Ensam häst i hagen?

Sv: Ensam häst i hagen?

woolf skrev:
Ni verkar bara vilja hoppar på en, som hyenor, men nu ska ni slippa mig om det är så det är ni vill ha det. :(
Trodde att ni ville ha nytt folk till ert forum, men det verkar som att ni vill vara ert lilla gäng.
Tack och hejdå!
/ Johanna

Hej Woolf! Måste bara få säga en sak, att hästen är urtids djur stämmer inte helt in längre, hästen har blviit så mkt avlad och färändrad, att det där emd att den bättre trvis utan tänkten osv kan du bara inte säga, Araben är inte ens kommen för att bo i våra kalla klimat här i sverige, det är gotlands russet som kanske klarar det klimat vi har här, och så här e det för alla hästar och raser. men något som kommer finnas kvar för alltid i hästen är dens instinkter och flockkänsla tillanndra individer. som man då inte tar bort från dem ,kan man inte ens ge dom en häst vän, ska amn inte ha häst! då är du en väldigt dålig hästmänniska, klart slut!!! :mad:

varför skulle inte araber klara vårat klimat??? vet du hur kallt det blir på nätterna i öknen? våran förra arab hade minst likas mkt päls som våran new forest om inte mer... sorry att jag hoppar ifrån tråden lite
:angel:

Hej hej! Ja har min häst ensam eftersom den andra var tvungen att avlivas,å min häst är nu ensam sen förra sommaren och det har fungerat hur bra som hellst!! :D Jag trodde inte det skulle fungera men det gick jättebra, så om din häst mår bra och att du är mycket med din häst så ska det faktist inte vara några större problem...Lycka till nu,å ha du mera frågor så bara fråga! kramizzz

Har du inte råd att se till att hästen har sällskap ska du inte ha häst.
Så känner jag. Hästar är flock djur och ska inte gå själva.
Egoistiska människor som låter hästen gå själv bara för att det är bäst för människan ger jag inte mycket för.

MVH Russin8 som inte skulle låta en häst gå själv (och JA jag vet att det finns undantag, men det är dom som bekräftar regeln)

Som vi alla vet som är stolta och lyckliga ägare utav hästar är att det är DYRT att ha hästar. Oavsett om du (TS) bara har tänkt att ha en häst så kostar det mycket pengar, med mat, skoning,avmaskning, Vet mm..

Att planera att ha en häst ensam i ett stall, på nätter och Ute i hagen tycker jag är förkastligt. Har man inte pengar nog att köpa en sällskapshäst så tycker jag inte du ska köpa ngn häst överhuvudtaget.

Hästar ÄR faktiskt flockdjur och behöver kompisar, de kanske kan klara sig själva ute i hagen men ska absolut ha kompisar inne i stallet på nätterna.

Att du ens kan planera att ha hästen ensam är inte schysst. Då är du inte redo att köpa häst om du inte kan tillgodose hästen ALLA behov som faktiskt INKLUDERAR HÄSTKOMPISAR!

Vem är förresten så korkad att vilja sälja sin häst till ngn som tänker ha hästen själv, dynget runt?

Nee du ska nog vänta med att skaffa häst tills du kan tillgodose hästen ALLA behov.

Om man ska dra sånna paralleller så är det inte naturlig för hästen att vara i människans ägo heller. Tänk på att hästen har funnits i 65miljoner år, människan i knappt 4 milj år och så länge har vi inte domesticerat dem.
Många hästraser är inte väl anpassade efter det svenska klimatet och då är det väl ok att ha täcke tycker jag. Sen var det väl inte det denna tråd handlade om, utan huruvida hästen kan ta skada av att vara själv eller inte.
Du verkar ju ändå redan ha bestämt dig, så jag förstår inte varför du ens frågar. Du borde vara tacksam över att dessa människor försöker slå vett i dig. Bara för att man hade hästar själva förr i tiden betyder det inte att de trivs med det. Vi släppte ut massor av avgaser förr i tiden också, men sen upptäckte man att det inte var bra och slutade med det....
Jag tycker att du antingen ska köpa en shettis, ha inackordering, eller vänta tills du har råd att ha två. Jag tycker att det har varit jättebra förslag, men du tar allt som påhopp, eller så är du bara väldigt obstinat....

skulle jag ha häst hemma på egen gård skulle jag nog ha två hästar. Om hästen inte trivdes att vara ensam så att säga. Jag hade ju en häst tidigare som absolut inte ville vara med andra hästar av någon anledning.

Men skulle jag nu ha en häst som vill ha sällskap så skulle jag nog köpa nån liten ponny eller shettis. Kanske till och med en promenadhäst? Dom är ju inte speciellt dyra heller dom.

Jag vill ha hästen hemma hos mig eftersom jag har möjlighet till det. Jag vill inte heller ha någon annans häst inackorderad hos mig, för jag vill inte ha främmande folk springande i stallet hela tiden.
Grannen har två hästar som den kan "titta" på. Men hästen kommer ändå att bli ensam i stallet.
Som sagt jag vore tacksam om ni som har EN häst och som vet hur det är att ni svarade på detta inlägg och gav mig råd!!!!

Tycker att du tänker för mycket på vad DU vill och inte vill.Ska du ha häst så tänk på vad DEN vill och ge den för sjutton på något vis en häst till sällskap.

oj oj oj, då blev man anklagad för att vara en dålig hästmänniska också.
Hästen har funnits och använts i flera år för människan. Bönderna förr hade många gånger bara 1 märr som de använde i skog och mark.
Och på tal och djurplågeri osv för att låta hästen vara ensam, jag anser nog att det är mer djurplågeri att slänga på en massa täcken på hästen när den är skapad för att vara ute och tål vädret mycket väl. Både regn och snö. Det är mer djurplågeri att låta ens häst stå och svettas tycker då jag.
men alla har vi olika åsikter...hm
/ Johanna
För att man har täcke på hästen betyder ju inte det att man låter den stå och svettas. Jag har täcke på de hästar som arbetas och det är inte för att de inte skulle överleva utan, det är för att jag vill kunna ha dem ute även efter att de blivit svettiga vid ridningen, även om det är mitt i vintern.

Det är ingen som vill kommentera min täckesåsikt då?
Eller att man förr ofta bara hade en häst på gården?
/ Johanna

Täcket har jag redan kommenterat och vad det gäller hästar förr så var det lika vanligt med två och dessutom hade man hästen för sin försörjning då och såg kanske litet annorlunda på den, det var ju antagligen ganska svårt att bruka jorden eller köra i skogen utan häst och de som inte hade mer än en häst hade antagligen inte råd med fler men kunde inte klara sitt arbete utan den häst de hade. En ensam häst då hade antagligen lika trist som en idag men fördelen med utveckling är ju att förbättra det som kan förbättras och inte göra om misstagen. Ska man ha häst för sitt eget höga nöjes skull vilket de flesta hästägare idag har så är det ens plikt att se till att den har sällskap.

Hoppas att det kommer en lag på att det inte får förekomma "ensamhästar" längre... Det vore inte en dag för tidig!! :rofl:

Ni verkar bara vilja hoppar på en, som hyenor, men nu ska ni slippa mig om det är så det är ni vill ha det. :(
Trodde att ni ville ha nytt folk till ert forum, men det verkar som att ni vill vara ert lilla gäng.
Tack och hejdå!
/ Johanna

VÄX UPP. Om du inte kan ta att svaren på din fråga inte går i linje med dina åsikter så kanske du inte skulle frågat. Tanken med ett forum är väl att alla ska få yttra sig och du ställde en fråga och fick svar. Det verkar som om de flesta är eniga om att hästar inte ska gå själva så då har du väl fått svar.

En shettis äter inte alls jättelite...den är nästan i klass med en stor häst!!!!!
Bullshit!!! Om du ger shettisen nästan lika mycket som en stor häst så spricker den eller så håller den store på att svälta ihjäl!:rofl:

Alltså finns det folk som haft häst ensam och som påvisat att det fungerar bra! ( se nedan inlägg som jag kopierat)

Min häst kommer inte att behöva gå ENSAM på det viset att han inte ser något alls. Han blir ensam häst, men sociala kommer han inte sakna. Min kille arbetar hemma och kommer att gå hemma hela dagarna och pyssla om hästen och den kommer även kunna se andra hästar fast på avstånd. Det är egentligen endast i stallet över natten som hästen blir helt ensam, om inte katterna kommer krypa in där. Och egentligen blir det då inte värre än alla uppstallade hästar som går ensama i rasthagar, som är för min mening rätt små, där de står en häst i en liten hage och i hagen brevid står en annan osv och hagen är så liten att de inte kan springa eller röra på sig.
Min häst kommer att få 3 ha att springa runt på, och fast han kommer bli ensam i hagen kommer han att ha två andra hästar att titta på en liten bit bort.
Sedan om det hade varit djurplågeri som några av er uttrycker det att ha en ensam häst, borde inte djurskyddslagen ha ändrats för länge sedan då, och att det fanns med att hästen inte får gå ensam utan att det måste vara två hästar!!!
Om det finns fler som bara har en häst hör gärna av er.
Det är från er, som vet hur det är med en häst jag vill ha kommentarer ifrån. Inte ni med flera hästar som inte vet men som TROR er veta.!!!

" Jag har haft en ensam häst!

En nsv, hon hade sällskap innan jag köpte henne, hon var en riktig busis då. När hon kom hem till mig och blev ensam var hon en glad och trevlig dam som var en medlem av vår flock och det var hon väldigt nöjd med faktiskt.
Hon var precis en äkta drömhäst!
Så jag tror det är väldigt olika och att man måste prova för att se om hästen klarar av att vara ensam."
Att en häst SER andra hästar anser inte jag vara att ha sällskap, de ska kunna leka, klia, vifta flugor och ha en flockgemenskap.

*knapplån*

Vill bara inflika att det är en mkt gammal tråd... så trådskaparen har nog gjort som den har velat vid det här laget. ;)

Vad har du för shettisar?:crazy: Inte åt min 10-15 kg hösilage o flera kg kraftfoder om dagen...O bla försäkringen var betydligt mkt billigare i jämförelse med mina stora...

Jisses!:eek: Vi har en shettis som sällskap, han varken rids eller körs. Han käkar hö, någon näve betfor och mineraler. Inte alls mycket hö kan jag tillägga och han är i gott hull!

*knapplån* ;)

Min kompis har haft ensam häst, så de är näästan som om jag har haft de.... :smirk:

Min kompis skulle köpa egen häst, vi kände en som hade en häst tillsalu så det blev så att hon köpte den. I början stog den i vårat stall ( med 9 andra hästar) men sen ville hon ha honnom själv så då flyttade hon honom till sin mormor och morfar :crazy: . Man såg skillnad ganska snabbt på honnom och efter typ två veckor så var han seg och slö, hon fick börja andvända både spö och sporrar för att han skulle gå och galopp var det inte påtal om :mad: :crazy: .
Men hon va tydligen nöjd, med det och sa att han hade blivit mkt snällare och lugnare osv... vi slutade att träffas så ofta men ibland gjorde vi nåt, hon slutade att ge honom mat (han fick naturligtvis hö) typ 4 mån senare. Han blev också mycket keligare, bortskämdare och knödde och härjade och snart klarade hon int av att lyfta hovarna eller dyl.
Men så kom vändningen :d
En kompis till henne skulle köpa häst och så vips så fick han en kompis :D han blev piggare , gladare och defenitift lyckligare, men han får fortfarande ingen kraft :cry:

Nu breor ju naturligtvis inte allt på att han inte fich nån kompis, att han inte lyfte hovarna har ju inte med saken att göra, det va ju hennes eget fel men han blev i alla fall mkt håglösare å segre utan kompis, han tappade helt enkelt livsgnistan. :(
så nu till slutsatsen, jag tycker absolut inte att du ska ha hästen själv!!! haha vad långt tid det tar för mei å komma fram till vad jag tycker! :p

Jo det är illa att man låter sina hästar svettas under tjocka täcken.
Men det var inte frågan här.
Förr band man även upp hästar i spiltor där dom kunde få stå mestadelen av dagen när dom inte arbetade.
Det var heller inte ok men nu har människan lärt sig mer om hästar och vet och bryr sig om hur dom skall behandlas.
Förr var det rätt att slå sina barn. Men inte nu.
Så bara för att man gjorde saker "förr" betyder inte att dom var rätt.

Hemska tanke att en häst skall gå alldeles ensam.

Jag skulle aldrig ha en häst ensam.

Om de är ensamna kan de inte koppla av och lägga sig ner medans den andre håller vakt.
De kan inte hjälpa varandra (med svansarna) att hålla insekter borta.
De kan inte klia varandra om det kliar (på tex manken där de inte kommer åt själva).

Nä, en häst ska inte behöva vara ensam så länge som den accepterar/tycker om andra hästar (finns såklart undantag och hästar som måste stå själva och trivs med det).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar