Ensam i hage - varför?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har en fråga till er som har er häst ensam i en hage trots att det finns fler hästar i stallet (som ibland går ensamma i sina hagar).

Varför har ni hästen ensam?

Har en kompis som nyligen bytt stall. Hon vill att hennes häst ska gå med minst en hagkompis, men fick problem. Alla ville att deras hästar skulle gå ensamma. Hagutrymmet var uppdelat i fem-sex småhagar med dubbla eltrådar så att hästarna inte skulle komma åt varandra över tråden (visserligen smart i sig). Det löste sig efter ett tag då hon lärt känna de andra i stallet och fick dela hage med en annan.

OBS! Är inte ute efter en diskussion om det är rätt eller fel att ha hästen ensam. Vill bara veta varför!

Senast ändrad:
Sv: Ensam i hage - varför?

Min förra häst gick i en egen hage pga att han anföll de som skulle komma och hämta hästarna som han gick med. Han gjorde det bara mot de andra och inte mot mig och eftersom jag inte kunde vara i stallet jämt och de andra inte var intresserade att sätta min häst på plats (de var rädda för honom förståligt nog, 700kg kallblod skrattar man inte åt). så fick han gå ensam.

Men det var ju ett ganska extremt fall.

Skaderisken minskar med hästen ensam. Min syster har alltid haft sin häst så och vi har diskuterat det en del - därför svarar jag "å hennes vägnar" även om jag själv inte har hästen ensam.
Finns för- och nackdelar med olika konstellationer i hagarna - själv föredrar jag en liten grupp med samma kön på hyfsat stor yta, där hästarna optimalt är samma över en längre tid. Då är risken ganska liten för skador, även om de går tillsammans.

Det finns en del hästar som trivs bäst själva också, men om de gått i grupp från det att de är små tror jag det är väldigt ovanligt. "Ensamhästarna" tror jag mer är ett konsekvens av att de är ovana vid att gå med andra hästar och inte riktigt har koll på hur man ska bete sig.

Senast ändrad av en moderator:

SofiaP skrev:
Skaderisken minskar med hästen ensam. Min syster har alltid haft sin häst så och vi har diskuterat det en del - därför svarar jag "å hennes vägnar" även om jag själv inte har hästen ensam.
Ja det sägs så men jag har aldrig sett några bevis för att skaderisken skulle vara större om hästarna går i flock.

Ett av mina f d djur var hästilsken. Han attackerade eventuella hagkompisar. En högg han t o m i strupen nästintill livshotande. Brottade ner honom och vägrade släppa greppet om strupen. Den stackars hagkompisen fick slita sig loss ur greppet och sprang ymnigt blödande genom staketet...

det kan finnas tusen ursäkter till varför inte, men oftast handlar det om att man är rädd att hästen ska göra sig illa eller att den ska göra andra illa. MEN den kan ju göra sig själv illa också! många olyckor händer när hästarna springer omkring och ramlar, och det finns inget som hindrar en ensam häst från att inte springa omkring,

jag tycker att det är idiotiskt att ha hästar ensamma.

Bevis och bevis, enkel logik räcker väl? Din häst kan inte bli sparkad eller biten när den går själv vilket är ett faktum så den risken är eliminerad med en ensam häst.
Alla andra risker med att ha hästen i hage kvarstår men blir inte större (varför skulle de bli det?) för att den är ensam så ergo pergo, mindre skaderisk.

Att hästen skulle bli skadad psykiskt av att gå själv i hage är ganska fånigt att påstå. Med hästar i hagarna runt ikring har de sällskap och jag har träffat massor med hästar som gått själva i hage och de har verkligen inte farit illa. Det handlar som vanligt om optimeringar. Många hästar skulle säkert vara "lyckligare" om dess ryttare var skickligare men det betyder ju inte att deras välfärd står och faller med det. Lika lite som ensam i hage/sällskap i hage är jättekritiskt eller att de får gå ut just tio timmar istället för åtta eller har täcke eller inte täcke os.v. Man får se till helheten. En häst som rids, tävlas och tränas mycket och får mycket stimulans via det har inte samma krav på stimulans och motion i hage t.ex. För en annan häst, som kanske bara går i hagen, är hagmiljön viktigare. En riktigt gammal häst kanske tycker det är skönt med lugn och ro och gärna går för sig själv medans en unghäst behöver jämnåriga att leka med. En häst som kostar 18 miljoner kanske får "stå ut med" lite begränsad rörelsefrihet - man kan inte låtsas att sådant inte spelar in.
Det är inte svart eller vitt.

Min häst går just nu ensam i en hage i anslutning till 4 andra hästar.
Hon går ensam för att hon är dräktig i ganska tidigt skede och vi provade att släppa ihop henne med en nybliven valack som var det enda alternativet. Men han försökte betäcka henne och det är ju inte så där väldigt bra. Nu går hon i anslutning till dom andra för att vi ev ska pröva släppa ihop dom men jag känner ingen panik över att prova. Hon trivs bra att gå där och hon har ju kontakt med andra hästar ändå och man är lite feg nu när hon ska ha föl. Det känns som om det är för lätt för henne att mista hennes bebis + att det blir mindre skador om hästen går själv.

Min har gått själv på vintrarna pga att han har gått på hösilage (fri tillgång) och nästan alla andra hästar sväller som grisar när dom bara tittar på balen :D
En häst äter upp täcken, vilket jag inte har råd med :( och någon häst går han inte ihop med.
Vill att han ska gå ihop med någon, men vi får se hur det blir nu i vinter.
Han trivs bäst ihop med sällskap, men mot vissa hästar är han en riktig gris...
Får se hur det blir till vintern.
Just nu går han ihop med 2 andra grabbar och busar och fjantar omkring :D

Kan vara många saker som spelar in...

Mitt fullblod går själv just nu då hon är konvalescent och kommer så att göra minst fram till nyår - jag vill under inga villkor att hon rusar runt med de andra i jättehagen innan frakturen läkt ordentligt, senorna stärkts och hon är i full kondition.
Sedan kommer jag att testa att ha henne ute på natten och inne på dagen, för att det är färre hästar ute på natten och därmed mindre aktivitet (hon är en vandrande olycka, min häst).

TomasN skrev:
Ja det sägs så men jag har aldrig sett några bevis för att skaderisken skulle vara större om hästarna går i flock.

Inga bevis överlag kanske, men vissa hästar är nog mer skadebenägna än andra. Mitt fullblod är extremt rörlig och lekfull och ju fler hagkamrater desto mer spring och lek blir det. Hon har gått i flock med 20 andra hästar på mycket stor yta och jag har haft veterinären ute varje månad i år. Hon har en förmåga att hamna mitt i smeten och med så många hästar tillsammans finns det alltid någon att leka med, alltid någon att springa med, alltid någon att bråka med. Nu är hon konvalescent efter den stressfraktur som hon ådragit sig efter alla race i hagen under vintern, när hon får gå ut igen så överväger jag starkt att ha henne ute under natten då bara 3-4 andra hästar går i hagen.

Därför han aldrig gått med andra hästar, han förstår inte språket och blir därav mest utsatt i flocken (ja vi har provat).
Jag orkar inte komma varannan vecka och ha en halvhalt häst så man får gå tillbaka från grunden igen.
Dessutom är det för dyrt att ha en häst bara ståendes. Han trivs bra själv, han älskar sin hage (på tok för mkt eg.) och mår bra.
Övriga hästar jag haft har gått med andra, det har fungerat jättebra.
Ser inga nackdelar öht att ha nuvarande hästen ensam, han har kompisar på alla sidorna och gräs att äta.

Som jag skrivit i en tidigare tråd i liknande ämne så har jag inget val...

Det enda alternativet vore att ha honom med NSV stoet och hon är så snäll.... Han är inte elak men han älskar att retas så han skulle slita sönder hennes exsem täcke i ett nafs... Och det blir så dyrt för mig om jag ska köpa exsemtäcken för 1800.- flera gånger per sommar :crazy:

det borde gå rätt jämt ut skulle jag tro, då hästar i flock oftast har en större yta att röra sig på - därmed rör sig mer och på så sätt blir starkare i skelettet.

Det är såna här trådar jag inte ger mig in i, då risken för urartning från min sida är överhängande :angel:

TomasN skrev:

Skaderisken är ju mest vid rangordningen och har man en stadig flock är risken liten men skiftar man hästar ofta så...

Vi har både ock. Beroende på hästarna. Ena tävlingshästen chansar vi inte med så han får gå ensam.
Tävlinsponnyerna går just nu ihop. Med trampskador (!), bett- och sparksår men de lär sej väl. Fast de kan slåss så ibland undrar jag var gränsen går. Det är en valack och ett sto. De backar till varandra och bankar på.
Avelsstona och unghästarna + min gamla nordsvensk går ihop.

I princip tycker jag att hästar ska gå i flock men där finns en massa men. För att det ska fungera så måste det finnas utrymme och där brister det hos många. Det är också vanskligt när man har hästar som kommer och går. Då ska rangordning testas hela tiden.

Så vi väljer att ha en del hästar ensamma och en del i flocken.

En annan orsak till att t.ex ponnyerna går ihop är att jag inte vill att lilltjejen går ut bland unghästarna och plockar in när hon ska rida. Säkerhet alltså.

Pållen min trivs helt enkelt inte ihop me andra hästar, har provat diverse olika kombinationer men han mår bara dåligt av d, blir mobbad eller hamnar i slagsmål. Man märker på hela hästen att han vantrivs när han tvingas gå me andra, men att han trivs ensam. I stallet vi står i skulle d dessutom inte funka, eftersom de andra pållarna e två shettisar, som inte ens behöver en tiondel av vad Aladdin behöver i matväg. Däremot tycker han att d e helt ok om han har andra hästar på synavstånd, men bryr sej inte nämnvärt om dem heller faktiskt.

Han har tydligen alltid varit ensamvarg, å så länge han trivs me d så tänker jag INTE tvinga honom att gå ihop me andra (Vilket min f.d stall hyresvärd gjorde, fast hagar fanns. Gjorde ju inte pålle bättre precis kan jag säga :mad: Tvärtom blev ahn ännu värre mot andra hästar :( )

Därför att det finns tre hästar i mitt stall, varav min ena är gammal och tål inte vild lek i hagen, och trivs egt rätt bra ensam också. Min andra skulle gärna fått gå med en lugn och snäll hagkompis, men det finns ju bara en häst till och det är en hingst. :smirk: Därför går mina hästar ensamma. Har delat av hagen med elstängsel, så dom kan ju lukta och nafsa på varann ändå.

Har varit med om att en häst blev sparkad så den ¨bröt benet och fick avlivas. Tänker inte ta några chanser...

Ja vilken elak hästägare jag är som inte vill att min gammling ska jagas omkring och bli skadad och inte få sin mat, och som inte låter min dressyrhäst bli söndersparkad och biten av stallkompisens trav-hingst... :smirk:

Min två hästar gå i vars en hage, ensamma, dels för att ponnyn är väldigt sur mot andra hästar och hamnar lätt i bråk om maten. Bonita går själv för att jag ska kunna plocka in och ut henne ur hagen som jag vill utan att ha 3 andra hästar som står och pressar vid grinden. Dessutom vill jag kunna leka själv med henne i hagen och inte alltid behöva gå ned till paddocken. Så det är helt enkelt för att slippa att ha en/flera häst/ar som springer efter, står ocg tränger vid grinden eller klämmer sig emellan för att få all uppmärksamhet.

Matilda_o_Bonita skrev:
Min två hästar gå i vars en hage, ensamma, dels för att ponnyn är väldigt sur mot andra hästar och hamnar lätt i bråk om maten. Bonita går själv för att jag ska kunna plocka in och ut henne ur hagen som jag vill utan att ha 3 andra hästar som står och pressar vid grinden. Dessutom vill jag kunna leka själv med henne i hagen och inte alltid behöva gå ned till paddocken. Så det är helt enkelt för att slippa att ha en/flera häst/ar som springer efter, står ocg tränger vid grinden eller klämmer sig emellan för att få all uppmärksamhet.
Hon går alltså själv för att du är lat!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar