Ensam häst

_ox_

Trådstartare
Jag har 2 hästar i mitt stall.
Den ena hästen ska åka bort i 3 dagar.
Det jag undrar över är om det är jätte elakt att låta den andra gå själv under den tiden?
Det finns inga hästar i närheten så han blir helt ensam isf.
Han bryr sig inte när han är själv i hagen när den andra rids, han gnäggar bara när den andra kommer tillbaka till hagen.
Jag skulle ev kunna flytta honom till ett bete en bit härifrån men jag är lite orolig för att han är en shettis och skäck.
Börjar dom andra jaga honom så har han svårt att komma undan.
Jag har ingen lust att få en skadad häst.

Hur hade ni andra gjort?

Sv: Ensam häst

Om hästen är lugn med att vara ensam är det väl inget problem. Det är inte optimalt men knappast något hästen kommer att "dö" av om den är trygg för övrigt.

Tack för svaren.

Jag har aldrig varit i den här sitsen förut det var därför jag undrade.
Får lite dåligt samvete över att ha honom själv men vill som sagt inte heller att han får stryk av ngn annan häst.

Han får nog bli kvar där han är.

säger som de andra
visst det är inte optimalt att ha en häst ensam, men vad tusan..den lär ju inte dö efter 3 dagar!! Bar man inte har det så för jämnan!!
Och så länga han är trygg i sig själv osv!:)

Tolkar det som att det är andra hästar på betet?

Kan man då inte hägna av en liten bit så han får gå där. Då kan han ju åtminstone se andra hästar och du slipper oroa dig för att han ska bli jagad eller skadad.

/M

Det går inte att dela av beteshagen på ngt bra sätt.
Den är långsmal, kurvig och kuperad.
Har även skogsdungar mitt i, så det finns ingenstans i den som han kommer att se dom andra hela tiden.

Senast ändrad:

Det är bara tre dar. Hästen kommer inte att dö. Har du dåligt samvete så kan du gå ut och kela med och rida/promenera med den mer än du brukar!

Förlåt om jag låter lite hård men ibland så förstoras problemen!

Lycka till!

Självklart kommer han inte att dö, det fattar jag också.
Jag bara undrade om det var taskigt att lämna honom själv och ville veta hur andra hade gjort.

Jag tror nog att det kan bli mer stressande för din häst att flytta till en annan hage med nya hästar i tre dar än att vara själv.

*kl*

Jag är jättehemsk isåfall för min treåring har stått själv från januari... jag vet att det inte är bra, men vi hade bara en box när han kom till mig å han var hingst. Nu letar jag med ljus å lykta efter sällskap men det är jättesvårt! han är glad, lugn och harmonisk ändå, utan sällskap. Men självklart vill jag för allt i världen att min prins ska slippa vara ensam en vacker dag!

Sedan januari?:crazy: Stackars häst. Så svårt kan det väl inte vara att köpa/låna en shettis t.ex som sällskap. Tycker inte hästar ska behöva ´vara ensamma, de är faktiskt flockdjur.

Det går alldeles utmärkt. Jag har själv ett shettissto som går ensam just nu eftersom min andra häst är på betäckning. Hon kommer att få gå själv i minst 3 veckor, beroende på hur det tar sig med andra stoet. Det är bara nyttigt att få gå själv ett tag för då uppskattas man mer som människa. Nu går vi på egna promenader, körrundor, hon får gå på gräsmattan en stund på kvällen och umgås med oss. Tror hon tycker det är mysigt. I stallet har hon sällskap av 3 marsvin. Hon är lugn och tillfreds med tillvaron.

Jag instämmer med de andra i tråden, 3 dagar är absolut ingen fara att låta hästen vara själv.
Jag var själv i samma sits som dig för ett antal år sedan, och lät då min ett-åring vara själv i 3 dagar, och vad vi märkte så brydde hon sig inte nämnvärt. Var ute i hagen och pysslade lite extra med henne dessa dagar bara, och när andra hästar gick förbi på vägen utanför hagen så brydde hon sig inte ens

*kl*

Jag är jättehemsk isåfall för min treåring har stått själv från januari... jag vet att det inte är bra, men vi hade bara en box när han kom till mig å han var hingst. Nu letar jag med ljus å lykta efter sällskap men det är jättesvårt! han är glad, lugn och harmonisk ändå, utan sällskap. Men självklart vill jag för allt i världen att min prins ska slippa vara ensam en vacker dag!

Det var lite väll länge :crazy:

Jag anser inte heller att det är optimalt att ha en häst själv. Dock tycker jag inte det är någon vidare bra lösning o bara gå o köpa sig en shettis.

Jag hör till den skaran som inte anser att man köper en häst o bara ställer den i hagen. Den ska ha omvårdnad och motion den också. Såvida det inte är en hagpensionär, men den kommer ju fortfarande kräva både tid och pengar.

För tillfället går min häst själv med andra hästar på andra sidan staketet men spenderar varje natt ensam i sitt stall. Återigen inte optimalt och han skulle säkerligen uppskatta sällskap, men för tillfället finns ingen riktigt bra lösning. Jag har varken råd eller lust att gå o köpa en shettis som jag ska sälja till hösten igen.

Visst är dom flockdjur men dom är även väldigt anpassningsbara. Även min förra ponny gick periodvis ensam eller med 4 får som sällskap. Han va helt obekymrad om det.

Tack för era synpunkter.
Jag har nu beslutat mig för att han får gå kvar hemma själv dessa dagar.

Jag skulle aldrig lämna någon utav mina hästar själva! Hästar är flockdjur, vilket innebär att det är högst onaturligt att en häst går själv. Jag kan låta alla mina hästar stå själva i stallet ett par timmar utan att de far dåligt, men då har de kompisarna utanför fönstret. Jag tycker du ska låta din andra häst följa med eller försöka få tag i en liten ponny eller något som sällskap till hästen som ska vara kvar hemma.

Du gör som du vill, men jag hade aldrig lämnat en häst själv i flera dagar eller ens ett par timmar. Det strider helt emot min hästhållning och hästens natur.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama