Tipsar om Calmex. Absolut det bästa receptfria jag hört om när det gäller t.ex rädsla på nyårsafton osv.
Jag tror absolut att det kan bli bra med hunden. Det har trots allt inte gått särskilt lång tid och han börjar redan visa lite bättring. Det kommer ta tid men jag tror absolut att det kan bli bra. Håller tummarna för er.
Åh, tack. När jag läste om Calmex så verkade det mer direktverkande än de jag har hemma. Kanske ska prova det istället. Har inte märkt någon större skillnad med det han har nu, kanske lite mindre lättstressad generellt men lika mycket ledset vid separationer iaf...
Igår när jag gick hemifrån hörde jag direkt hur han gnydde och skällde och "skrek" när jag skrapade bilen. Trots att partnern och dottern var hemma i lugn och ro, åt frukost och kollade tv precis bredvid honom. Det tog ca 1 timma att lugna sig då men sedan hade dagen gått bra iaf.
Idag tyckte jag mig först se lite små framsteg, tex har han kunnat vara ute på tomten själv (jag har senaste dagarna stängt dörren när jag släppt ut honom pga det varit för kallt att ha öppet, förut har han bara lagt sig utanför glasdörren och tittat in tills vi öppnat igen men idag la han sig en bit bort i skuggan med ett ben). Och under förmiddagen kunde jag och min dotter gå upp och ner mellan våningarna flera ggr och sen leka säkert 15 min medan han var på bottenvåningen helt själv (har nu fixat grind för att kunna skärma av trappan, så han försöker såklart följa efter men får ej). Han var knäpptyst och låg och vilade nedanför trappan bara. Men sen kom det några bakslag också, när jag skulle söva lillan på dagen och nu på kvällen och han inte fått följa med upp för att ligga utanför sovrumsdörren som vanligt, så har han suttit och skällt och gnytt nedanför trappan trots att min partner var där
. Går inte alls för min partner att avleda honom då, varken med ben, annat gott, lek eller gos. Totalt sett har ändå min partner steppat upp mycket tycker jag. Inte alls hundvan (snarare osäker bland hundar han inte känner) men leker mycket med hunden, går massa promenader, ger massa gott, gosar i soffan. Hunden blir nu glad när partnern kommer hem också så lite mer relation har de nog.
Men.. fan, jävla skit. Nu börjar det bli sådär ångest inför veckorna, som att det jobbiga tar över. Det är tråkigt för dagen har i sin helhet varit fantastisk när vi bara varit hemma. Så mysigt att ha hund när vi donar i trädgården. Tagit en lång kvällspromenad i vårsolen. Lillan som vi trodde bara tyckte det var roligt med hund för det var nyhetens behag, kan fortfarande springs kilometer med oss bara hon får följa med ut på promenaderna, hon älskar att gömma godis till honom, rulla bredvid honom i gräsmattan och han ska med överallt var vi än ska tycker hon. Hon är ju precis som mig, älskar djur så innerligt och det är det bästa hon vet. Vi har liksom landat i att vi skulle prova att behålla honom (och försöka jobba med separationsångesten) OM han bara, och det snabbt, kan finna sig till rätta att vara hemma med min partner. Då är det inte SÅ svårt för oss att lösa och pussla i vardagen. Då kan vi ge honom lite mer tid och ett ärligt försök. Men när det är såhär kan ju inte min partner jobba pga allt skällande och gråtande, och jag har bara stress där jag sitter på jobbet några mil bort. Och jobba måste vi ju. Så mkt kan vi ju inte anpassa oss...
Ja, behövde bara få ur mig då jag känner mig ledsen över hur det är. Insikten att detta nog inte går. Ledsen över det då jag såklart fäster mig allt mer vid hunden, får ju se alla fina sidor allt mer. Och sen känner jag mig lite arg på mamma. Kunde hon inte bara ha vant honom vid att vara lite ifrån henne, som jag tjatat på henne om från start. Sätta upp lite kompostgaller hemma etc. Tänk då lilla mamma, så hade vi kanske kunnat haft kvar honom här hos oss nu...
Blir nu att jag ringer de två intressenterna jag har under morgondagen. Sen blir han väl kvar här veckan ut minst. Så han har några dagar till på sig att visa framsteg med att vara ensam med sambon, men det känns nu allt mer hopplöst när jag inte ens kan vara på övervåningen medan partnern är med honom på bottenvåningen