Ensamhetsträning

canine

Trådstartare
Jag skulle behöva lite input och hjälp när det gäller ensamhetsträning. Har inte många hundkunniga att fråga men vet att det finns här. Det blir lite långt men hoppas någon orkar läsa. Jag har just nu min första hund, en valp på 6 ½ mån. Jag har haft henne i snart 2 mån. Hon följer med mig till jobbet och i princip överallt.

På jobbet har hon från dag ett fått acceptera att bli lämnad i sin valphage do och då iochmed att jag inte KAN ha med henne konstant, är dock alltid i närheten. I början var det bara korta korta stunder, de första dagarna ylade hon och gnällde endel, men iochmed att jag inte kunde så gick jag ju inte till henne då, så sedan började hon gå och lägga sig istället och nu fixar hon 2 h i sträck själv, ha hört att hon gnäller ibland mitt på men sedan lägger sig lugnt igen att sova. Detta har gått mycket bättre än jag förväntade mig. Mest gnäll blir det om jag kommer och sedan går utan att bry mig om henne, men det tar jag bara som att hon vill ha uppmärksamhet? för sedan lägger hon sig att sova igen.

I bilen är hon i princip alltid lugn, själv eller inte, hon får bl.a vara i bilburen då jag handlar och rider korta svängar och det har gått bra hittils, har handlat om max en timma en gång.

När jag hälsar på hemma får hon inte vara på övervåningen så där har vi en grind, visst gnäller hon när vi alla är där men sedan går hon och lägger sig, och hon verkar acceptera det mer och mer.

Nu till det jag är lite osäker och orolig över och som jag gärna vill ha lite input om. När jag lämnar henne hemma blir det ett VÄLDIGT gnällande. De första 5 minutrarna gnäller hon till o från hela tiden, de gånger jag varit borta runt 15-20 min så har hon varit betydligt lugnare efter de första 5 minutrarna men ändå inte helt lugn. Inte så att hon går och lägger sig, hon sätter sig mer och tittar på dörren eller vankar runt (filmar alltid så ser vad hon gör). Jag brukar ge henne ett ben eller slänga ut lite mat på golvet så hon har något att göra men det hjälper ju bara i början. Jag är osäker på om jag går för fort fram? eller ska jag fortsätta utöka lite till så jag ser om hon blir lugnare? iom att hon somnar efter ett tag då hon är ensam på jobbet. Jag är osäker iom att detta är min första hund och jag vill verkligen inte göra fel. Kanske har hon först stor yta att vara på? ca 40 kvm. Har testat att minska ner betydligt men då verkar hon mer få panik att hon inte får vara utanför med mig.

Jag kan tänka mig att jag måste träna mer innan jag ser resultat, har ju trots allt inte haft henne så länge. Men till det hör att jag bor i flerfamiljshus med småbarn så jag kan inte ha att hon gnäller såpass heller när jag lämnar henne. Försöker att vara konsekvent med att aldrig tillåta gnäll men det är svårt ibland också. Kanske är jag alldelles för orolig och det kommer med tiden men vore skönt att få höra era erfarenheter eller tankar.

Jag hade lämnat hemma, varje dag, mååånga gånger. Superkorta stunder, sen gradvis utöka. Bara börja om helt från början just i hemmet.

Hade nog också spärrat av hallen eller liknande för att ge mindre yta, tror att det hjälper i längden i träningen.

Hur reagerar hon när du lämnar för att gå in i andra rum hemma? Det kan också vara något att lägga till, att platsa (om hon kan det såklart!) medan du är i andra rum, eller spärra av med ex kompostgaller så att hon lär sig att du bara pysslar med annat en stund och kommer tillbaka efter ett tag.

Jag hade gett henne en kong med någonting gott i eller ett riktigt stort köttigt och lämnat henne. Då har hon någonting att pyssla med och ser ensamhetstiden som någonting positivt. Jag vill att mina hundar ska ligga lugnt inne när de är själv och inte springa omkring och leta godis.

Jag hade lämnat hemma, varje dag, mååånga gånger. Superkorta stunder, sen gradvis utöka. Bara börja om helt från början just i hemmet.

Hade nog också spärrat av hallen eller liknande för att ge mindre yta, tror att det hjälper i längden i träningen.

Hur reagerar hon när du lämnar för att gå in i andra rum hemma? Det kan också vara något att lägga till, att platsa (om hon kan det såklart!) medan du är i andra rum, eller spärra av med ex kompostgaller så att hon lär sig att du bara pysslar med annat en stund och kommer tillbaka efter ett tag.

tack för ditt svar

När jag går in i ett rum och hon inte är med brukar det bli kanske lite gnäll, men sen sitter hon och tittar på dörren eller så bryr hon sig inte, så det går ganska bra. Dock så bor jag ganska öppet och litet så det finns inga ställen att stänga dörren om mer än till badrummet, så den träningen får hon nog inte så mycket som hon kanske borde igentligen.

Det med att stänga av, jag har en kokvrå med en grind där jag har försökt träna henne att vara själv, men det är fortfarande mycket gnäll och några gånger har hon varit påväg in i "panik" eller vad man ska säga, blir andfådd och väldigt väldigt uppstressad (försöker bita sig igenom grinden o gräva sig ut etc), oavsett om hon ser mig eller inte, vissa gånger har gått lite bättre och då har jag öppnat såfort hon gått och lagt sig. Jag har testat att säga åt henne bestämt att vara tyst också när hon är där och då har det fungerat och hon har lugnat ner sig, vet dock inte om det är en bra metod.. men det fungerade. Har hittils kört med metoden totalignorera när hon gnäller annars men funderar på om det inte är bättre att inte tillåta gnället alls?, dock får hon ju uppmärksamhet då så svårt hur man ska göra.

Funderar på om man istället ska göra en likadan valphage som hon har på jobbet så kanske hon "känner igen sig" lite, men den är ungefär samma storlek som kokvrån, eller som du skrev kan jag ju testa att skärma av hallen så får hon lite större att vara på men samtidigt att hon inte kan gå med mig hela tiden. Får börja träna mer på att gå ut och in flera gånger bara också kanske så det blir avdramatiserat.. tack för dina tips! ska testa allt. hoppas på det bästa!!:)

Jag hade gett henne en kong med någonting gott i eller ett riktigt stort köttigt och lämnat henne. Då har hon någonting att pyssla med och ser ensamhetstiden som någonting positivt. Jag vill att mina hundar ska ligga lugnt inne när de är själv och inte springa omkring och leta godis.

tack för tipset, en sådan kanske man ska skaffa! det är bara när det goda är slut som jag tänker att hon kommer börja igen. men testa ska jag, vill ju gärna att hon ska förknippa att jag går med att något "bra" kommer.

tack för tipset, en sådan kanske man ska skaffa! det är bara när det goda är slut som jag tänker att hon kommer börja igen. men testa ska jag, vill ju gärna att hon ska förknippa att jag går med att något "bra" kommer.

Fyll kongen med ex. färskfoder och stoppa i frysen ett dygn så tar det en stund. Mina brukar vara rätt nöjda efter det och lägger sig och vilar.

Jag har försvårat det ytterligare för min ena hund med en sån är:
513pyiQnASL._SY355_.jpg

Den andra hunden skulle garanterat ge upp om jag gav henne denna då hon inte är lika matmotiverad, men för den ena tar det iallafall 40 min innan hela är tömd :)

Jag skulle tro att alla gör olika, och olika saker fungerar på olika hundar. Jag har själv en 13 veckorsvalp, och en trygg, vuxen hund. Med hjälp av den vuxna hunden har jag kunnat utöka tiden ensam snabbare, men grunden har vart densamma:

Redan första dagen när valpen kommer hem har jag börjat träna genom att t ex stänga toalettdörren när man bara är inne och kissar. Efter ett par dagar när valpen är välrastad och sover, har jag gått ut genom ytterdörren, stängt den, och gått in igen. Jag smyger varken in eller ut, utan smäller med dörren rätt friskt. Gärna flera gånger per dag. Valpen får gärna märka att jag går, men den ska inte hinna bli orolig. När valpen slutat reagera på att man smäller med dörren, och vet att man alltid kommer igen, går jag ut och ställer mig någon minut, och kliver in. Sedan utökar man tiden efter hand.

Nu kan jag lämna mina 2 timmar i stöten utan problem.

Eftersom din är äldre så är hon ju svårare att trötta ut, reagerar snabbare, och sover inte lika djupt. Det kan då vara svårt att göra precis som ovan om hon redan förknippar när du går som något hemskt. Men jag hade gett det ett par försök. Hon ska inte hinna bli orolig eller gnälla!
Funkar inte det kan du också ge henne något RIKTIGT gott, som hon bara får när hon blir lämnad ensam. Tanken är att avleda hennes uppmärksamhet, så att hon istället knappt märker att du går. Man kan avgränsa, men avgränsa inte så att hon bara är i hallen, då ser hon dig och kan stressa upp sig redan innan du går. Gå in och ut genom dörren och utöka sedan tiden. Här ska hon inte heller hinna bli orolig eller gnälla.

tack för ditt svar

När jag går in i ett rum och hon inte är med brukar det bli kanske lite gnäll, men sen sitter hon och tittar på dörren eller så bryr hon sig inte, så det går ganska bra. Dock så bor jag ganska öppet och litet så det finns inga ställen att stänga dörren om mer än till badrummet, så den träningen får hon nog inte så mycket som hon kanske borde igentligen.

Det med att stänga av, jag har en kokvrå med en grind där jag har försökt träna henne att vara själv, men det är fortfarande mycket gnäll och några gånger har hon varit påväg in i "panik" eller vad man ska säga, blir andfådd och väldigt väldigt uppstressad (försöker bita sig igenom grinden o gräva sig ut etc), oavsett om hon ser mig eller inte, vissa gånger har gått lite bättre och då har jag öppnat såfort hon gått och lagt sig. Jag har testat att säga åt henne bestämt att vara tyst också när hon är där och då har det fungerat och hon har lugnat ner sig, vet dock inte om det är en bra metod.. men det fungerade. Har hittils kört med metoden totalignorera när hon gnäller annars men funderar på om det inte är bättre att inte tillåta gnället alls?, dock får hon ju uppmärksamhet då så svårt hur man ska göra.

Funderar på om man istället ska göra en likadan valphage som hon har på jobbet så kanske hon "känner igen sig" lite, men den är ungefär samma storlek som kokvrån, eller som du skrev kan jag ju testa att skärma av hallen så får hon lite större att vara på men samtidigt att hon inte kan gå med mig hela tiden. Får börja träna mer på att gå ut och in flera gånger bara också kanske så det blir avdramatiserat.. tack för dina tips! ska testa allt. hoppas på det bästa!!:)
Gör en valphage hemma också och gå inte dit så fort hon gnäller. Gör likadant som på jobbet för där funkar det ju!

Tänkte skriva en liten uppdatering. Har börjat träna hemma med att hon ska vara i "valphage" ibland, så då får hon ju inte följa med mig överallt alltid i lägenheten, det går sådär, hon är fortfarande i gnällstadiet, kan ibland vara högt sådär öronskärande gnäll men ibland så har hon varit lite tystare det varierar. Är tyvärr ibland tvungen att säga åt henne pga grannarna, men efter det är hon tyst iallafall. fortsätter göra likadant och hoppas på att det snart ska gå att lämna lägenheten, men änsålänge har jag varit kvar hemma. Får väl börja gå ut och in också så hon vänjer sig vid dörrljudet.

Hemma "hemma" däremot har det gått över förväntan, började med att låta henne vara själv på mitt rum ett litet tag, sen gick en halvtimma bra, var tvungen att utöka till en timma ganska snart, lite gnälligt i början men sen gick hon och la sig. Nu har hon varit ensam 2 ½ h som max och idag gick det väldigt bra, helt knäpptyst hela tiden:). Förra gången var det lite mer gnälligt till och från men hon hörde antagligen att andra var hemma utanför och då ville hon väl ut såklart, hoppas på att det var det. Så det känns ju jättebra:) hoppas på att det ska ge sig med hemmaträningen snart också. Kongen gillar hon verkligen, sådär så hon märker inte ens att jag stänger dörren:-)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?