Sv: Ensamstående?
Ja, det är ju kämpigt med pengarna.
Jag är ju enastående med tre barn (2, 5 och 7).
Men jag bor faktiskt i egen villa med hästarna på gården (helt vanligt villatomt, dock, har ingen åkermark). Har två hästar. Hinner ju inte rida, men barnen rider då och då på lillhästen.
Har ett vanligt lågavlönat deltidsjobb och får minimi underhåll (pappan betalar inte, så jag får statliga pengar då...).
Till min fördel var att jag har fått tomt och hus i gåva av mina föräldrar för länge sedan (privat egendom), och att mitt ex inte hade giftorätt i dem. Så de omfattades inte av skilsmässan öht. Däremot har jag en hel del i lån för en ombyggnad, byggnad av stallet och dessutom köp av sommarstuga (som exet fick vid skilsmässan). Så nästan halva lönen går till räntor och amorteringar.
Men jag har hästarna i lösdrift, verkar själv (jag KAN sko, men väljer att inte göra det). Är stamkund hos min höbonde, som kan vänta på betalning rätt lång tid om så behövs. Han vet att han alltid får betalt, även om det kan dröja. Och på nåt sätt lyckas jag få det att gå ihop. Iaf hittills.
Men visst, jag har jämt obetalda räkningar. Det viktigaste är att man meddelar NÄR folk får sina pengar och inte bara lämnar obetalt. Gör man så att folk blir arga på en, har man svårt att klara sig. Är man en trevlig prick, som alltid betalar, men meddelar om man betalar lite senare, då är det inga problem, och s g s gnisselfritt.
Men det är helt klart att man får vänja sig vid en annan standard än när man var två vuxna i hushållet.
Jag tycker dock att den STORA fördelen är att man får planera ekonomin själv. Mitt ex bara MÅSTE köpa nån teknisk grej för sista pengarna, så att man inte hade pengar till mat sista veckan innan lön. Nu har jag inga sådana stressmoment. :smirk: