Ensam häst på betet!

Sv: Ensam häst på betet!

Där tycker vi olika. Jag skulle utan att tveka knacka på hos en person jag aldrig träffat för att tala om att deras häst verkade väldigt orolig (som anmälaren tyckte i mitt fall). Senast förra veckan när jag var ute och red frågade jag i ett stall om de visste om att ett föl haltade. Det visste de och sa att det berodde på en envis hovböld så då slapp jag fundera mer. Jag hoppas i min tur att folk vågar knacka på hos mig om de upplever att något är fel med mina hästar.

Nu kan ju jag inte utläsa i TS eller dina inlägg om din/TS (jag misstänker iaf att de är olika hästar) går HELT ensamma dvs inte en häst inom syn/hörhåll... Dvs en häst som går i en hage "mitt ute i ingenstanns" utan hästar i närheten... Detta tycker jag HELT ska anmälas...

Om den går ensam men har hästar i närheten så hade jag inte ens ägnat en blick åt hur du sköter dina hästar...

Och jodå jag knackar också på om jag ser saker som ser "underliga" ut... Tex en ridskola som hade sina hästar på beten där ena ponnyn gick med grimma och grimskaft i hagen (förvisso lite avkortat men ca 1-1.20m långt)... Jag åkte ner till stallet och frågade om de "tappat" ponnyn när de skulle släppa ut dem, men nej de hade medvetet släppt ponnyn med grimskaftet för den var så svårfångad i hagen... = deras problem (även om jag definitivt VET att det är förenat med livsfara för hästen att gå med grimskaft, då jag vet hästar som klivit på grimskaftet gått omkull och brutit om den har tur nacken direkt, otur "bara" brutit benet och behövt avlivas) ...
 
Sv: Ensam häst på betet!

Min hingst går ensam i sin hage. Stackaren, jag måste nog skaffa en valack - som han garanterat inte kommer tåla att ha i hagen sommartid men ändå, bättre än att han går ensam?

Du får tycka jag framstår som korkad men din ton i just det svaret är bara LÖJLIGT !

Har du hingsten HELT ensam helt ute i "ingenstans" så tycker JAG att du gör fel ja... Men går den så den ser andra hästar så nej.

Jag har själv hingst, han går definitivt själv i hagen ... Men inte släpps den i väg på bete "i skogen" utan tillstymmelse till att kunna se andra hästar.
Han går i hage BREDVID andra hästar. Han är 5 år gammal så nej vi släpper inte heller in andra hästar till honom. *doh*

Jag släpper åxå ut min häst SJÄLV i hagen när jag mockar tex. Då ser hon ju inte ens andra hästar iom att de är i stallet. Men att ha en häst i ett annars tomt stall och sen släppa ut hästen själv i hagen och det fortfarande inte finns hästar i närheten anser jag är fel. Hästar vill ha sällskap.

Och ser jag en häst själv, där jag vet att det inte finns andra hästar så skulle jag ANMÄLA, inte knacka på och fråga varför ägaren är så okunnig att den bara har en häst...
 
Sv: Ensam häst på betet!

Min går upp till 8 h om dagen i hage där hon inte ser eller hör någon annan häst, ja. Resten av dygnet går hon i samma hage som sin kompis och äter hö. Jag tror inte att min häst är samma som TS häst.

Jag har en granne vars ena häst står ensam i en utebox på nätterna medan de andra hästarna står inne i stallet. Den hästen står helt ensam utan kontakt med andra hästar minst lika många timmar om dygnet som min gör. Tycker du att det också ska anmälas? Hästen i fråga är dammallergiker och kan därför inte stå i stallet med de andra.

Hästar har olika behov av social kontakt och min mår alldeles utmärkt med att gå ensam 8 timmar och med kompis 16 timmar. Jag har även pratat med de som jobbade med djurskydd när ansvaret låg hos kommunerna och ingen av dessa djurinspektörer har tyckt att jag missköter min häst.

Det jag blir upprörd över är alla dessa onödiga anmälningar. Till exempel har hen som har islandshästturridning här i staden vid flertalet tillfällen blivit anmäld för att hästarna saknar täcke och för att hon har dem ute hela dagen (hen har en fin lösdrift).
 
Sv: Ensam häst på betet!

Du får tycka jag framstår som korkad men din ton i just det svaret är bara LÖJLIGT !

Har du hingsten HELT ensam helt ute i "ingenstans" så tycker JAG att du gör fel ja... Men går den så den ser andra hästar så nej.

Jag har själv hingst, han går definitivt själv i hagen ... Men inte släpps den i väg på bete "i skogen" utan tillstymmelse till att kunna se andra hästar.
Han går i hage BREDVID andra hästar. Han är 5 år gammal så nej vi släpper inte heller in andra hästar till honom. *doh*

Jag släpper åxå ut min häst SJÄLV i hagen när jag mockar tex. Då ser hon ju inte ens andra hästar iom att de är i stallet. Men att ha en häst i ett annars tomt stall och sen släppa ut hästen själv i hagen och det fortfarande inte finns hästar i närheten anser jag är fel. Hästar vill ha sällskap.

Och ser jag en häst själv, där jag vet att det inte finns andra hästar så skulle jag ANMÄLA, inte knacka på och fråga varför ägaren är så okunnig att den bara har en häst...

Nu svarade jag inte just precis riktat till enbart dig, men hade inte skrivit det obligatoriska "KL" så jag får ta att du tycker jag är löjlig då. (fast jag förstår inte vad åldern på hingsten har med att göra att släppa ihop honom med andra eller inte?)

Så... svaret är delvis riktat till dig och delvis allmänt i tråden.

Mig hade du anmält.

När de andra är på betet ser hingsten inte andra hästar, eftersom han går kvar här hemma på gården och de andra är en kilometer bort. I år har det varit så under flera veckors tid med uppehåll för regn då de andra tas hem för att fölet ska kunna ligga torrt. Hade han visat minsta tecken på att vantrivas med att gå här hemma själv (vandrat, skrikit, varit orolig, deppat osv) så hade jag ordnat en hage till honom där han kan se de andra. I år har jag inte gjort det av olika skäl.

Jag har absolut ingenting emot att djurskydd eller liknande kommer hem till mig för en kontroll, jag tycker bara det är onödigt med såna saker man lätt kan ta reda på innan man ringer en myndighet som nog har "häcken full" redan som det är. En lapp hade räckt om man inte vill/vågar knacka på själv.

Visst finns det folk som har betalt för att kontrollera sånt, men jag ser personligen hellre att de kontrollerar misstänkt misskötsel och vanvård, djumisshandel, smuggling osv - och att folk faktiskt kan ta ett moraliskt ansvar och fråga innan de anmäler hit och dit, börjar ropa högt om lagen osv (det senaste inte riktat till dig personligen)
 
Sv: Ensam häst på betet!

(fast jag förstår inte vad åldern på hingsten har med att göra att släppa ihop honom med andra eller inte?)

Aldern spelar en ganska vasentlig roll ang. hopslapp med andra hastar.

Det handlar namligen om mognad och hormoner. Manga ganger talar man om hingstar som "vaknar" vid fem-sex ars alder och da helt plotsligt inte langre ar okey med valackerna osv.

:cool:
 
Sv: Ensam häst på betet!

Har nu läst hela tråden och det enda jag kan säga är att man inte kan dra några förhastade slutsatser omständigherna är olika. Själv har jag en häst som gått mycket ensam hela sommaren och även stått ensam i stallet på nätterna, har dock haft hästar i grannhagarna hela tiden. Visst har jag haft dåligt samvete, men hennes alla hagkompisar är på bete och min kan omöjligt gå ute dygnet runt (exemhäst). Men hon har varit väldigt nöjd i sin ensamhet vilket är bättre än att skicka även henne på bete då hon garanterat skulle ha blivit sjuk. Men som hästägare känns det hemskt att hon varit ensam så mycket vissa dagar, när hon inte mått bra har hon kanske varit i hagen ca 4 tim sen stått inne i sin ensamhet, men exemen har aldrig varit så fina som i år hon klarade sig helt fram till mitten av augusti. Men idag kommer de andra hem från betet och hon får tillbaka sina hagkompisar, kommer vara en lycklig häst imorgon
 
Sv: Ensam häst på betet!

Jag har blivit anmäld ett antal ggr o inte har jag tagit illa upp för det, eller jo, mot anmälaren som anmälde bara för att jävlas,, inspektörerna var trevliga o vid tredje anmälan kom de inte ens ut, ringde bara o berättade.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Min hingst ser också ut att gå ensam utan några hästar i närheten om man bara går eller kör förbi. För i min hage på andra sidan grusvägen har jag valacker och ston men hagen är på 6-7ha så det är inte alltid folk ser dem från vägen..
Så det kanske finns andra hästar i närheten men en bit bort som kommer ibland och pratar?
Min hingst funkar inte med alla hästar, han har sällskap vintertid då hans sommarsällskap inte finns hos mig mer.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Ursäkta men jag har aldrig sagt något om att anmäla!

Kl jag har pratat med tjejen nu. Fanns ingen anledning att han stod ensam. Nu är han hemma i sitt stall för att han blivit i så dålig skick av att gå på betet! Konstigt?! Inte enligt mig iallafall. Han såg okej ur när han släpptes där men allt blev bara värre och värre.

Så nu får stackaren mat och sällskap.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp