Ensam häst på betet!

Sv: Ensam häst på betet!

Håller med. Det är ett fullt normalt beteende att hästar står och hänger på nåt favoritställe. Speciellt när det är varmt ute.

Hade hästen i fråga stått i en grushage hade snacket varit:
"Åh, hästen går själv i en grushage, den kunde väl få gå på bete åtminstone".

Och nu när det går på bete är inte det bra heller.
HADE den haft kompis hade det snackats:
"Hästarna står bara och hänger, visst måste de ha ligghall om de bara står i solen hela dagarna??"

Hade de haft ligghall hade det varit:
"Åh, ingen bryr sig om hästarna, jag åker förbi flera gånger varje dag, och det är aldrig nån människa där som borstar eller rider".

Och hade folk ridit hästarna hade det snackats:

"Åh, de släpper bara ut de svettiga i hagen, kan man ringa djurskyddet?".

När är folk nöjda?
 
Sv: Ensam häst på betet!

Kl

Jag skulle säga att hästen är i dåligt skick men kanske inte vissa. Hästen har flugtäcke men man ser att den är benig, helt klart!
Det finns inga hästar någonstans. Inte nära eller något. Jag vill prata med tjejen men vill inte vara en sån som lägger mig i. Hon blir säkert sur hur jag än lägger upp det.
Jag vet att hästen är valack och går fint med andra. Vi har haft häst i samma stall innan. Hos mina föräldrar.. Jag tycker så synd om honom eftersom han verkligen står och trycker vid grinden. När jag än kör föbi. Tidigt eller SENT! Och det har varit så flera veckor.

Uppenbarligen känner du ju ägaren och hästen, varför inte helt enkelt ställa frågan rakt ut, varför går hästen själv 'här hemma'?
Sen är det många fullblod som inte riktigt klarar beten och kan tunna ur av den anledningen men då måste ju andra åtgärder sättas in.


Personligen har jag två hästar hemma hos mig som går själva i varsin hage, de kan få 'sällskap' av varandra om de står uppe vid grindhålena men inte närmre än på 15-20 meters håll och går de iväg så ser de inte varandra. Och nej, ingen utav de mår dåligt utav det, har provat att haft närmre men vågar inte riskera detta då de stressar varandra av närmare än det avstånd och möjlighet till synkontakt de har idag. I mina ögon, de får i allafall gå ute på varsitt bete och äta gräs i rejäla hagar. Mina står också å hänger i grindhålena under vissa tider på dygnet, oftast ingen inom synhåll när det svalnat av.
Och ja, jag är delvis bekymrad över att ha hästarna ensamma men det går inte att ha de ihop eller ihop med andra under sommaren. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam häst på betet!

Hahaha det fick mig att skratta! Det påminner mig om det hyrstallet där jag hade min häst i ett tag innan jag tog hem honom. Där fanns det några grannar som kom till stallägaren och klagade att våra hästar var misskötta för att dem "stod stilla hela tiden! Hästar ska väl springa runt och leka i hagen?" höll på att dö av skratt. Grannarna tyckte att vi borde satt ut hinder så hästarna kunde hoppat omkring och lekt och grejat, för tydligen så har hästar tråkigt, är misskötta och förstörda när dem står stilla under några träd i skuggan och hänger ;)
 
Sv: Ensam häst på betet!

Hahaha det fick mig att skratta! Det påminner mig om det hyrstallet där jag hade min häst i ett tag innan jag tog hem honom. Där fanns det några grannar som kom till stallägaren och klagade att våra hästar var misskötta för att dem "stod stilla hela tiden! Hästar ska väl springa runt och leka i hagen?" höll på att dö av skratt. Grannarna tyckte att vi borde satt ut hinder så hästarna kunde hoppat omkring och lekt och grejat, för tydligen så har hästar tråkigt, är misskötta och förstörda när dem står stilla under några träd i skuggan och hänger ;)

Guud, mina hästar måste vara nästintill självmordsbenägna då :crazy:
 
Sv: Ensam häst på betet!

Oj då är våra hästar väldigt ledsna....
Kanske ut med lite hopphinder i hagarna så dom får skojsigt:D;)
 
Sv: Ensam häst på betet!

Oj shit. men då förklarar det ju varför min häst bara slappar och äter hela tiden, hon är så deppig att hon måste tröstäta... ajajaj... ;)
 
Sv: Ensam häst på betet!

men skämt å sido, finns det inte en förklaring på detta? prata med ägaren... hoppas det fixar sig och att det är en orsak till varför han står själv då.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Tycker du ska prata med ägaren, hon får väl bli sur då. Har du hennes nummer? Isåfall kan du ju skicka iväg ett sms typ "Hej, allt bra? Kör förbi "brunte" varje dag, hur är det med honom? går han själv?"
 
Sv: Ensam häst på betet!

Hejsan, om du anser att hästen mår dåligt av det så tycker jag att du ska prata med ägarna om det, bara ta mod till dig och prata med dem.

Min häst går själv, är hatar andra hästar.. Men han älskar flocken med Kattegatt tjurar han går med!

Men anser du att hästen mår dåligt så borde du göra något åt det!! (jag förespråkar absolut inte att ha hästen själv, hade själv haft honom i flock om det vore möjligt) lycka till!
 
Sv: Ensam häst på betet!

Jag vill prata med tjejen men vill inte vara en sån som lägger mig i. Hon blir säkert sur hur jag än lägger upp det.

Vill du hjälpa hästen måste du lägga dig i. Och vilket tror du hon blir mest sur över - att du undrar varför hästen går själv, eller att du anmäler till länsstyrelsen?
 
Sv: Ensam häst på betet!

Prata med ägaren först innan anmälan. Det är just såna tanklösa handlingar som gör att vi får onödiga anmälningar när folk inte kan prata med varandra! Vet en som hade sin avelshingst ensam hela livet i princip, han mådde prima liv. Våra hästar står också vid grinden och hänger där det är upptrampad jord = mindre insekter. 6 av 7 dagar i veckan står de vid grinden när vi kollar till dom.

Kompisen fick en anmälan på sin häst som står ensam i hage 16.00 - 07.00 med vatten, hö och skydd för sol/väder men han är lite mager pga mask, resten av dygnet står tävlingshästarna i hagarna bredvid. Nån sån där sommarstugeägare som tycker det är sååååå synd om hästen när de far förbi och anmälde :grin:
 
Sv: Ensam häst på betet!

Ja och varför inte slänga in en gungbräda så dem kan få känna lite fjärilar i magen också? :D
 
Sv: Ensam häst på betet!

Vill du hjälpa hästen måste du lägga dig i. Och vilket tror du hon blir mest sur över - att du undrar varför hästen går själv, eller att du anmäler till länsstyrelsen?

Jag fick samma tanke.

"Hon blir säkert sur" - vet du det? Eller är du bara rädd att det ska bli jobbigt att prata med henne? Om du bara säger till att du har sett att hästen står vid grinden och undrar varför han går ensam kan det mycket väl hända att du får ett svar och slipper fundera på det mer.

Jag hade bara blivit tacksam om någon påpekade att de har sett att min häst står där och frågat - istället för att skriva en tråd om det på buke (DÅ hade jag blivit sur)
 
Sv: Ensam häst på betet!

Måste säga: tack.
Jag har fått tillbaka tron på mänskligheten efter att ha läst många kloka svar i denna tråden, tex CK´s 2012-08-15 09:18
HUR hade TS själv känt det om det en dag dök upp en djurskyddsinspektör på oanmäld kontroll- för att någon åkt förbi och tyckt hennes häst såg deppig ut?
Och sen gå och vara nojjig och förbannad och undra över VEM som anmält istället för att helt enkelt bara fråga varför hästen går själv?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensam häst på betet!

Ingen av dom jag pratat med med ensamma hästar har sagt att de ska skaffa nån till, bara haft nåt svar som att han trivs ensam eller kan inte gå med andra. Fast jag vet att det inte är sant.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Ingen av dom jag pratat med med ensamma hästar har sagt att de ska skaffa nån till, bara haft nåt svar som att han trivs ensam eller kan inte gå med andra. Fast jag vet att det inte är sant.

Fast vissa hästar kan inte gå ihop med andra under vissa perioder på året, en del inte alls. Det finns alltid gråzoner tyvärr.
 
Sv: Ensam häst på betet!

KL

Nu har jag just fått ett samtal från länsstyrelsen om att jag har en ensam häst i en hage (samma häst jag har skrivit om tidigare i tråden). Anmälaren trodde att hästen hörde hit men hade tydligen inte kurage nog att gå hit och prata med oss själv.

Senaste veckan hade anmälaren tydligen gått förbi hagen fyra gånger och varje gång hade hästen stått ensam på den högsta punkten och verkat orolig. Den hade heller inte betat något. Dock visste anmälaren inte hur det var på nätterna.

För er som inte har läst hela tråden så skadade hästens kompis sig för tre veckor sedan och den står nu vid stallet för att det ska vara lättare att sköta om såret. Betet vid stallet har tagit slut och jag tycker att en häst om möjligt ska få äta gräs på sommaren så jag går 500 m fram och tillbaka till vår andra sommarhage varje dag för att min ska få äta gräs på dagarna i alla fall. I genomsnitt är hon ensam i sommarhagen ca 8 h varje dag, vissa dagar lite mer, vissa dagar lite mindre. Resterande tiden av dygnet går hon i samma hage som sin skadade kompis och äter hö.

Jag blir bara så irriterad på anmälaren för jag tycker att det är så onödigt. Om man vet varifrån hästen kommer kan man väl gå dit och fråga hur det ligger till. Jag skulle inte bli arg om någon kom och frågade varför min häst stod själv och uttryckte oro över att hästen inte verkade må bra. Däremot blir jag lite irriterad över att länsstyrelsen ringer och säger att de har fått in en anmälan.

Nu ska jag ta och skriva en lapp där jag förklarar hur det ligger till och sedan häfta upp den utanför ingången till hagen. Jag ska även gå runt till husen som ligger i närheten och förklara varför min häst går ensam där om dagarna. Förhoppningsvis kommer jag slippa fler anmälningar. Skulle jag hysa minsta tvivel om att min häst for illa av att stå ensam några timmar av dygnet så skulle jag aldrig ha henne ensam. Hästen ser för tillfället ut som en bulle så äta måste hon göra...

Det är jättebra att vi har ett så bra djurskydd som vi har i Sverige. Men ibland behöver man inte kalla in det tunga artilleriet (läs länsstyrelsen) på en gång utan man kanske kan börja med att prata med djurägaren?
 
Sv: Ensam häst på betet!

Trist! Jag tycker det är sorgligt att anmäla utan att ha hela bilden klar för sig. Man måste ju veta vad man anmäler!!
De flesta får man hoppas gör det av välmening men det finns ju tragiska exemplar av människor som vill skapa bråk och jäklas också...
Hoppas du och pållarna får lugn och ro!
 
Sv: Ensam häst på betet!

Jag skulle säga att hästen är i dåligt skick men kanske inte vissa. Hästen har flugtäcke men man ser att den är benig, helt klart!

Det kan ju vara så att hästen är svår att hålla i hull. Du skrev i första inlägget att det är ett fullblod och de brukar ju vara kända för att vara svåra att få upp/ hålla vikten på, även om de får massvis med mat.

Det finns inga hästar någonstans. Inte nära eller något. Jag vill prata med tjejen men vill inte vara en sån som lägger mig i. Hon blir säkert sur hur jag än lägger upp det.

Förlåt mig, men det där är väl ändå ett typ exempel på uttrycket "typiskt svenskt"? Du vill göra något åt saken, men utan att lägga dig i. Antingen så vill du göra något åt det (och då måste du lägga dig i) eller så gör du inget.
Visst är det väl lätt att göra en anonym anmälan, men seriöst?
Du kan ju göra som så att du går förbi hagen en dag när du ser att ägaren är där, eller bara söker upp henne, och så frågar du bara hur det kommer sig att hästen går själv? Du behöver ju inte säga "Fy fan så din häst ser ut! Och själv går han också, stackars plågade djur, han mår ju inte bra och du vansköter din häst!", men om du bara frågar varför han går själv (som en nyfiken fråga, inte en anklagelse), då ser jag inte någon anledning för ägaren att bli sur.

Jag vet att hästen är valack och går fint med andra. Vi har haft häst i samma stall innan. Hos mina föräldrar.. Jag tycker så synd om honom eftersom han verkligen står och trycker vid grinden. När jag än kör föbi. Tidigt eller SENT! Och det har varit så flera veckor.

Det kanske har blivit ändrade förhållanden? Hästen kanske inte trivs med nuvarande stallkamrater, de andra hästarna kanske inte är snälla mot honom, det kan vara en skada som någon annan skrev... Det finns många alternativ, förutom en "dum ägare".

Min häst gick själv ett tag, utan att se andra hästar. Helt enkelt för att han inte kunde gå med stona och hans hagkompis var skadad och hade boxvila. Tänk vad många som måste sett stackarn gå ensam i hagen hela tiden då motorvägen går förbi hagen precis.. Otroligt att jag inte fick 100 anmälningar på mig....

Det bästa du kan göra är ju som sagt att fråga ägaren, utan att anklaga henne för något innan du vet hur det ligger till. Det är ju knappast bättre att bara anmäla henne från ingenstans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp