man ska ha i alla fall två, om nu katten inte visar att den vill vara ensam.
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Vår hon katt är en riktig ensam katt men nu har vi ju två iallafall även om honan hade klarat sig bra utan vår kastrerade hane :p
Så ja de är ensam vargar till stor del!
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Jag har haft katt i många år men fick väldigt många "aha-upplevelser" när jag läste den här boken för några månader sen. Alla kattägare borde läsa den!
 
Sv: Ensamtid för kissemiss/ar

Det är de inte alls, jag har och har haft många katter och de är definitivt inga ensamvargar! De sover, äter och leker tillsammans hela tiden.

Ser man på förvildade katter så bildar dessa snabbt kolonier, de går inte ensamma på varsitt hörn.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 308
Senast: Asko
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp