Sv: Ensamhäst - tillåtet?
Min travarvallack bor som ensamhäst här på våran lilla gård...
...i hagen har han fåren som sällskap och om natten har han sina kaniner som sällskap.
Han har nog aldrig mått bättre än han gör nu...
Tidigare bodde han i ett stall där det var ganska mycket liv och rörelse...där var han oftast vrång och vresig.
Men om sommaren när han åkte på bete där han gick fick gå med får
så blev han som en helt annan häst...jättetrevlig och gosig.
Och sen till hösten en riktig jävek igen.
När jag flyttade ihop med min kille förra året så ville jag ha m n häst närmare mig och
hittade ett stall som var mindre med mindre antalet hästar och
där trivdes han bra.
Men i somras så byggde vi om en del den lilla ladan till stall
till min häst för att jag skulle kunna flytta hem honom.
Efter jag hade flyttat hem honom till gården så blev det en ganska stor skillnad på hästen.
Han blev lite av en sjusovare...stod upp och åt sitt kraftfoder men
började lägga sig ned och äta sitt hö och efter frukosten lägga sig platt ner för att sova.
Inte nog med det så låter det som om han snarkar eller snusar när han ligger ner och sover.
Efter klockan 10 på fm då kan han tänka sig gå ut i hagen.
Tycker det visade ett ganska stort tecken på att hästen har blivit mer avslappnad sen han flyttades hem.
Istället för allt huggande och hotande attityden hästen haft tidigare
när man delat ut frukost så smågnäggade han och hummade ömt
efter mat och började gärna dela med sig av sin mat...
Det händer då och då att han försöker mata sin matte med hö i håret...hehe...sen så väntar han snällt tills maten är serverad.
Och inte bara kasta sig över maten så fort man visar sig med en höpåse.
När han tidigare vid in och utsläpp så var det bara fort ut och in ur hagen i 190 knyck men nuförtiden tar han det lilla lugna och går i sin egen takt och stannar till vissa gånger och verkar njuta av lugnet.
Min kille som inte varit så förtjust i min häst tyckte också att det hade blivit en ganska stor skillnad på hästen.
För hästen som annars var så vrång och vresig mot min kille
blev jätteförtjust i min kille.
Varje gång vi är på träning så är det min kille som hästen tyr sig till efter träningspasset.
Då ska husse skritta av honom gåendes enligt hästen...och hästen går så snällt och fromt bakom husse och frustar.
Vad jag ville med mitt inlägg var att tala om hur det kan komma sig att vissa väljer att ha sina hästar själv av andra själ och principer än att man inte har råd med en häst till.
Ibland är det så att hästen själv mår bättre av att vara ensam och
då tycker jag det inte är något fel med att ha hästen själv.
Och i detta fallet så stämmer det in ganska bra på min häst att han trivs som ensamhäst.