Sv: Ensamhäst - tillåtet?
Tyvärr har du fel. Den lagen kom för några år sedan.
Här har jag plockat ut en skrift från Jordbruksverket som handlar just om detta.
Sällskapsdjur
Djurskyddslagen gäller alla djur
Grundläggande djurskyddsbestämmelser för alla djurslag finns i Djurskyddslagen (1988:534) och i Djurskyddsförordningen (1988:539). För sällskapsdjur finns det särskilda föreskrifter och allmänna råd för hållande av och handel med sällskapsdjur, andra än hund och katt. Föreskriften heter Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m av djur avsedda för sällskap och hobby (L 80, DFS 2004:16). Bestämmelserna omfattar framför allt den typ av djur som säljs i zoobutiker såsom burfåglar, kanin, gnagare, tamiller, reptiler, groddjur och fiskar. Hund och katt har egna föreskrifter sedan tidigare. Bestämmelsernas syfte är att öka djurens möjlighet till naturligt beteende i enlighet med djurskyddslagen och Europarådets konvention för skydd av sällskapsdjur.
Gemensamma bestämmelser
Enligt de nya reglerna ska ett förvaringsutrymme för sällskapsdjur vara tillräckligt stort för att möjliggöra de rörelser och den motion som varje djur behöver. Det ska också innehålla en inredning som aktiverar djuret och ger de klättermöjligheter, grävmöjligheter, viloplatser, gömställen, bad-, sim- eller dykmöjligheter som varje djurart behöver för att kunna utöva sitt naturliga beteende. Om ett djur har särskilda krav på klimat, som temperatur och luftfuktighet, skall detta tillgodoses.
Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. Detta gäller alla djur som omfattas av föreskrifterna.
Jag tycker dock det är lite luddigt skrivet (som många lagar är) och kan säkert ge upphov till att en del tolkar det på sitt eget lilla vis.
Därför ringde jag Jordbruksverket och frågade.
Detta svar fick jag: "Ett sällskapsdjur som i sin natur betraktas som ett "flockdjur" ska inte hållas som ensamdjur"
Tydligare än så kan det väl inte bli?
Jag vill minnas att de visade ett reportage från en Djuraffär när denna lag kom. Reportaget visade vilket problem som kunde uppstå med lagen. Affären hade en papegoja som var väldigt gammal och som hade suttit ensam i princip hela sitt liv. Den ville definitivt inte ha något sällskap och visade det också.
Jag har för mig att de fick söka dispens från lagen helt enkelt för att det inte gick att ha en burkompis till den.
Sen påpekar du att vissa hästar
klarar att gå ensamma jättebra.
Öh, ja det har jag aldrig förnekat. Om du läste mitt svar till Alexandra_W så ser du att min häst har gått ensam en period utan att det direkt skadat honom. Visserligen hade han hästar på andra sidan tråden, men ändå.
Jag vet att vissa hästar "klarar" det men för den sakens skull får man inte glömma vad en häst är för något. Ett
flockdjur som vi människor stänger in på alla möjliga sätt och vis. Och när vi nu gör det så måste vi försöka låta dem vara
hästar så gott det går .
Ardennern som går ensam i sin hage ser ut att må alldeles förtjusande bra men jag kan inte låta bli att tycka synd om en sådan häst ändå. Den går inte där ensam tillfälligt heller. Den har gått så i flera år och hade det varit min häst så hade jag sett till att försöka hitta en liten kompis till den.
Jag vill än en gång påpeka att jag vet att det kan uppstå situationer som gör att ens häst får vara ensam ett tag men det jag vänder mig mot är de som låter det fortgå år in och år ut utan att de verkar bry sig.