Ensam häst på betet!

Sv: Ensam häst på betet!

Jag hade tva hastar som bada hade problem att vara ensamna men som funkade jatte bra tillsammans ... en dag dog den ena av en aneurysm. Den andra var tyst och lugn i ett par dagar, men sedan borjade han springa langs staketet igen. Vad gjor man i den situationen?
Jag hade tur och lyckades fa lana en gammal polo pony som var oridbar tills jag hittade en ny hast. Man kan inte forvanta sig att nagon ska kunna fa en ny hast hast hur fort som helst .. det tar tid att hitta en hast man vill ha och som fungerar som kompis till den man redan har. For mig tog det 6 manader ... nagra veckor later som ingenting for mig, sarskilt som hasten inte springer langst staketet och ropar efter en kompis.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Anmäl så får länsstyrelsen ta ställning. I djurskyddslagen står det att "en häst behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska den ha kontakt med andra hästar men det kan fungera med ett annat flockdjur, som tex får eller nötkreatur." !!! Nu vet jag inte om hingstar kanske inte omfattas av dessa regler, dom kanske inte är hästar. Hur som helst är den här lagtexten helt onödig. Hästar har inte mkt gemensamt med får, min ena stod med våra tackor 1 vecka och jo dom varnar för fara men inte är det sällskap för en häst. Fast det är säkert bättre än hel isolering, jag älskar min hund men inte vet jag om jag skulle klara av att få all min sociala kontakt från hunddjur.

Det finns säkert hästar som är så störda (säkerligen pga uppväxtmiljö) så dom trivs bättre själva (precis som människor), men det måste vara mkt ovanligt för flocklevande bytesdjur för att inte säga livsfarligt. Som hästägare ska man inte förvänta sig att allt är rosenrött och gulligt i en hästflock och det tar ofta tid för nya individer att kommma in i en befintlig flock, dvs mer än 2 hästar. Det kan vara så att just den här hästen kan vara sjuk och därför står ensam, men jag skulle aldrig ha min sjuka häst långt ifrån sin flock läs trygghet eller mig.

Problemet med hästar är att hästägare ofta har massor med förklaringar till att just deras hästar inte kan och bör gå i en flock med andra hästar. Det kanske sen inte är så konstigt om vissa hästar sedan har problem med att inordna sig i rangordningen gentemot människor.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Det finns hästar som under perioder inte kan gå ihop med andra. Jag har två stycken här hemma nu. De har möjlighet till synkontakt vid sina grindhål men det är runt 15 meter mellan de grindhålen. Resterande delar av hagarna går de utom synhåll för varandra och de går lugnt och betar.

Det går inte att ha närmare, de stressar varandra och det går inte att släppa ihop de. Så enkelt är det. Jag behöver inte en massa anledningar mer än att de skulle skada varandra om jag släppte ihop.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Det är inte så kul att få ett samtal från länsstyrelsen där de säger att man har fått en anmälan. Allra helst inte när anmälaren vet var hästen hör hemma men ändå inte har kommit förbi och frågat om det finns en hållbar anledning till varför hästen går ensam.

Är det inte bättre att prata med djurägaren först och sedan bestämma sig för om det verkligen är ett fall för länsstyrelsen?

Jag blev rätt grinig när länsstyrelsen ringde mig pga min ensamma häst. Har skrivit om det tidigare i tråden. Jag är självklart glad över att folk bryr sig om min häst men skulle uppskatta väldigt om de kunde komma och prata med mig INNAN de ringer länsstyrelsen.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Nej du, vi vill gärna tro att vi har sådant bra djurskydd i sverige, sanningen är inte riktigt så.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Jag har vart nära att anmäla en hästägare som hade två hästar som stod ute i 26 minus hela vintern de stod mitt på gärdet med rumpan mot vinden. Åh vad jag led av att de dem stå där. En mörk kväll tog jag en "liten promenad" och upptäckte att det utåt sett fallfärdiga rucklet som låg intill en öde tomt var inrett i toppskick med massa halm och hö. Hästar kan bete sig udda ibland. Men ni som skriver att hästarna står och hänger vid hag-grinden och inte går och betar ser jag som ett tydligt tecken på att hästarna säger: släpp in oss i ett par timmar i det svala stallet! vi pallar inte värmen och flugorna!! läs Wentonas blogginlägg http://busenkelt.wordpress.com/2012/06/26/hastar-kan-behova-skydd-aven-under-sommaren/
 
Sv: Ensam häst på betet!

Hur är sanningen då? På vilket vis ligger vi i Sverige efter resten av världen när det gäller djurskyddet?
Jag vill i alla fall tro att vi ligger bra till men har du kunskap jag inte har så lyssnar jag gärna.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Skulle djurskyddet bli bättre för att de får in en massa anonyma anmälningar då? Eller hur menar du?
 
Sv: Ensam häst på betet!

Jag är definitivt INTE förespråkare för att hålla hästar ensamma, tvärtom!

Men ibland blir situationer såna att man får göra det bästa av situationen. Eftersom du "bara" sett en situation och inte har någon bakgrund så skulle jag föreslå att du på ett diplomatiskt sätt tar upp det med ägaren.

Alternativet, att anmäla, ja, tror du att det skulle hända något? DET tror inte jag. Och inte heller att situationen ( om det behövs) blir bättre för hästen!
 
Sv: Ensam häst på betet!

Min hest har stått alene i grushage i 4 uker. Alternativet er boxhvile sier veterinæren. Det er ille nok at hesten min er syk om jeg ikke skulle bli anmeldt også!
 
Sv: Ensam häst på betet!

Det var det jeg mente. Ingen som ser henne alene dag etter dag kan se på henne at hun er til behandling. Jeg forklarer gjerne hvorfor hvis noen kommer og spør, men jeg ville bli veldig lei meg hvis jeg ble anmeldt for dårlig hestehold.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Det var det jeg mente. Ingen som ser henne alene dag etter dag kan se på henne at hun er til behandling. Jeg forklarer gjerne hvorfor hvis noen kommer og spør, men jeg ville bli veldig lei meg hvis jeg ble anmeldt for dårlig hestehold.

Om jag ser en häst i grushage så förstår jag att det är nåt fel på hästen, i alla fall i min värld.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Det är inte så kul att få ett samtal från länsstyrelsen där de säger att man har fått en anmälan. Allra helst inte när anmälaren vet var hästen hör hemma men ändå inte har kommit förbi och frågat om det finns en hållbar anledning till varför hästen går ensam.

Är det inte bättre att prata med djurägaren först och sedan bestämma sig för om det verkligen är ett fall för länsstyrelsen?

Jag blev rätt grinig när länsstyrelsen ringde mig pga min ensamma häst. Har skrivit om det tidigare i tråden. Jag är självklart glad över att folk bryr sig om min häst men skulle uppskatta väldigt om de kunde komma och prata med mig INNAN de ringer länsstyrelsen.

Jag förstår inte ditt problem... Du blev uppringd då du har en häst som går helt ensam utan att man ser någon annan häst ? JAG ser det som ett "brott" mot djurskyddsbestämmelserna. Ser jag nåt liknande och inte känner ägaren så går ju inte jag och knackar på och frågar varför du har din häst helt själv ... Jag anmäler om jag anser att det ser "skumt" ut... Det finns folk som har betalt för att kolla upp detta... Det har inte JAG...
Nu hade ju du dessutom en (tydligen ?) godkänd anledning. Är det då verkligen så jobbigt att bli uppringd och berätta varför du har din häst ensam ?

Poliskontroller är säkert jättehemska för dej, men samma där, de som har rent "mjöl" i påsen får åka vidare utan att man ens kommer ihåg att du vart där... De som inte har det åker fast...
 
Sv: Ensam häst på betet!

Min hingst går ensam i sin hage. Stackaren, jag måste nog skaffa en valack - som han garanterat inte kommer tåla att ha i hagen sommartid men ändå, bättre än att han går ensam?

Jo.. nu vet jag att det var en valack det handlade om här, men saken är ju den att om någon passerade förbi här och inte visste nåt om hästarna hade de kanske reagerat på att en häst går här hemma trots att det finns andra hästar i närheten och anmält. Nu har jag inget emot att visa eventuella kontrollanter mina hästar och hästhållning, men det är så onödigt att de ska behöva åka ut på liknande fall. Desutom skulle jag må dåligt över att någon har tyckt att det ser så illa ut att det kräver en anmälan, även om det är obefogat. Varför inte bara prata med ägaren först??

Nu tycker jag absolut att hästar ska ha en flock, och hingsten går bra att ha med andra hästar under den tid på året som stona inte brunstar. Jag kan dock inte ha honom på fribetäckning med stoet som ska betäckas nu, och det andra stoet ska inte betäckas alls. Däremot finns det ingen LAG som säger att hästar ska ha sällskap, så att bryta mot lagen handlar det trots allt inte om.

I bestämmelserna står det att "din häst ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett".

Din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din
häst ha kontakt med andra hästar men det kan fungera med ett
annat flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta
räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den
behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam
på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som
den behöver.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Där tycker vi olika. Jag skulle utan att tveka knacka på hos en person jag aldrig träffat för att tala om att deras häst verkade väldigt orolig (som anmälaren tyckte i mitt fall). Senast förra veckan när jag var ute och red frågade jag i ett stall om de visste om att ett föl haltade. Det visste de och sa att det berodde på en envis hovböld så då slapp jag fundera mer. Jag hoppas i min tur att folk vågar knacka på hos mig om de upplever att något är fel med mina hästar.

Anledningen till att blev lite upprörd när länsstyrelsen ringde är att där jag bor känner alla i princip alla. Anmälaren har även varit fram och tittat på vår brevlåda för att ta reda på vår adress och har även tagit reda på adressen där hagen ligger. Så nog hade anmälaren i alla fall i mitt fall sparat tid på att knacka på vår dörr.

Sen är det inte så kul att bli beskylld över att ha misskött det bästa man har. Jag känner min häst och är säker på att hon får sitt behov av sociala kontakter uppfyllt.

Din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din
häst ha kontakt med andra hästar men det kan fungera med ett
annat flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta
räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den
behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam
på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som
den behöver.


En anmälan till länsstyrelsen diarieförs så den kommer alltid att finnas kvar i deras arkiv så jag förstår inte riktigt liknelsen med en poliskontroll?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp