Ensam häst på betet!

Aston

Trådstartare
Vad hade ni gjort om ni sett att en häst går helt ensam på ett bete helt utan kompisar i närheten? Hade ni gjort något? En bit från mig går ett fullblod som gått där i några veckor nu. Han står ALLTID vid grinden. Jag kör förbi ofta och en endaste gång gång har han stått en bit in i hagen. Annars alltid vid grinden. Han har flugtäcke på sig men verkar ganska mager. Vilket inte är så konstigt ju om han aldrig går och betar. Jag tror iallafall att han är deppig och enligt mig är det fel att ha häst på detta viset.
 
Sv: Ensam häst på betet!

För flera år sen innan det var olagligt så körde jag förbi en ensam häst ute i skogen långt från bebyggelse och andra djur. Han stod med huvet in mot stallväggen, inte ens vid grinden stod den. Sorgligt.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Jag förstår inte hur man kan ha sin häst så. Jag undrar om man kan hjälpa hästen..
 
Sv: Ensam häst på betet!

Och vad skulle det vara?! Jag vet att hästen i vanliga fall går i ett stall med många hästar. Går bra med andra hästar. Och även om du skulle ha en häst som inte kan gä med andra då måste du ju ha en häst BREDVID iallfall. Och sällskap kan man alltid hitta!
 
Sv: Ensam häst på betet!

Du kanske kan ringa de där djurvårdssnubbarna? Ah tappa nu helt namnet på de människor som åker runt och ser så inte djuren far illa.

Om man ringer till dom så kanske de gör en rutt och kollar läget.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Sålänge hästen är i godkänt skick hade jag inte gjort något. Vet ett par stycken som har sina "tävlings"ponnyer ensamma på betet pga. skaderisken. " Idag gick hen ut på bete, i en alldeles egen hage, vilken lyx! " Jovisst. :crazy:
 
Sv: Ensam häst på betet!

Nej det är en valack,fungerar utmärkt i flock och är inte ranghög på så vis. Gått i grupp tidigare men det är ju mycket flådigare att ha en hage för sig själv.
 
Sv: Ensam häst på betet!

kl

Jag blir så trött när folk klagar utan att veta anledningen. Varför inte fråga ägaren de kanske har en bra förklaring.

Jag fick för några år sedan en anmälan på grund av en häst som gick ensam i hagen. Han gick på framsidan huset och den hagen såg man från vägen de andra gick i en hage på baksidan huset viket man inte såg från vägen.

Hästen i fråga var en sent kastrerad valack som inte fungerade med andra hästar då han fortfarande var väldigt hingstig. Hade anmälaren frågat mig hade jag kunnat förklarat och djurskyddsinspektörerna hade sparat tid som de kunde ha lagt på annat.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Tycker du sakall prata med ägaren först.

Föra året så kunde folk mycket väl tro att jag hade en häst själv.
Bara det att jag då hade en fång häst på box och dom andra två turades om att hålla henne sälskap i stallet, ponnyn ute på natten och hästen på dagen under 2 1/2 månaders tid.

Kram
 
Sv: Ensam häst på betet!

KL

Tyvärr är inte detta olagligt.. men borde vara :mad:
(Är du säker på att det ligger till så att den är helt ensam, kanske finns en annan anledning till att den ser ut att vara ensam jämt?)

Det finns inget i lagtexten som säger att man måste ha hästkompisar inom synhåll ens..Det står att de "bör" ha sällskap av andra artfränder..

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

Mycket är tyvärr luddigt ang hästhållning och mycket lämnas som en tolkningsfråga om hästen anses må bra eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam häst på betet!

Jag håller med!

Jag har just nu mitt sto ensam i en sommarhage ca 500m från stallet under dagarna. Går upp och ner med henne varje morgon och kväll och nätterna spenderar hon i hagen vid stallet med sin hästkompis. Det blir max 10 h varje dag som hon går ensam.

I vanliga fall brukar hon och kompisen i sommarhagen tillsammans hela dygnet men kompisen har en envis sårskada som inte vill läka riktigt. Lättare att hålla uppsikt vid stallet. Eftersom jag tycker att hästar om möjligt ska få äta gräs på sommaren så får hon stå där själv några timmar varje dygn.

Vad jag har sett så verkar hon inte lida av det. Tittar lite efter mig när jag lämnar henne där men knallar snart iväg och äter gräs. Om någon funderar över varför hon går själv där så skulle jag föredra att de pratade med mig först.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Börja med att prata med ägaren, det kanske faktiskt finns en hållbar förklaring till det.

Jag tänkte föreslå detsamma. Min gamla häst ledsnade på andra hästar efter ett tag och hoppade ut från hagen men utan kompis så trivdes hon och hon var lite av tjuren Ferdinand, stod gärna med huvudet utanför tråden vid vägen och räknade fordon. :p
Hade hon inte trivts hade hon bara behövt promenera över staketet för det fanns ingen ström i det och räckte henne till knäna. Ofta stod hon i stalldörren med huvudet utanför eller stod-låg inne och lyssnade på webbradion.

*Ja, hon hade egen webbradio med country* :laugh:
 
Sv: Ensam häst på betet!

Kl

Jag skulle säga att hästen är i dåligt skick men kanske inte vissa. Hästen har flugtäcke men man ser att den är benig, helt klart!
Det finns inga hästar någonstans. Inte nära eller något. Jag vill prata med tjejen men vill inte vara en sån som lägger mig i. Hon blir säkert sur hur jag än lägger upp det.
Jag vet att hästen är valack och går fint med andra. Vi har haft häst i samma stall innan. Hos mina föräldrar.. Jag tycker så synd om honom eftersom han verkligen står och trycker vid grinden. När jag än kör föbi. Tidigt eller SENT! Och det har varit så flera veckor.
 
Sv: Ensam häst på betet!

sager inte att du har fel.. men vill lagga fram nagot annat ocksa..

jag har i hagen just nu 9 valacker. De star och hanger vid haggrinden varje dag mellan 8 och 12. Varfor? ingen aning. De star dar, ihopaknodda i var "lill falla" i stallet for att knalla runt i hagen o kaka ho eller gras eller leka eller... Baby, som har sallskap pa bada sidorna om sin hage star for det mesta och totalignorerar alla andra hastar. Nan gang/vecka kan hon fa for sig att vara social och klia lite manke over staketet. Hon kunde inte bry sig mindre om andra hastar, nya hastar, lastade haster, urlastade hastar eller... tja.. andra hastar ar "fluff" i hennes varld.

Ibland beter sig inte vara hastar riktigt som man kanske skulle forvanta sig...


Fraga tjejen varfor hasten star sjalv. Det kan ju finnas tusen och en olika anledningar att han ar ensam och/eller tunn.

/Bewwan, som just nu onskar hon kunde stoppa in Herr Gul i sin egna hage sa han inte kan leka krokodil nar han kanner for det. Herr Gul gar 99% av tiden utmarkt med andra valacker, problemet ar bara den dar 1% da han INTE gor det.
 
Sv: Ensam häst på betet!

Bor du i närheten? I så fall skulle jag föreslå att du tar en promenad och bara "råkar gå förbi" så du kan prata med ägaren.

Kanske är den sjuk och får behandling vilket är anledningen till att den är mager och verkar nedstämd? Som fler i tråden har påpekat så behöver det ju inte vara så som det ser ut när man passerar.

Ett tag hade jag min ena häst på boxvila medan den andra gick på lösdrift med ligghall bredvid boxen. Den friska gick ju självklart ute själv emellanåt. För förbipasserande så skulle det ju se ut som att hon var ensam eftersom hon då aldrig hade sällskap. Det jag vill säga med detta är att det kanske inte är som det verkar för förbipasserande och jag tycker verkligen att du ska prata med ägaren innan du gör något mer drastiskt (ringer jordbruksverket eller vilka det nu är som har hand om sånt). Kanske finns det en förklaring till att det är som det är?
 
Sv: Ensam häst på betet!

Min häst går själv, men vi letar efter en till häst just nu :) inte för att min kille har något problem med det! Han älskar att gå själv, sån var han redan när jag köpte honom, visst var det kul med hästkompisar men han är väldigt kräsen med hur hans polare är ;) så han trivs bra själv, han har sällskap av vår hund rätt ofta och kommer fram till oss när vi står vid staketet, men i övrigt mår han bra och njuter :) jag hade nog pratat med ägaren först, kanske är det så att dem letar efter en lämplig hästkompis till hästen också, sånt kan ju ta tid! Eller så har hästen något problem som gör det olämpligt för den att vistas bland andra pållar, du kan inte anklaga utan att veta först :)
 
Sv: Ensam häst på betet!

Jag tycker att du gör en höna av en fjäder.
Jag skulle inte välja att ha en häst ensam i en hage men jag ser det inte som ett jätteproblem om det är tillfälligt.

Vad har du tänkt göra? Anmäla?
Det är ju trevligt att man i Sverige vill anmäla varandra för allt möjligt. Jag tycker för övrigt att det är rätt att det finns möjlighet att anmäla och vissa saker tycker jag att man ska anmäla - även om närmre undersökning visar att det inte finns fog.
Men någonstans måste väl gränsen gå, och om denna hästen tydligen tillfälligt är ensam i hagen (tillfälligt eftersom du skriver att hästen fungerar bra i flock) så kan du väl låta det vara så?

I min beteshage går just nu tre valacker - två fjordingar som är som ler och långhalm, och en islänning.
Islänningen bryr sig inte så mycket om de andra och står gärna vid någon av öppningarna till hagen och hänger, fjordingarna kan vara långt inne i hagen och därmed utom synhåll.
Så i min hage kan det tyckas vara precis samma situation även om sanningen är att de är tre. Men hagen är stor, ojämnt formad och innehåller skogspartier så man ser inte hela hagen från vägen (en gång tillbringade jag en timme med att gå i hagen och leta efter hästarna innan de dök upp).
 
Sv: Ensam häst på betet!

Ägaren blir sur hur du än frågar? Hur tror du ägaren tar det om du ringer och anmäler henne då?

Jag tycker du borde prata med ägaren och helt enkelt fråga om det finns en anledning till varför hennes häst gick själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp