Ensamstående?

Status
Stängd för vidare inlägg.

chilling

Trådstartare
Hej!
Finns det någon ensamstående här? Hur klarar ni er rent ekonomiskt?
Har ni varannanveckas boende med barnen? Hur bor ni och med vilka kostnader?
Har någon ensamstående råd att ha häst?

Kanske blir ensamstående eventuellt och därav frågan....
 
Sv: Ensamstående?

Jag är ensamstående med två barn.
En 5-åring som bor mån, tis och varannan helg hos sin pappa.
Och så har jag en 6-månaders som bor hos mig på heltid, och det ska han fortsätta med ett bra tag till.
Min inkomst består av föräldrapenning, bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll. Bor i en trea.
Skulle aldrig ha råd att ha häst. Det är knappt så jag har råd att ha min katt.
Mina pengar räcker till hyra, internet, telefon, kläder, filmer och billiga nöjen.
Skulle jag jobba skulle jag få ut lika mycket pengar i månaden ungefär.
I alla fall om jag jobbade på mitt förra jobb.
 
Sv: Ensamstående?

Förstår att det är tajt med ekonomin. Hästen lär bli det första som ryker för min del. Fattar inte hur den del har råd att ha häst, de måste ju ha föräldrar som hjälper till eller nått?
 
Sv: Ensamstående?

Om jag absolut ville ha häst skulle jag kunna omprioritera hur jag bor osv. Däremot skulle TIDEN inte räcka till att ha häst...
 
Sv: Ensamstående?

Ja, det är ju kämpigt med pengarna. :crazy: Jag är ju enastående med tre barn (2, 5 och 7).
Men jag bor faktiskt i egen villa med hästarna på gården (helt vanligt villatomt, dock, har ingen åkermark). Har två hästar. Hinner ju inte rida, men barnen rider då och då på lillhästen.
Har ett vanligt lågavlönat deltidsjobb och får minimi underhåll (pappan betalar inte, så jag får statliga pengar då...).
Till min fördel var att jag har fått tomt och hus i gåva av mina föräldrar för länge sedan (privat egendom), och att mitt ex inte hade giftorätt i dem. Så de omfattades inte av skilsmässan öht. Däremot har jag en hel del i lån för en ombyggnad, byggnad av stallet och dessutom köp av sommarstuga (som exet fick vid skilsmässan). Så nästan halva lönen går till räntor och amorteringar.
Men jag har hästarna i lösdrift, verkar själv (jag KAN sko, men väljer att inte göra det). Är stamkund hos min höbonde, som kan vänta på betalning rätt lång tid om så behövs. Han vet att han alltid får betalt, även om det kan dröja. Och på nåt sätt lyckas jag få det att gå ihop. Iaf hittills. :crazy: Men visst, jag har jämt obetalda räkningar. Det viktigaste är att man meddelar NÄR folk får sina pengar och inte bara lämnar obetalt. Gör man så att folk blir arga på en, har man svårt att klara sig. Är man en trevlig prick, som alltid betalar, men meddelar om man betalar lite senare, då är det inga problem, och s g s gnisselfritt.
Men det är helt klart att man får vänja sig vid en annan standard än när man var två vuxna i hushållet. :cool: Jag tycker dock att den STORA fördelen är att man får planera ekonomin själv. Mitt ex bara MÅSTE köpa nån teknisk grej för sista pengarna, så att man inte hade pengar till mat sista veckan innan lön. Nu har jag inga sådana stressmoment. :smirk:
 
Sv: Ensamstående?

Nä, tiden lär inte räcka till. Det är väl rent och skärt önsketänkande att vilja ha hästen kvar. Tror inte jag är särskilt rationell i mitt tänkande just nu...
 
Sv: Ensamstående?

Hej!
Skönt att höra någon som bor i hus!!
Hästen kommer bli tuff att släppa men det värsta blir att sätta sig i lägenhet..
Skulle verkligen vilja kunna köpa mig ett radhus eller litet hus, men det finns nog inte pengar till det.
Hur mycket lägger ni på boende av er månadsinkomst? Vad är egentligen realistiskt att lägga? Brukar man säga ca 40% av inkomsten?

Du har helt rätt i att det gäller att hålla sig väl med de man ahr räkningar hos och säga till om man blir sen emd betalningen, det brukar alltid lösa sig!
 
Sv: Ensamstående?

Jag bor också i hus och är ensamstående. Än så länge går det bra :)

Det finns ju många hus runt där jag bor som är väldigt mycket billigare, även om man har lån på hela, än vad en hyreslägenhet kostar i månaden. Prioriteringsfråga. Måste man verkligen bo där det är som dyrast?

Mina bokostnader uppgår till drygt 30% av min disponibla inkomst (inkl. barnbidrag och underhåll).
 
Sv: Ensamstående?

Jag är ensamstående med fyra barn (13,12,9,5 år gamla),villa (sen -98),vovve (sep.-06) och häst (maj -06).Min näst yngsta bor varannan vecka men resten hemma,hästen står uppstallad tre mil bort,jag jobbar heltid men som tur är bara kväll och natt och det funkar ok.
Jag har däremot valt att sälja huset och flytta till lgh för även om jag har/haft ett billigt hus så tar huset och trädgården massor av tid som kan användas till trevligare saker :)
 
Sv: Ensamstående?

Enastående mamma med två barn, bor på hästgård, galet men välbetalt jobb. Barnen bor hos mig och är hos sin pappa varannan helg. Tre hästar hemma och ganska låga boendekostnader sen jag la om lånen.
Efter senaste löneförhöjningen klarar vi oss, innan var det hela tiden back varje månad.

Jag tjänar ungefär lika mycket som två normalavlönade personer, annars hade det aldrig gått.
 
Sv: Ensamstående?

Ensamstående med två pojkar 3 och 4,5 år gamla, sedaqn ett år tillbaka. Hyr hus som är veduppvärmt eller eluppvärmt beroende på vad man tycker att man vill ha. har försökt att få det eluppvärmt men jag kan inte dra runt ens 20 grader inomhus ekonomiskt så det är ved som gäller (och det är skittråkigt att släpa på och hantera och svinkallt med 14 grader på morgonen trots 25 kl 22 kvällen innan.....) nu. Hushållselen ligger ändå på runt 3500 var tredje månad så det är högt så det räcker och blir över. Hyran ligger på 3500 kr och är väl likvärdig en tvårumslägenhet i en mindre stad kan jag tänka mig. I alal fall har jag betalat 3425 för min eluppvärmda tvåa tidigare. Huset är på 5 rum och ca 100kvm.

Har stall och hade kunnat ha häst hemma och hyra hage, men av olika skäl hade jag min travare inhyrd, men numer ä hon ute på foder. Istället bor det 9 höns och en tupp, tre kaniner och två marsvin i stallet. Här inne bor förutom jag och barnen mina hundar och hamster och ekorre.

Jobbar 28 timmar i månaden och på det tjänar jag 2300 ungefär, får bostadsbidrag, barnbidrag, barnpension och omställningspension från min bortgågna make. Så jag överlever än så länge i alla fall.
 
Sv: Ensamstående?

Ensamstående sen något över två år tillbaka. Son 5 år nu, varannan vecka boende så inget bidrag till någon av föräldrarna. Bor i hus med en par hektar mark till och har kvar hästen. Två katter och en kanin. Förstås hade jag haft ett "lugnare" liv om jag gett upp huset men jag älskar just det huset och den platsen och bestämde mig för att göra ett försök iallafall. Ekonomiskt har jag varit duktig på att prioritera och pengarna har räckt till alla räkningar alla månader hittills. Har inte en enda dag ännu ångrat huset!! Tidsmässigt är det kämpigt och varannan vecka när sonen är hemma har jag inte ridit alls och även försökt ha medryttare som kommit vardagarna då så vi inte varit och mockat heller. Sonen måste ju alltid komma med till stallet och vara med på allt stalljobb när man är ensamstående och sonen måste ju få göra andra saker som han vill göra också och inte bara hänga med på mina grejer. Jag hade inte klarat hästen varannan vecka utan massvis med hjälp! Varannan vecka när jag är själv vete katten hur jag skulle överlevt psykiskt om jag varit tvungen att ge upp hästen.

Första tiden var värst, nu har två år gått, jag har gått upp från 80% till 100% i arbetstid och fått tre löneförhöjningar så ekonomiskt är det hur lätt som helst NU jämfört med DÅ.
 
Sv: Ensamstående?

Det är den jag fick av dig, den lilla. Han klarar av sina damer bra, tror till och med att han fick dem att börja värpa:)
 
Sv: Ensamstående?

Hej!
Finns det någon ensamstående här? Hur klarar ni er rent ekonomiskt?
Har ni varannanveckas boende med barnen? Hur bor ni och med vilka kostnader?
Har någon ensamstående råd att ha häst?

Det är en definitionsfråga om jag är ensamstående, men jag betalar mitt boende själv i alla fall. Ekonomiskt sett är frågan tillämplig på mig.

En tonåring som bor hos mig hela tiden. (Hans pappa bistår endast med standardunderhåll, 1273 kr/månad.) Bor i insatslägenhet i dyr stad, pga låg belåning stannar kostnaden på ca 5500/månad. Hushållsel tillkommer, värme ingår i grundkostnaden. Hus utanför staden skulle troligen bli billigare, men jag vill absolut inte ha ett hus utanför staden. Har en "halv" häst, skulle nog ha råd men absolut inte tid med helt egen häst.

Med varannanveckas boende hade nog egen häst kunnat fungera tidsmässigt. Det hade troligen också minskat mina övriga kostnader för barnet. Men så ser det alltså inte ut.

Har en skruttig bil som enbart behövs för att jag ska kunna åka till stallet. Funderar på att välja dyrt stall nära staden istället, och skippa bilen. Det borde gå jämt upp ekonomiskt.

Mina föräldrar skulle inte drömma om att bidra till mina hästkostnader! Varför tar du för givet att ensamståendes föräldrar finansierar deras hästar? Jag känner ingen som har det så.
 
Sv: Ensamstående?

Hej!
Finns det någon ensamstående här? Hur klarar ni er rent ekonomiskt?
Har ni varannanveckas boende med barnen? Hur bor ni och med vilka kostnader?
Har någon ensamstående råd att ha häst?

Kanske blir ensamstående eventuellt och därav frågan....

Ingen vågar riktigt sätta kronor och ören på intäkter och hyror, därför känns svaren lite svåra att placera.

Jag tjänar 23750 kr/månad, hyran är på 5220 kr/månad, fadern betalar 1500 kr/månad och så får man ju barnbidrag på 1050 kr/månad. Jag bor ensam med sonen i en 3:a, han är hos pappan varannan helg plus en vardagkväll i veckan. Sen hjälper pappan till vid extrema utgifter som tex ny cykel, så jag klagar inte ett dugg, vi klarar oss bra. Men så kostar det ju en himla massa pengar att ha bil (som jag anser att jag behöver pga av föräldrar på landet osv). Sen försöker jag spara en del: 250 spänn till sonen, 200 kr till pension och 1000 till resor och reparationer, men det där kontot tuggas på under året. När man ser på det så borde det finnas massor av pengar över men det GÖR DET JU INTE! Fasen vet var det tar vägen, men troligen i matkassen och till nöjen, vi försöker göra mycket roliga saker. Och jag tycker att det är viktigt också.
 
Sv: Ensamstående?

Förstår att det är tajt med ekonomin. Hästen lär bli det första som ryker för min del. Fattar inte hur den del har råd att ha häst, de måste ju ha föräldrar som hjälper till eller nått?


Jag är ensamstående (son 6 år), han är varannan helg hos sin pappa och i bland några dagar extra.

Vi bor i hus, jag har hästar, katt och höns. Jag jobbar 75% och har ut ca 10000 kr/månad, lägsta underhåll 1273 kr och barnbidrag. Jag får INGEN hjälp av mina föräldrar (och varför skulle jag få det)eller barnets pappa. Jag är listig och är duktig på att hantera pengarna. Jobbar lite extra med hemsidor och har ridit in en och annan häst mot betalning.

Kanske skall tillägga att jag har islandshästar i ett stall som jag och min kompis hyr billigt. Men vi får jobba av stallhyran. Jag köper INGA tjänster utan gör i princip allt själv. Köper rundbalar med hö/hösilage och det blir ca 1 kr/kg. Jag sliter som ett djur för mina hästar, hus och barn. Men det är det värt!

/Åsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensamstående?

Skild sedan snart två år, bor i villa på landet med två hästar hemma, två hästar i flock varav ett sto utlånat på avel och en fölis. Tre katter, en hund, tre barn varav två bor hemma, en vecka hos mej en vecka hos pappa.

Ena barnet är så stort och jobbar :smirk: Hon och jag har levt tillsammans med två hästar och två katter, då jobbade jag dock en hel del så vi överlevde på mina extra- och övertidsjobb med långledigt på sommaren med extrajobb emellan. Det gick ju ock vi fick mycket tid tillsammans :)

Nu är jag halvt sjukskriven och det komplicerar, inkomsten är låg (deltid innan sjukskrivning) extrajobb får jag iom inte göra pga sjukskrivningen, känner jag mej pigg ibland måste jag ändå åka hem från jobbet o jobba extra är att glömma. Ekomomin är usel, men sälja häst blir över min döda kropp - de är mitt liv (dock ska avelsstoet troligt få stanna kvar där hon är till min glädje). Inget nöje, inget nånting, baka bröd och allt sånt där...... men det går. Huset är billigt, halvrenoverat men fullt beboeligt och trivsamt. Vedeldar så långt det går, sätter på elen när det blir -10 :crazy:

Har en otroligt snäll mor som trots pension ställer upp så mkt hon kan, köper kläder till barnen och lånar ut om så behövs :o .

Vi klarar oss. Än så länge.
 
Sv: Ensamstående?

Måste påpeka: Jag fick huset av min ex-man, och i stort alla möbler mm, bilen, hästarna. Han hade inga krav mer än sin egen bil och sin traktor och kläder.

Vi samarbetar fullt ut med barnen och bråkar ALDRIG. Han hjälper mej med problem med dator, bil om han kan mm.

Huset kostar ca 4- 4500:- totalt med lån och andra kostnader i månaden. Disponibel inkomst ca 9000:-. Elen och biljäv... är väl det som kostar mest i månaden. Elen är det faktiskt skatten och allt som tar mest, själva förbrukningen är bara hälften av totalkostnaden. Bilen ska ha bensin, nya däck, nya dit o datt för jämnan....

Måste ha bil för o komma till jobbet, 2,5 mil dit. Bor ju på landet med kass kommunikation.
 
Sv: Ensamstående?

Petruska: jag tar absolut inte för givet att det är så att ensamstående föräldrar tar hjälp av sina föräldrar för att ha häst. Men för MIG så räcker inte min ekonomi till att ha ha häst som ensamstående så för mig skulle det bara funka om jag hade föräldrar som ville sponsra och det vill de inte, förresten så vet jag inte om jag skulle vilja det ändå. Vill helst vara självförsörjande.

Det var alltså en möjlig tankegång att det skulle vara så att vissa kanske har föräldrar som ställer upp;)

Det är intressant att höra hur ni har det alla, med boende, ekonomi och häst. Det är väl som med allt annat här i livet, dvs hur man prioriterar här i livet....om man ändå var gjord av pengar.

En annan fråga, ni som bor i hus eller bostadsrätt, har ni någon buffert för oförutsedda utgifter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 643
Senast: Lingon
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 333
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 850
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp